Парите или съвестта: Моралната дилема на концерни като Фолксваген

Съвсем скоро Надзорният съвет ще трябва да вземе решение
Обновена: 17 дек 2019 06:01 | 16 дек 2019 19:03,
43
Парите или съвестта: Моралната дилема на концерни като Фолксваген
Снимка: Reuters, архив

Съвсем скоро Надзорният съвет на Фолксваген ще трябва да вземе важно решение, а то във всички случаи ще бъде погрешно. Става дума за това къде да се произвежда моделът "Пасат". Мениджърите на концерна проучиха общо 24 различни места и в крайна сметка се спряха на региона на Измир в Западна Турция.

Въпросът се смяташе за решен, но през октомври Турция внезапно се намеси активно в сирийския конфликт. Говореше се за престъпления на турската армия срещу кюрдското население, а ЕС и САЩ осъдиха бруталната военна акция.

А Фолксваген? Концернът първоначално замрази плановете за строежа в Измира, но не се е отказал окончателно от тях.Главният лобист на концерна Томас Щег подчертава пред "Ди Цайт", че решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения. От друга страна в открито писмо на синдиката на работниците на Фолксваген в Брауншвайг се говори, че "Ердоган не се нуждае от нищо друго така неотложно, както от икономическа стабилност, за да може и занапред да води мръсните си войни. И Фолксваген ще допринесе тъкмо за това, ако избере да се установи в Турция", се казва в писмото, публикувано още на 10 октомври.

Още по темата

Бернд Остерло, който е един от лидерите на Работническия съвет в концерна, е категорично против турските планове: "Фолксваген може и трябва да вземе морално решение". Което ще рече - никакъв Измир, поне докато Ердоган не спре да прилага насилие в Сирия. Окончателното решение на Надзорният съвет на концерна трябва обаче да се вземе още през следващите седмици, припомня DW.

Вреди за имиджа

За да предотврати нанасянето на още по-големи вреди на имиджа си, Фолксваген би трябвало да се откаже от плановете за Измир, четем на сайта на телевизия NTV. В Турция обаче не биха посрещнали подобна стъпка с голямо разбиране.

"Не смятам, че ще е правилно", заяви пред представители на германския печат Баран Челик, председател на турския Съюз на износителите на автомобили. Обяснението му е следното: "Турция просто се опитва да обезопаси собствените си граници и е убедена, че е в правото си да го върши".

Пари или съвест - това е един прастар конфликт, който в момента раздира редица големи концерни. Независимо дали става дума за Фолксваген или за Сименс, за Метро или за БАСФ, за Гугъл или Епъл: глобалните фирми констатират, че световният политически ландшафт се е превърнал в минно поле. Всяка грешна стъпка предизвиква взрив от възмущение, което принуждава мениджърите да спазват определен морал - нещо, което те едва ли биха сторили доброволно, отбелязва "Ди Цайт".

Изданието подчертава, че днес хората вече искат да знаят и това какво концерните правят за обществото. Много от тях не са съгласни да приемат, че мениджърите на големите концерни сякаш си сътрудничат с деспотични режими и сатрапи.

"Ди Цайт" припомня, че е имало времена, в които концерните са демонстрирали по-ясно политическите си позиции. През 1986 година Кока-Кола и редица други международни концерни решиха временно да напуснат Южна Африка заради режима на апартейд в страната. Подобни оттегляния е имало и от Китай след насилствено потушените протести на площад Тянанмън през 1989, както и от Ирак през 1990-те години.

Концерните се поддават на авторитарен натиск

Днес обаче виждаме съвсем друго: БАСФ наскоро също инвестира десет милиарда долара в Китай - страната, в която Фолксваген продава четири милиона автомобила от общо десет. Заедно с партньори концернът поддържа там 33 завода. Томас Щег изрично подчертава: "Сътрудничеството с Китай е от изключително значение не само за концерна Фолксваген, а и за цялата германска икономика". Така се стига дотам, че концерни, които на Запад се представят за проводници на свободата на словото, нерядко се поддават на авторитарен натиск. В Сингапур например Фейсбук бе принуден от правителството да обозначава критичните към управляващите материали като "лъжливи информации".

„Алтернативата би била да се изтеглят и  изобщо да не влизат в такива конфликти", отбелязва "Ди Цайт". Но тъкмо Азия и Латинска Америка, Африка и Русия са регионите, в които големите интернет концерни могат да наберат максимален брой нови потребители. Интересите, насочени към      експанзия и растеж, ги вкарва в тежка дилема между бизнеса и морала, в която приличието не винаги успява да вземе надмощие.

Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл твърдеше през юли, че Фолксваген ще вземе решението за новия си завод само въз основа на икономически аргументи. Неговата прогноза обаче не излезе вярна - в днешния свят подобно нещо не е никак лесно, заключава „Ди Цайт".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
отивам даСера вКенефа и мисля да моделирам ново покоеление пасат, подозирам, че ще стане по качествен от последните каруци дето правят, ще взема да им го правя във воллфсбурк да вземат да се научат и да им дойдат идеи на главата, щото те и едноЛайно не могат да направят
32
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
и журналистчетата от днес.бг трява да си изкарат надника.Ето го примера как българите се продоват за по 2 лв.
31
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ШитВаген е хитлеристка марка, създадена от Адолф - факт. понеже са били расисткиПедали, не са искали да се разбере че си лягат с мъже и са си го изкарали на евреите, щото евреите спат с жените си. та, хитлеристките *** си баралиТашаците навремето
30
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо употребиха в измамите си България, че уж била и тя кандидат? Защо и кой организира тази фалшива новина? Видя се, че е пълна измама и че играем в една *** игра по изнудване на действителния кандидат- турците. Не може така да се подиграват с една бедна и нуждаеща се от индустрия страна като България. Тази игра е грозна и неморална!
29
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Статията е толкова лъжлива, че надминава краставиците на Борянка!
28
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До аликакво сънуваш де?
27
2
 
4
 
! Отговори
али преди 4 години
Гладна кокошка.... знаете какво сънува .....
26
8
 
10
 
! Отговори
ПОРТЕБИТЕЛЯТ РЕШАВА преди 4 години
Ако потребителите масово решат да наложат блокада като не кууват моделите, произведени в Турция, тогава следващите сериозно ще се замислят къде да инвестират. Да направят завоса в Румъния, там има всичко. За съжаления България и Сърбия не стават, просто няма работна ръка, за качествена и подготвена да не говорим.
25
0
 
10
 
! Отговори
Елемаг преди 4 години
И тези ,като другите си вкараха мениджерите във фирмите и всичко започна да се чупи!!!Цялата WAG група имат 5-6 модела с ,които пробиха навреме.Първото куатро,ауди яйце и голф,1,2,3 бензин и дизел,пасат до 2-ка.От там като се почнаха едни фейс лифтове ,едни платки,едни сензори,едни желета и замина в ряката.какво изписахте 500 приказки без файда?Това е истината,вече не правят свестни коли!!!И налагат световни норми,че пак да се купуват техните коли!!!То много сложно да се види!!!
24
4
 
3
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Изборът вече е направен - Измир!
23
1
 
9
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 4 години
Знам само една тypcка кола, но вече я няма и на снимка сигурно. Тофаш Доган се казваше, страшен секач беше
22
0
 
6
 
! Отговори
Вече са решили! преди 4 години
Пасата ще го произвеждат в Братислава !
21
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те сега понеже се произвеждат в Германия... бичат немските каруци в Испания, Чехия и Словакия. И за цвят тук таме и нещо в Германия.
20
1
 
13
 
! Отговори
От Германия преди 4 години
Нека VW си направят едно социалогическо проучване на балканите.Бихте ли си купил автомобил знаейки че е произведен в Турция или бихте дали малко повече но да е произведен във държава от ЕС. Единствения губещ ще е VW ако си направят завода там.
19
4
 
4
 
! Отговори
Скептик преди 4 години
Интересно защо за загрижиха за ФВ, а не за умрелите ГМ, Крайслер, Форд...
18
6
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
. Имам техника купена през 70-те години на 20-ти век от кореком. Направих сравнение с техниката произведена по късно и установих че новата техника е пълно менте. Техникса и Сонито произведени през 70-те бият същите марки произведени през 2015-та.Звука на старият усилвател Техникс гали ухото а мекият бас кара масата да подрипва. Същата техника произведена по късно със същата мощност дрънчи като кухо дърво. Няма ги старите майстори отишли са си от този свят. Така е и с автомобилите.
17
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Впрочем Щефан Вайл е от SPD. Дружките на Станишев. Социалист с морал няма. Бих казал, че всичките са влечуги, но не искам да обиждам влечугите.
16
2
 
1
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА !!! преди 4 години
Станах напълно импотентен през тези години.
15
1
 
8
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 4 години
Важно е голфича де се прай, манете ги тия пасаторе
14
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До китайскаТочно така. Немците обаче не се научиха от грешките на американците. Американците си разбиха цялата икономика и унищожиха средната класа като взеха "гениалното" решение да почнат да аутсорсват всичко в Китай. И направиха Китай от икономическо джудже на икономически гигант. Немците вместо да се научат от чуждия опит, сега и те ще си разбият икономиката и средната класа. И след 20 години ще си ядат ушите.