Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?

Първият такъв самолет получаваме през 1986 година
13 сеп 2024 15:08, Инна Ангелова
79
Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?
Снимка: Кадър Youtube

Катастрофиралият самолет на авиобаза Граф Игнатиево е L-39ZA "Албатрос”. Самолетът е учебно-трениворъчен и е бил в подготовка за утрешните демонстрации. Празненства трябваше да има по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Още по темата
След инцидента тържествените събития бяха отменени. В момента се провежда разследване, съобщава bTV.

Какъв е самолетът L-39ZA “Албатрос“?

Aero L-39 Albatros е реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти, той е летял и на бойни мисии.

Проектиран е през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín - тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършва първия си полет на 4 ноември 1968 г. и става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с реактивен двигател.

Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. Година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор като предпочитана от тях машина за тренировъчни полети.

През 90-те години на миналия век той става популярен и сред операторите на граждански полети. До края на века повече от 2800 L-39 обслужват над 30 военновъздушни сили.

Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, като поръчките намаляват значително след края на Студената война. През юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на пазара на L-39NG - подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено.

"L-39ZA “Албатрос" е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и напреднало летателно обучение, както и за първоначално обучение и усъвършенстване на летателните умения на екипажите по бойно използване“, посочват от Министерството на отбраната.

На 17 септември 2016 г. България чества 30-ата годишнина на L-39ZA “Албатрос“. Министерството на отбраната публикува видеоклип, с който я отбелязва. Българската поръчка за този тип самолети датира от 1985 г. – общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили. Първата от тях е от състава на втори и учебно-боен авиополк (УБАП), базиран на летище "Каменец“.

Тя получава 12 самолета през 1986 г. и още няколко през 1987 г. Втората ескадрила получава 12 броя L-39 ZA през 1990 г. През 1987 г. е доставен и тренажор TL-39, монтиран във ВНВВУ “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, коментира авиофорум “Гражданска авиация“.

Първата група български пилоти – общо 10 души, както и инжерено-технически състав, заминават на курс за приучване на новия самолет през март 1986 г. Той се провежда в учебния център на ВВС на Чехословакия в Кошице.

Курсът е с продължителност два месеца. През месец май летателният и инженерно-техническият състав са допуснати до полети и експлоатация на самолета с отлични резултати. Първият L-39Z A с борден номер 827 каца на българска земя и е зачислен в 2-и УБАП, летище “Каменец“, на 1 септември 1986 г.

Новият самолет служи за замяна на остарелите самолети за повишено летателно обучение УМиГ-15 и МиГ-17 в една от ескадрилите на 2-и УПАБ, а другата по това време лети на МиГ-21. След извеждането от въоръжение на МиГ-21, и двете ескадрили на полка в "Каменец“ са превъоръжени с L-39 ZA.

През юни 2006 авиобаза “Каменец“ е закрита и самолетите са включени в състава на новообразуваната Военновъздушна учебна база “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


79
Още от Избори 2024
Борисов предлага джентълменско споразумение на фона на едно провалило се такова
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Самолета е Антика от миналият век, но за сметка на това автопарка на политици и служители на министрства се обновява ежегодно, както и личните им имоти.
48
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
По времето на соца е имало всякакви аварии, но заради цензурата и диктатурата, нищо не е излизало в медиите.
47
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Самолети на по 35 години... Някак си... Нали се сещате...
46
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Честито 20 години приемане в Нато. Да ви върви все така както и до сега.
45
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
F-16 е бестселър, най-продаваният боен самолет в света (като включим всички модификации). Чака се много, за да го получиш, защото има опашка от желаещи платили да го имат.
44
7
 
7
 
! Отговори
ПОРЪЧКАТА 1985 г. преди 5 дни
И ОЩЕ СЛЕДВАЩАТА 1986 г. ПОЛУЧАВАМЕ САМОЛЕТИТЕ > А КАКВО СТАНА С Ф 16 ?
43
3
 
4
 
! Отговори
Обективен преди 5 дни
На петък 13-ти не трябва да се лети. Военен самолет Boeing C-17 Globemaster е загубил част от опашката си ,която е паднала на паркинг до училище в Южна Каролина. Няма пострадали.
42
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
43 колко имаш по химия математика физика ? Имаш ли представа колко знания стоят зад един самолет? Или напишеш три букви, после още три и готово, определихме кое какво е?
41
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
как какъв - стар и соц - летяща тенекия
40
5
 
5
 
! Отговори
Русия преди 5 дни
Натуту в "Москва за 3 дена" пак ли са отлага? Атлантическата трошка и 20 години България ф ОТАН.
39
0
 
7
 
! Отговори
Добър ама за брак преди 5 дни
До Голата истина Добър ама от 1987г. са минали 37 години от последния постъпил самолет. През 2013/4г. им удължиха междуремонтния ресурс със 7,5г. но... и тозе срок е изтекъл.
38
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Време е да купим тренировъчни чертежи на цената на космическа совалка парчето.
37
0
 
9
 
! Отговори
mda преди 5 дни
30 год самолет е почти като 30 годишна кола, само където нямаш шанс почти при ПТП.
36
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
36 при бай Тошо всичко летеше. Това е наследството от "демокрацията" 30 и колко години.
35
3
 
7
 
! Отговори
Майор В.Терзиев преди 5 дни
Това е наследството на един Толуп и един Зелен Чорап и двамата милионери
34
17
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
ТУК Е НАТО.На който не му харесва да ходи в Куба.Поне няма да мръзне като руснак.
33
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Наследство от най ви Тошо.
32
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
28 по конституция това което си написал е забранено. Българската територия не се дели на американска английска турска и не знам си каква. А базите не само пречат, те са цел. Янките са враг на целият свят с войните си. Всяка седмица базата в Ирак е атакувана. Същото може и вече и се случва тук (атентата в Сарафово) Не не само евреите, летището дълго време бе ползвано от американци. Познай за какво.
31
3
 
4
 
! Отговори
Знаете ли преди 5 дни
Какъв е проблемът с модернизацията на армията при предаването на старите съвецкиБок лу ци на Украйна и получавате на по нова натовска техника?Пробрема е че няма са вземат комисионни българските продажници!
30
5
 
5
 
! Отговори
Русия преди 5 дни
Натуту в "Москва за 3 дена" пак ли са отлага? Атлантическата трошка и 20 години България ф ОТАН.