Американските компании имат толкова голямо богатство, че не знаят къде точно да влагат парите си, въпреки че безработицата в страната достигна 9 процента и държавната хазна е очебийно празна, пише ДПА.
Обяснението е просто: в продължение на четири години американските компании изнасяха своя дейност навън и там плащат повечето си данъци.
Компанията Apple e по-платежоспособна от американското правителство. Калифорнийският електронен гигант има спестени 76,2 милиарда долара за разлика от американското правителство, което бе напът да свърши парите си до вторник, когато Конгресът сложи край на споровете по вдигането на тавана на държавния дълг.
Това е парадоксът: държавата изпитва огромна нужда от пари в брой, а компаниите имат печалби от милиарди долари.
Според Standard and Poor's 500-те най-големи компании на борсата са спечелили общо 770,5 милиарда долара миналата година - нов рекорд, отчетен точно след най-тежката рецесия след Втората световна война.
Нещата изглеждат дори още по-розови тази година. Анализаторите очакват скок на печалбата до 913,5 милиарда долара. През 2012 година общата печалба може да достигне тавана от 1 трилион долара.
Финансовото министерство на САЩ вижда само трошици от тази огромна торта. Фирмите плащат повече данъци в чужбина, отколкото у дома. Това е установил анализаторът в Standard and Poor's Хауърд Силвърблат. По негови оценки 500-те най-големи компании на борсата са платили общо данък от 117,3 милиарда долара на други страни през 2010 година, а американското правителство е получило само 101,7 милиарда долара.
"Очевидно работните места не са били единственият важен износ през 2010 година", посочва Силвърблат.
Част от проблема е, че американските производители изнасят все повече работни места в чужбина в преследването на нови пазари и по-евтина работна ръка.
От 2000 година мултинационалните компании са закрили 2,9 милиона работни места в САЩ и са създали 2,4 милиона работни места в чужбина по данни на американското министерство на търговията, анализирани от в. "Уолстрийт джърнъл".
Облагодетелстваните от износната тенденция "Made in USA" са предимно в Азия.
Apple е нагледен пример. Всички разработчици и стратези, които стоят зад най-популярните продукти като iPhone и iPad, са базирани в САЩ, но хората, които сглобяват уредите, са на хиляди километри.
На гърба на iPad пише: "Проектирано от Apple в Калифорния. Сглобено в Китай."
(БТА)