С нова технология ще създават ембриони с гени от двама мъже

Така мъже в еднополови връзки може да имат дете, генетично свързано с тях
14 мар 2024 21:00, Елка Василева
С нова технология ще създават ембриони с гени от двама мъже
Снимка: архив, БГНЕС

Нова технология може скоро да позволи на мъже в еднополови връзки да имат дете, генетично свързано с двамата бащи, съобщи ЮПИ.

Технологията използва кожни клетки от един мъж, за да промени генетиката на дарена яйцеклетка, посочиха изследователите в статия, публикувана в списание „Сайънс адвансис“ (Science Advances).

След това тази яйцеклетка може да бъде оплодена от сперматозоид, за да се създаде жизнеспособен ембрион, съдържащ комбинираната генетика на донора на кожа и донора на сперматозоиди.

Това би могло да помогне на еднополовите двойки да създадат свое дете, както и на жени, които не са в състояние да създадат жизнеспособни яйцеклетки поради напреднала възраст, лечение на рак или други причини.

„Целта е да се произвеждат яйцеклетки за пациенти, които нямат собствени яйцеклетки“, каза научният ръководител Шухрат Миталипов, директор на Центъра за ембрионална клетъчна и генна терапия към Орегонския медицински университет.

Това е същата техника, която изследователите използваха през 1996 г., за да клонират овца в Шотландия на име Доли, казват учените.

В този случай изследователите са създали клонинг на единия родител, докато учените от Орегонския медицински университет са се фокусирали върху създаването на ембриони с генетични данни, получени от двамата родители.

Екипът е следвал процес от три стъпки, за да постигне това при експерименти с мишки.

Учените първо лишили миша яйцеклетка от ядрото ѝ, след което трансплантирали ядрото на миша кожна клетка в мишата яйцеклетка.

След това те накарали ядрото на имплантираната кожна клетка да изхвърли половината от хромозомите си в процес, подобен на този, който се случва в клетките, делящи се за получаване на зрели сперматозоиди или яйцеклетки.

Накрая изследователите оплодили новата яйцеклетка със сперматозоиди, използвайки ин витро оплождане, в резултат на което се получава здрав ембрион с два набора хромозоми, дарени по равно от двамата родители.

Този процес би могъл да се окаже по-прост вариант на конкурентна техника, която се тества от други лаборатории по света и при която кожните клетки се препрограмират напълно, за да се превърнат в яйцеклетки или сперматозоиди.

„Ние прескачаме цялата тази стъпка на клетъчно препрограмиране“, казва изследователката д-р Паула Амато, професор по акушерство и гинекология в Медицинския факултет на Орегонския медицински университет, в съобщение на училището. „Предимството на нашата техника е, че се избягва дълготрайното култивиране, което е необходимо за препрограмиране на клетката. В продължение на няколко месеца могат да настъпят много вредни генетични и епигенетични промени“, уточняват от екипа.

Изследователите обаче предупреждават, че ще минат години, преди тази техника да бъде достъпна за хора.

„Това ни дава много информация“, казва Амато и допълва: „Но все още има много работа, която трябва да се свърши, за да се разбере как тези хромозоми се сдвояват и как правилно се разделят, за да се възпроизведе действително това, което се случва в природата“. (БТА)

И.Б. преди 1 месец
Когато бях млада, курсираше този лаф: От Европа се обаждат, че мъжете вече раждат.

Сатани! преди 1 месец
Пфу@

Содомия!!

Но клонирането па е неетично?

Поддержим ребят преди 1 месец
Удри бай Владимирович, удри с Искандери, удри с Булави, удри с Посейдони. От това сатаниско змийско гнездо да остане само пепел и жупел!

Скоро ще гледаме Матрицата наживо!

Европейска работа

Лорд Стамат преди 1 месец
С бодри стъпки вървят към създаването на Фpaнкенщaйн, който един ден ще cвети маслото на създателите си!

И Доли, ако е създадена така, колко живя или и това е мит като кацането на Луната.

Тия учени се правят на господ, но не са, кой знае какво изродено същество ще се получи, и колко ли ще се мъчи горкото подобие на човек или пък не.

Супер, а кой ще износва ембриона и в коя кухина на тялото или в изкуствени утроби с яйцеклетки от хамелеон.:))

Шаши преди 1 месец
Науката е прогрес и начин за по-добро съществуване на човека. Обаче, научните работници ще унищожат този свят.

Аз не мога да разбера защо се опитвате да създадете нещо У родливо след като природата не е предвидила такава възможност защо по Дя волите ? Толкова ли няма върху какво да работите ? Ако случайно не стане У род с психични отклонения как му се обяснява, че има има трима родители или нещо подобно

Като се замисля преди 1 месец
Ретроспективно, жените са в основата на всички войни. Кой ще вкара Европа в ТСВ - гинеколожката Урсула.

Това ще създаде супер ***

д-р Ох Боли преди 1 месец
Супер, сега Слави и Тошко африкански ще може да имат отроче. Копейкин и Вигенин също.

проф. Преображенски преди 1 месец
До Евроджендър: Все още имате шанс. Не сте опитали да се смените с Вашия партньор. Може Вие да забременеете. Ако и това не стане, поне ще имате нов възглед за света. А и никой не знае какво го очаква. Чудесата са възможни, нужна е силна вяра! Е, във Вашия случай едва ли ще помогне, но все пак не се отказвайте.

проф. Преображенскис преди 1 месец
Заглавието е подвеждащо и манипулативно; става дума не за ,,двама мъже", а за двама души, независимо от какъв пол са.Т. е., тук не е целта еднополови да си ,,направят" дете. И наистина ми се вижда опасно, но по съвсем други причини. Представете си такава работеща технология в ръцете на някой луд диктатор, който е решил да си произведе собствена армия, без да чака ,,жените да народят нови".И да ги селектира според желанията си. Ето, това наистина е ужасяващо!

То хубаво, ама някой обърна ли внимание, че в цялата работа има дарена яйцеклетка. Т.е. колкото и да им се иска на разни г. ве тук, пак ще трябва да има жена. Така, че извинявам се, че ви разбивам мечтите за свят без жени. :)

една жена преди 1 месец
А не беше ли по-просто да се окаже психиатрична помощ на тези хора? То, без масовата пропаганда напоследък, едва ли щяха да бъдат толкова много.