Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите

Ако за шест месеца не се вземе тапията, ще трябва нов курс
11 сеп 2024 09:17, Петър Бойчев
75
Вече закон: Само 4 опита за книжка ще имат кандидат-шофьорите
Снимка Пиксабей

Сериозни промени в обучението и провеждането на изпити за шофьори бяха обнародвани в "Държавен вестник" вчера. Част от тях, които засягат центровете за провеждане на такова обучение, влизат в сила след пет месеца. Тези, които засягат пряко кандидат-шофьорите, се въвеждат след три месеца, т.е. след 10 декември.

Сред най-важните нови положения е въвеждането на ограничение колко пъти човек може да се яви на изпит. Сега на практика ограничения нямаше, а единственото условие е да се вземат допълнително часове преди повторното явяване, а ако междувременно са минали шест месеца - да се направи и нов вътрешен изпит, който обаче често е формалност. От декември условията ще са доста различни, а цената на неуспешния изпит - много по-солена.

Кандидатът ще има право да се яви на теоретичен изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от вписването му като завършил теоретично обучение в информационната система. Ако не успее да вземе успешно т.нар. листовки, ще може да се яви на нов изпит след преминаване на ново теоретично обучение. Напоследък често кандидатите се готвят сами за листовки, така че това изискване остава сравнително формално. Това обаче не може да се каже за новите изисквания към скъсаните на практическия изпит.

И тук се въвежда ограничение кандидатът да може да се яви на практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца, като срокът започва да тече от успешното полагане на теоретичния изпит или от вписването му в системата като завършил практическо обучение.

При неявяване или неуспешно полагане на практически изпит в посочения срок кандидатът може да се яви на нов практически изпит след преминаване на ново практическо обучение, гласят новите правила. Това означава, че ако за четири опита човек не успее да вземе книжка, ще трябва на практика да плати отново цялата цена на курса, за да се яви за пети път.

Предложенията целят до теоретичен или практически изпит да се допускат подготвени кандидати, които са придобили необходимите знания, умения и поведение, изисквани за управление на моторно превозно средство, мотивираха проекта авторите му от министерството на транспорта. Кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС, започнали обучения до влизане в сила на настоящата наредба, се изпитват по досегашния ред, т.е. записаните в курсове до 10 декември няма да бъдат засегнати от промените.

Има и някои облекчения в изискванията към обучителните курсове. Отпадат вътрешните изпити с инструктора/центъра преди явяването на официалните. Дипломата няма да се представя при началото на курса, а при издаването на книжката. Сега кандидатът носеше копие от дипломата на инструктора си в началото на курса, а после и при издаването на книжката, което, според авторите на промените, излишно натоварва хората. При отнета книжка заради изчерпани точки няма да се представя удостоверение за психологическа годност при явяване на нов курс, а справката ще се извършва служебно.

Любопитна промяна има относно записите от практическите изпити. Сега те се пазят три месеца след изпита, а занапред срокът се удължава на две години. С предложението се цели при настъпване на пътнотранспортно произшествие с водач със стаж по-малко от 2 години да бъде осигурена възможност за преглед на видеозаписите от изпита на виновника за инцидента. Така комисията за служебно обследване на подобни произшествия ще може да набележи мерки за тяхното ограничаване, посочват вносителите.

Важна промяна има и за самите учебни центрове и инструктори. Документите, свързани с курса - учебен дневник, учебен картон и списък на кандидатите, ще трябва да се водят в електронна форма, но за целта първо ще трябва да се подобрят функционалностите на информационната система.

Съсловните организатори на инструкторите се обявиха остро срещу промените при представянето им за обществено обсъждане преди няколко месеца. Според съюза на центровете по авто-мото подготовка, промените развалят работеща система, при която успеваемостта на изпита се е повишила до 70% при първо явяване.

Тъй като част от промените предвиждат облекчения в изискванията към учебните центрове, от съюза смятат, че центровете не само няма да намалеят, както очакваше бившият министър Георги Гвоздейков, а от 1000 ще станат 2000, защото с "две маси пред някоя барака" ще може да се водят курсове.

Инструкторите смятат и че електронните документи ще бъдат невъзможни за свързване и попълване, защото и сега имат огромни проблеми. "В момента в ИА "Автомобилна администрация" има четири електронни системи и нито една не функционира правилно. Последният гаф е маршрутизацията (Навигатор), която непрекъснато цикли и изпитите продължават с часове извън регламентираните 25 минути", посочват още от центровете.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още по темата: опитиизпиткнижка
Още от Общество
Ниското ниво на Дунав затруднява корабоплаването в българския участък
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Кой каквото и да казва всичко е за пари. Ако нещо не става с пари става с повече пари
6
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Има тук едно, не знам дали има 22 г. или е по-младо. Получи от баща си подарък "Ягуар", но вече два пъти пропада на шофьорския изпит. С кой акъл този баща купи такъв мощен автомобил на девойче, което не може да запомни елементарни неща от правилника, а рефлексите й не са на достатъчно ниво за шофьор и то на тази възраст, когато рефлексите на човек са най-добри?
5
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Лобистски закон. - Ама пак минаваш кандидатстудентските с таксите и прочие, но имаш специална преференция, да не "избуташ" някого, така че да има повече бройка и такси, нали ;)
4
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 2 - Дали е от 1999-та или 2024-та, няма да има особена разлика.
3
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Проблемът им е, че повечето се вдървяват на изпитите. По-скоро трябв да ги пращаме на някакви психолози или нещо подобно. Без грешка минава всички гадни места, леви завои на натоварени места, паркирането им е без забележка, очите са винаги където трябва, реакциите са топ, НО - появи се изпитващия, видят му пагодните и замръзват, все едно ще ги бие ония ... И 100 пъти да се яви на курсове, няма да му помогне.
2
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Първият път нарочно късат за да си платиш за второ явяване на изпит.Отделно има и школи, където преподават на стари автомобили от преди 2010.
1
1
 
17
 
! Отговори
Лобистски закон. преди 1 седмица
То тогава да въведем същото и в университетите. Ако 4 пъти не вземеш изпита плащаш още една семестриална такса и повтаряш годината.

Спонсорирани публикации