Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите

Ако за шест месеца не се вземе тапията, ще трябва нов курс
11 сеп 2024 09:17, Петър Бойчев
75
Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите
Снимка Пиксабей

Сериозни промени в обучението и провеждането на изпити за шофьори бяха обнародвани в "Държавен вестник" вчера. Част от тях, които засягат центровете за провеждане на такова обучение, влизат в сила след пет месеца. Тези, които засягат пряко кандидат-шофьорите, се въвеждат след три месеца, т.е. след 10 декември.

Сред най-важните нови положения е въвеждането на ограничение колко пъти човек може да се яви на изпит. Сега на практика ограничения нямаше, а единственото условие е да се вземат допълнително часове преди повторното явяване, а ако междувременно са минали шест месеца - да се направи и нов вътрешен изпит, който обаче често е формалност. От декември условията ще са доста различни, а цената на неуспешния изпит - много по-солена.

Кандидатът ще има право да се яви на теоретичен изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от вписването му като завършил теоретично обучение в информационната система. Ако не успее да вземе успешно т.нар. листовки, ще може да се яви на нов изпит след преминаване на ново теоретично обучение. Напоследък често кандидатите се готвят сами за листовки, така че това изискване остава сравнително формално. Това обаче не може да се каже за новите изисквания към скъсаните на практическия изпит.

И тук се въвежда ограничение кандидатът да може да се яви на практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, като срокът започва да тече от успешното полагане на теоретичния изпит или от вписването му в системата като завършил практическо обучение.

При неявяване или неуспешно полагане на практически изпит в посочения срок кандидатът може да се яви на нов практически изпит след преминаване на ново практическо обучение, гласят новите правила. Това означава, че ако за четири опита човек не успее да вземе книжка, ще трябва на практика да плати отново цялата цена на курса, за да се яви за пети път.

Предложенията целят до теоретичен или практически изпит да се допускат подготвени кандидати, които са придобили необходимите знания, умения и поведение, изисквани за управление на моторно превозно средство, мотивираха проекта авторите му от министерството на транспорта. Кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, започнали обучения до влизане в сила на настоящата наредба, се изпитват по досегашния ред, т.е. записаните в курсове до 10 декември няма да бъдат засегнати от промените.

Има и някои облекчения в изискванията към обучителните курсове. Отпадат вътрешните изпити с инструктора/центъра преди явяването на официалните. Дипломата няма да се представя при началото на курса, а при издаването на книжката. Сега кандидатът носеше копие от дипломата на инструктора си в началото на курса, а после и при издаването на книжката, което, според авторите на промените, излишно натоварва хората. При отнета книжка заради изчерпани точки няма да се представя удостоверение за психологическа годност при явяване на нов курс, а справката ще се извършва служебно.

Любопитна промяна има относно записите от практическите изпити. Сега те се пазят три месеца след изпита, а занапред срокът се удължава на две години. С предложението се цели при настъпване на пътнотранспортно произшествие с водач със стаж по-малко от 2 години да бъде осигурена възможност за преглед на видеозаписите от изпита на виновника за инцидента. Така комисията за служебно обследване на подобни произшествия ще може да набележи мерки за тяхното ограничаване, посочват вносителите.

Важна промяна има и за самите учебни центрове и инструктори. Документите, свързани с курса - учебен дневник, учебен картон и списък на кандидатите, ще трябва да се водят в електронна форма, но за целта първо ще трябва да се подобрят функционалностите на информационната система.

Съсловните организатори на инструкторите се обявиха остро срещу промените при представянето им за обществено обсъждане преди няколко месеца. Според съюза на центровете по авто-мото подготовка, промените развалят работеща система, при която успеваемостта на изпита се е повишила до 70% при първо явяване.

Тъй като част от промените предвиждат облекчения в изискванията към учебните центрове, от съюза смятат, че центровете не само няма да намалеят, както очакваше бившият министър Георги Гвоздейков, а от 1000 ще станат 2000, защото с "две маси пред някоя барака" ще може да се водят курсове.

Инструкторите смятат и че електронните документи ще бъдат невъзможни за свързване и попълване, защото и сега имат огромни проблеми. "В момента в ИА "Автомобилна администрация" има четири електронни системи и нито една не функционира правилно. Последният гаф е маршрутизацията (Навигатор), която непрекъснато цикли и изпитите продължават с часове извън регламентираните 25 минути", посочват още от центровете.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още по темата: опитиизпиткнижка
Още от Общество
Ниското ниво на Дунав затруднява корабоплаването в българския участък
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
3
 
1
 
! Отговори
Урсула преди 1 седмица
Какви комплекси могат да ми създават софийските шофьори пък на мен :). Ти не давай мигач, изпреварвай на забранени места и присвятквайнс фарове на 1м от задницата на някой, пък създавай комплекси на някой. Какви комплекси може да ми създаде поредния иииот на пътя? Може да създадеш комплекси на катаджиите,но не и на мен :). И да попитам- в град ли се става шофьор и какво разбираш под "шофьор"? Както не съм от София, сигурно съм прекарал повече от теб в задръствания. И сега да кажа, че не ставаш?
46
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 42, за какъв абсурд говориш при положение, че така наречената магистрала има само 2 ленти за движение в посока? Близко до ъкъла е, че ще се задръстват и двете, скоростна или не. Това успя ББ да направи с нашите пари, но виж коммунетата пак с нашите пари не успяха за 45г. да свършат и толкова.
45
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
44 пълни глупости. Шопа е разглезен. Кара с автоматични скорости абс серво мерво и няма никакви технически и практически познания в някаква по сложна ситуация. Освен това е и връзкар. Шопа излиза на магистралата кара с 300 и ако стигне жив до морето се дави в него защото се взема и за плувец както и за шофьор.
44
0
 
6
 
! Отговори
българия преди 1 седмица
в сащ има тест и когато го издържиш кормуване. можеш да вземеш книжка за 2 дни. а трафика е изключително натоварен. без курсове и без пречки като у нас.нашите тъпоглавци правят поредния закон отново за да пречат на хората.
43
7
 
3
 
! Отговори
К9 до 36 преди 1 седмица
На софиянци и ония им работи са шофьори, за разлика от представителите на дълбоката провинция, които изкарват книжки в градове без нито един работещ светофар и с две кръстовища в центъра. Та затова ги мразите софийските шофьори - щото ви създават комплекси и ви показват какви неможачи сте зад волана!
42
1
 
1
 
! Отговори
Урсула преди 1 седмица
Хората трябва да приемат, че оная приказка, дето от всеки не става шофьор, е вярна. Сигурно има едни 10-20%, от които никога няма да стане шофьор поради ред причини-забавени реакции, липса на остър ум или просто страх от скоростта. Други може би 60-70% са нормални хора с нормални реакции, ставащи за добри шофьори, но при една част липсвамзаинтересованост да се дообучават в шофирането и в спазването на законите. И да кажем има едни 10%, дето стават и за автомобилни състезатели.
41
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
По автомагистрала "Тракия" се кара безобразно !!! Не може всеки ден по 2-3 тежки катастрофи. Магистралата на много участъци е безобразна като настилна, но и водачите карат много лошо. Дълги колони в скоростната лента - пълен абсурд.
40
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Аз се отписах от шофьорски курс, инструкторът не го бива
39
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
малиии дипломи представяш, имотно състояние, здравен статус.... за книжка за кола ли става дума или за летене в космоса бе драги законотворци, и кой, от коя партия е внесъл рекетьорското предложение?...
38
2
 
2
 
! Отговори
Урсула преди 1 седмица
Между другото боят и загряването на вратовете помагат ка дидатшофьорите да се съсредоточат :) Както и опасността да ти намалят поведението за слаб резултат и да си плащаш след това курса. Това много добре работеше през соца :) Но и там си го имаше онова крадене на бензин за Трабанта и намаляване времето за кормуване за пестене на гориво. Без стаж не става, затова в казармата бяхме шофьори и бая стаж навъртяхме :)
37
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
и как има ддържави в кооито няма курсове за шофиране, а тук трябва да си вземеш 1 година отпуск и една камара с пари?.... как е възможно това в белите държави?
36
0
 
10
 
! Отговори
Урсула преди 1 седмица
Май са пропуснали нещо в закона. Не само кандидат шофьорите трябва да бъдат наказвани, а и инструкторите и обучаващите, ако техен ученик не вземе изпита 5 пъти! Защото виновни да не вземат изпитите са не само кандидат шофьорите, а и тия, които ги обучават! Професионален шофьор съм, знам как беше в училище. Паднах се при много строг инструктор, дето биеше с отверката и загряваше вратовете. При него всичко бе номерирано, а в свободното време трябваше да чистим ГаЗката.
35
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Софиянци са едни от най-лошите шофьори в България и не могат да карат. Вземете книжките на софиянци. Имат метро, ще се возят с него.
34
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
големия майсторлък да караш кола.... че чак такива обучения, всичко е за да ни рекетират братя
33
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
даже свидетелство за магистърска степен ще ни издават при вземане на курса за шофьор, толкова дълго ще продължи, алоооо какви са тия рекетьорски закони бе
32
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Трябва да започнат да взимат книжки на тези с купените и тези които явно не могат, върнете си книжките в КАТ поне половината сте за без книжка всеки ден ви се наслаждавам на майсторлъка!
31
1
 
0
 
! Отговори
Game over, Continue? преди 1 седмица
Дори на рейсърските видео игри има само три опита, ако се издъниш. Скед това - отначало.
30
7
 
0
 
! Отговори
Дискриминация? преди 1 седмица
Дали това ще доведе до по-малко жени шофьорки и респективно по-малко коли на пътя? Казвам една неудобна истина. Жените ги късат по-често на шофьорски изпит. За да има равенство между половете на пътя, ще ни трябват ли ни по-лесни критерии за жени на шофьорския изпит?
29
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
отново рекет на гражданите, колите ни вземат заради съмненние, сега ще ни цедят за да вземаме книжка, все по-невъзможно го правят, а неграмотните от етноса пак ще карат
28
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 29В Сащ изпита за книжка е лесен.В България разните инструктури се имат за професори в университет.

Спонсорирани публикации