Ще последва ли TikTok съдбата на MySpace и Tumblr при продажба?

Пазете се от социални мрежи втора употреба
17
Ще последва ли TikTok съдбата на MySpace и Tumblr при продажба?
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Правните усилия на ByteDance Ltd. за избягване на продажбата или затварянето на TikTok разчитат на убеждаването на съдия, че социалната мрежа ще изчезне напълно, потискайки правата на свобода на словото на милиони американци.

Недостатъкът на този аргумент е, че най-малкият полъх на сделка за прехвърляне на приложението към нови собственици би подкопал фатално довода. Никаква свобода на словото не се губи, ако TikTok просто смени собственика си, може да каже съдия.

Но достоверните публикации в медиите показаха, че ByteDance е обмисляла продажба под някаква форма - защото, разбира се, че го е направила. Би било лудост да не обмисли каква стойност може да бъде спасена от „края“ на TikTok.

Потенциалните ухажори обаче може да искат да помислят дълго и упорито за това, в което се забъркват. Кратката история на интернет показа, че купуването на социална мрежа втора употреба рядко работи добре за новите собственици.

Най-известният - и, нека си признаем, най-забавният - пример е придобиването на MySpace от News Corp., обявено през 2005 г., за 580 милиона долара в брой. Сайтът имаше 16 милиона активни потребители дневно, което преди Facebook беше огромна сделка. MySpace се разглеждаше като епицентър на културата, особено на музиката. Рупърт Мърдок купуваше продукт, който един анализатор на Morgan Stanley прогнозира, че може да бъде толкова важен за дигиталните амбиции на News Corp., колкото „Семейство Симпсън“ за изграждането на телевизионната мрежа Fox.

Въпреки това, покойният медиен колумнист Дейвид Кар прогнозира умело, както винаги е правил. "Мърдок стана таткото на парти за тийнейджъри“, написа той, „работейки усилено, за да се впише“. До 2008 г. Facebook изпревари MySpace в световен мащаб. Опитите да се модернизира разхвърляният му дизайн имаха обратен резултат и спамът се разпространи като плевели. Сайтът беше в постоянен спад и в крайна сметка беше продаден през юни 2011 г. за 35 милиона долара - загуба от 545 милиона долара. „Огромна грешка“, ще каже Мърдок по-късно.

Имаше и Tumblr. Мрежата, включваща кратки публикации, междинна точка между блог и туит, беше продадена на Yahoo за 1,1 милиарда долара през 2013 г. Потребителите на Tumblr се опитаха да провалят сделката, стартирайки петиция, която достигна 170 000 подписа. Естествено ръководителите знаеха по-добре, но три години по-късно отписаха стойност от 712 милиона долара. Пълненето на Tumblr с реклами не проработи. По-късно сайтът беше прехвърлен на производителя на уеб софтуер Automattic за отчетените 3 милиона долара.

Мога да продължа. Bebo, обичан в Обединеното кралство и доста популярен другаде, беше продаден за 850 милиона долара на AOL през 2008 г., поставяйки компанията във „водеща позиция в социалните мрежи“, според главния изпълнителен директор на AOL Ранди Фалко. Това беше провал, описан от технологичния кореспондент на BBC като „една от най-лошите сделки, правени някога в ерата на dot-com“. Bebo беше продаден на частна инвестиционна компания и след това по-късно продаден обратно на своите основатели за 1 милион долара.

LiveJournal беше друга жертва. Неговата продажба през 2007 г. на базирана в Русия медийна група в крайна сметка означаваше преместване на нейните сървъри в тази страна и привеждане на нейните политики в съответствие с руското законодателство. Като такъв, това, което преди беше предимно форум за изразяване на раздразнените тийнейджъри, сега, в наши дни, е по-скоро място за много по-малка руска общност.

Вижте останалата част от анализа тук

Дейв Лий е технологичен колумнист на Bloomberg Opinion в САЩ. Преди това е бил кореспондент на Financial Times и BBC News.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още по темата: TikTok
Още от Технологии
В прегръдката на Golden Hour: Xiaomi и блясъкът на новата серия смартфони Xiaomi 14
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
1
 
! Отговори
Бай Дрън преди 1 седмица
Тряа се продаде ФБ на българска компания, иначе ще бъде забранен в България. Точка.
14
4
 
4
 
! Отговори
абе копейки преди 1 седмица
САЩ не поставят условия кой ще притежава компанията, през шнура им е! Те просто го забраняват в страната! Тик Ток е китайски и вече е забранен в Индия, Пакистан, Афганистан, Иран и т.н. "демократични режими"... Ще го забранят и в ЕС! Скоро мина обсъждане в руската Дума и когато Кремъл го забрани (чакат Ахмат сила да ритне камбаната) кого ще обвинявате тогава? САЩ и Израел?
13
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 10 - Това е извинението. Ше задължат ли тогава, FB и Google, да изтрият всички събранни данни и да гаеантиран премахването на всички тренира и ИИ модели, на базата на тези данни? Защото и двете фирми я играят тази игеа от 2007-*** година още.
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
От цялата работа не разбрах откъде-накъде САЩ ще поставят условия кой да притежава компанията. А какво ще стане ако ЕС постави условие Зукърбърг да си продаде бизнеса на друг за да допуснат Фейсбук на територията на съюза? Тези съвсем се самозабравиха.
11
3
 
9
 
! Отговори
1984 преди 1 седмица
Причината за опитите на американското правителство за затварянето на ТикТок е че тази платформа не е напълно под контрола на евреите, които са обсебени с мисълта да контролират масите чрез контрола на информационните източници. Чрез алгоритми възгледите на потребителите по определени теми могат да бъдат анализирани. От 7 октомври насам се наблюдава срив в подкрепана за Израел между потребителите на ТикТок и това веднага алармира евреите. Вчера забраниха някои пасажи от Библията, утре - ТикТок.
10
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Проблемът, според САЩ е в събирането, използването и складирането на потребителските данни, защото с толкова ИИ се създават предпоставки за извличане не само на мета данни, а много по-конкретна информация.
9
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
"Дълги години нямаше проблеми, но в последните месеци има големи проблеми с посланията в платформата."/Кви дълги години? Тва стана "нещо" преди няма и 3 години..
8
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ами на Тumbrl кво му и а?
7
4
 
11
 
! Отговори
Се ля ви преди 1 седмица
Тик Ток има повече потребители от Фейсбук, Инстаграм, Туитер и Ютюб взети заедно :)) Какво закриване какви 5 левас ве бедни западняци бухаххахахахахах
6
0
 
5
 
! Отговори
До 5 преди 1 седмица
Нъл тъй? Американските медии и социалки никога не лъжат.
5
3
 
6
 
! Отговори
Абюзър преди 1 седмица
Юзъре, майспейс също съществува, но не се ползва както през 2005-та година. Борбата за тик ток е борба за (дез)информацията. Дълги години нямаше проблеми, но в последните месеци има големи проблеми с посланията в платформата.
4
0
 
5
 
! Отговори
Юзър преди 1 седмица
Че какво му е на tumblr? Той си функционира, ползвам го и има много красиви снимки от цял свят, може да си организираш и блог. Различно е от всичко останало... Писали сте все едно, че не съществува.
3
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Дано американците да направят тази глупост и да настроят китайците срещу себе си.
2
0
 
19
 
! Отговори
ddd преди 1 седмица
това е демокрацията... тези не ги харесваме понеже не ги контролираме ние - да ги забнраним...
1
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ако репатрират Тик Ток китайците ще могат да репатрират тесла и така ще се отърват от основен конкурент ;) Аз даже се чудя що още не са забранили айфоните така като американците забраниха техните телефони .