IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Агджа иска създаването на "нова империя на САЩ"


Обратно в новината

Коментари

Напиши коментар Коментари

88
Гошо Тъпото
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
Интересно,защо тази тема я снеха от първа .....страница?Някой ако ми използваник-а и пише глупости,както сега за водата на космонавтите,където нищо не е писано от мен.Това е огромна слабост на сайта,че не са защитени пишещите.
отговор Сигнализирай
87
Тачо
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
до 70 (братото) Пожелавам ти да стигнеш моето образование сега ако се хващаш за правописа знам че правя грешки като примерно пиша виште с ш сместо вижте с ж но немога да ги коригирам след като съм пуснал коментара вече а грешките ги правя защото от 10 години на български да съм написал най-много 10 страници а и до много скоро се пишеше с латиница трябва да сте благодарни на Илия Данков за фонетиката. но какво ли ти обеснявам ако имаш нещо по темата да кажваш кажи.
отговор Сигнализирай
86
rmajevski
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
нали това ти казах,бе ***.Турската армия не е била дори наблизо,тъпчо.
отговор Сигнализирай
85
555
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
баташкото кланеБаташкото клане е избиване на българското население в село Батак при потушаването на Априлското въстание. То е извършено от турския башибозук, състоящ се главно от помаци от съседните села под прякото командване на Ахмед ага Барутанлията. След клането той получава отличия и повишение от султана. Според различни оценки, между 1750[1] и 5000 души от селото са избити, като българските жертви в цяла България са между 25 000 и 40 000.Преди въстаниетоСлед потурчването на Чепино в 1657 г., Батак е обграден от мохамедански села, известно време градът представлява остров на християнската вяра. Интересни са данните, че в баташката църква Света Неделя, християнската религия е била проповядвана на черковнославянски език, за разлика от останалите градове, където гръцкият е бил задължителен. Турските власти не искали да позволяват подобни привилегии на българите, след освобождението на Сърбия и Гърция, но поради откъсването на Батак от останалите градове (градът се намира високо в Родопите) турските власти не научават за нарушението. Поради тези религиозни проблеми, хайдутското движение в Родопите се води от Батак.През 1873 г. Васил Левски е заловен, а турските власти разбират за наличието на таен български комитет, който готви въстание, мнителността на властите към един от по-будните младежи в Батак се засилва - Петър Горанов.През 1875 г. избухва въстание в Херцеговина, което е поддържано и от Сърбия и Черна гора, които пък тайно се готвят за война с Османската империя, не след дълго въстанието в Херцеговина се пренася и в Босна. Австро-унгарският министър на външните работи, граф Андраши, от страна на Австро-Унгария, Германия и Русия, подава до Високата порта нота, с която се искат наложително известни реформи за въстаналите области. Българите решават, че моментът на трусове в империята е изгоден и започват да се готвят за въстание, не след дълго до Петър Горанов достига тайният Устав на Българския централен революционен комитет. Турските власти отново заподозират Батак и пращат полицейския комисар Читак Ахмед и заптиета да претърсят къщата на Горанов, хората в селото измъкват заподозрения с хитрост, като използват че той е от Кавлаковия род и вместо неговата къща, посочили къщата на Горьо Кавлаков, където не било открито нищо.[2][редактиране] Баташкото въстаниеРолята на Батак в Априлското въстание е била да заеме складовете в околните селища и да осигури провизии на въстанниците в околните територии, да блокира важните пътища и така да попречи на турските войници да получават пратки с провизии. Батак е трябвало да се справи с околните помашки села (Чепино, Корово...), ако се опитат да попречат на въстанието. При разбиване на четите в околните земи, останките от тях е трябвало да се съберат в Батак.Единственият проблем бил, че през цялото време на въстанието Батак е трябвало да се пази сам от турската армия, рискът е поет.След началото на Априлското въстание, на 30 април 1876 г. част от въоръжените, боеспособни мъже от населението на село Батак въстават срещу турската власт, водени от войвода Петър Горанов. Както е застъпено в плана, бунтовниците отстраняват част от турските власти, когато срещу тях е изпратена 8000-хилядна армия от башибозуци, предвождани от Ахмед ага Барутанлията.Първенците на селото и чорбаджиите решават да спасят живота на хората в града и за това извикват Барутанлията, да му предадат оръжието си, както той предложил с клетва - че ще си отиде веднага щом получи боеприпасите на въстанниците.[редактиране] КланетоНа 1 май 1876 г. врагът бил извикан от чорбаджиите на селото, за да предадат оръжието си, след като бунтовниците предали оръжието си, башибозуците ги нападнал и отсекли главите им, ето как Захари Стоянов описва в своите Записки по българските въстания, тези и част от по-нататъшните събития:На 1 май неприятелят се вмъкнал в селото из долния край. Наместо съпротивление, той, неприятелят, бил поканен даже от самите българи-чорбаджии, със съобщение, че селото ще си предаде оръжието. Няколко души, наистина, си предали оръжието на неприятеля; но намеренията на тоя подъл неприятел били зверски, коварни, мръсни и ужасни. Щом се свършило предаването, главорезите башибозуци, запретнали ръкави. Те нападнали на обезоръжените жертви, на които отсекли главите с брадви, като ги водели един по един до едно сложено на земята дърво и тук ги секли като дърва. Плач, писъци и молби излизали от устата на всички, но, наместо милост, това е възбуждало по-люто отмъщение и някакво си зверско тържество в средата на тези човешки касапи. Тая варварска постъпка на башибозуците турили цялото село в ужас и трепет. Жени, деца и гологлави мъже бягали из селото към горния край. [3]По време на "предаването" на оръжието, някои от хората в селото успели да избягат, след него селището било обкръжено за да не може никой да го напусне. Башибозуците се разпределили по къщите и започнали да ги ограбват. Много от по-крайните домове в селото били изгорени, башибозуците стреляли напосоки към всичко което се движело или не. Хората започнали да се крият в сградите с по-здрава конструкция в селото, които щели да издържат на пожар, като църквата и училището, но и някои от къщите на чорбаджиите.На 2 май скритите в Богдановата къща се предали, като повярвали на агата, че ако предадат оръжията си ще получат милост от неговата войска. Повече от 200 мъже, жени, деца и старци били изведени от къщата, претърсени за ценни вещи, съблечени за да не измърсят дрехите с кръвта си и накрая избити.Барутанлията, поискал по-видните хора от селото да отидат при него в лагерът на башибозука, за предадат всичкото оръжие на батачени и за да успокои населението. В лагерът били изпратени кмета на Батак - Трендафил Тошев Керелов, заедно с Вранко Димитров Паунов, Георги Серафин, Петър Трандафилов, Петър Кахведжийски и Георги Вълюв. Разбрали се, че ако предадат оръжието на селото башибозукът ще го напусне, като всички видни хора, които отишли за мир били взети заложници - оръжието или животът им. Боеприпасите били натоварени на коне и пренесени до лагера. След което обаче всички заложници били набучени на колове и изпечени живи или обезглавени. Хората отново се изпокрили в църквата и училището.Убийството на кмета Керелов е описано в разказ на очевидец - съпругата на сина му - Босилка: Трендафил КереловМоят свекър отиде да посрещне башибозуците, когато селото беше заобиколено, и се срещна с Ахмед ага, който каза, че иска да се събере оръжието от селяните. Трендафил отиде и го събра. След като то беше предадено, стреляха по него с пищов и куршумът му одраска окото. Тогава чух Ахмед ага да заповядва със собствените си уста Трендафил да бъде набит на кол и опечен. Думите, които използва, бяха Shishak aor, което на турски означава да се набие на шиш като парчетата месо, наречени кебап. След това взеха от него всичките му пари, съблякоха му дрехите, извадиха му очите и зъбите и го набиха на кола бавно, докато той излезе през устата му. След това те го опекоха на огъня още жив. Той живя половин час в продължение на ужасната сцена. По това време бях съвсем близо до Ахмед ага. Освен мене тук се намираха няколко български жени. Ние бяхме обкръжени от башибозуци, които ни ограждаха от всички страни, и бяхме принудени да гледаме какво става с Трендафил.[4]Жени, момичета и деца били избивани в къщите и по улиците, докато много мъже били закарани на дръвниците и били обезглавени със саби. Много малко успели да убегнат от кордона на болшинството от жителите би убити в условия на огромно варварство.[5]Бременни жени били разпаряни и техните неродени деца са били изваждани на байонетите на башибозуците. Други къщи, в които 20, 30 или дори 40 жени са се били затворили, са били изгорени заедно с тях.[5]Налегнала тъмна, ужасна нощ, прорязвана феерично от прехвърчащи куршуми и от искрящи се в бездънното тъмно небе пламъци на разбеснелите внезапно страховити пожарища. Ревът на повилнели нападатели и писъкът на изгубени майки и деца, на ранени валящи се по разни кътове и на затрупани и задушени по пламналите къщя нещастни, допълнят картината. От този час вече по-нататък съдбата на Батак е само агония.[6][редактиране] УчилищетоУчилището, което било в близост до църквата Света Неделя се оказва последно убежище на около 200 души, които били изгорени живи, докато се криели в него, авторът на Записки по българските въстания - Захари Стоянов описва случките в него така:Башибозуците влезли вътре без никакво препятствие и клането се захванало още от вратата. Мнозина имало скрити вътре в долапите, които така също били измушени и накастрени; в числото на последните били: свещеник Нейчо Паунов и учителят Тонджоров, родом от Самоков. На първия от тях кръвопийците извадили най-напред очите, дупчили го като решето по цялото тяло, докато издъхне тоя християнски мъченик в ръцете им. Близо до него предал душа и учителят Тонджоров, който така също бил насечен по всичкото тяло. Бедният мъченик на просвещението! Той загинал в същото онова здание, дето преди няколко дена проповядвал от скромния учителски стол словото на светлината. В долния кат на училището имало до 200 души скрити, мъже, жени и деца, които кръвниците, от много бързина, се вижда работата, не могли да намерят. Но да не помислите, че простият случай ги е запазил от смъртта? Не, читателю! Те се отървали от ятагана, били лишени от лекото действие на куршума, но изгорели живи, като червеи в гнило дърво, в долния кат на училището, защото башибозуците на тръгване запалили от четирите страни това здание. Техните писъци и вопли от ужасна мъка били чути след малко от зверовете, които разбрали, че направили една грешка, по невнимание, не в отношение към участта на двесте жертви, но че не могли да ги оберат от по-напред, което обстоятелство съставявало истинската загуба на тези Биконсфилдови братя. Язък! Отидоха напусто толкова дрехи, а може би и пари казали те с турско хладнокръвие и тръгнали към вратата на черквата, без да удостоят даже с присъствието си жертвеника на двестете мъченици. [7][редактиране] Църквата Света НеделяВ хода на въстанието църквата Света Неделя била последната крепост на разбунтувалите се батачани. Една от най-ранните снимки на храма след клането (1878)Почти едновременно с разрушаването на училището, башибозиците започнали да издълбават дупки в оградата на църковният двор и да стрелят по всички там, убивали всеки който се опитал да избяга.[8] Най ужасната част от клането в Батак се състояла през нощта на 2 срещу 3 май в църквата Света Неделя и дворът ѝ.На сутринта на 3 май, башибозукът успял да проникне в двора на църквата и да избие хората в него, но входната вратата на храма не поддала, тъй като била задръстена от хората които се намирали в църквата.Народът бил вътре притиснат като на скенджа [9] множество деца и недъгави умрели от задушаване; успели да влязат само ония, които можели да се хвърлят по главите на хората.[10]Защитата на църквата продължила три дена, престрелките в селото не преставали, за да принудят батачани да се предадат, врагът пускал пълни с пчели кошери и запалена слама с газ в църквата, много от хората в загинали заради недостиг на кислород.Някои от нападателите се опитали да проникнат в църквата от покрива, но без особен успех, макар да постигнали няколко изстрела срещу барикадираните вътре.В църквата нямало вода, затова барикадираните използвали зехтина от кандилата и кръвта на изкланите. Копали с голи ръце, за да намерят подпочвена вода.На третия ден, все още оцелелите решили да излязат навън, след като разбрали, че вътре са обречени. Когато отворили портите на църквата Ахмед ага Барутанлията чакал отвън с башибозуците си. Започнало безпощадно клане, само тези, които склонили да приемат исляма останали живи а останалите били обезглавени. Ахмед ага целял да насели отново Батак с потурчените от него българи, но те се оказали недостатъчно.Ето как сцената е описана от З. Стоянов:Полуубитото население не че повярвало на неприятелските обещания, които опитало вече няколко пъти, но като нямало друго спасение като виждало, че и в черквата ще бъде избито, отворило вратата. Втори път то имало злочестината да си въобрази, че и чалмата има човешко сърце, че и хищният башибозук може да състрадава, да се умилостивява, като види с очите си положението на затворените, удушените и стъпкани пред вратата дечица, другите изпоплашени, които заедно с нещастните си майки и сестри плачели и късали сърцата на присъствуващите. Картина, както виждате, една от най-ужасните и сърцераздирателните, но картина, повтаряме ние, за човек с душа и сърце, а не за башибозук. Щом се подали тези последните на вратата, с голи ятагани в ръцете, всичките затворени паднали на молба, жените показвали децата си, и за да умилостивят някак кръвниците, искали да им целуват дръжките на окървавените ятагани, наричали ги синове, братя и бащи. Всичко напусто! Башибозуците погледнали хладнокръвно на всичко това; те прекрачили налягалите пред вратата трупове като дърва и отново започнали да въртят ятаганите. И така, в черковната ограда клането се е продължавало няколко часа. От най-напред жертвите са били обирани и измъчвани да изкажат своето богатство, а после са били заколвани, т. е. техният живот бил пощаден за няколко минути, докато удовлетворят грабителската жажда на плячкаджиите, мнозина мъже спасили своя живот, като легнали между изкланите и се престорили на умрели.[10]След действията си, османците опожаряват църквата, но каменната и конструкция я спасява, единствено иконите и дървените мебели изгарят.Когато се разбира, че руски комисии ще пристигнат, за да огледат мястото, турските власти се опитват да заличат всички следи от клането. Опитите да се погребат хилядите трупове са безуспешни, заради ужасната смрад, която се носела (телата стояли повече 3 месеца навън). Стените на църквата са боядисани, за да не си личи попилата кръв, която по-късно избива отново. Дори днес следите от кръв се виждат ясно в храма.[редактиране] Краят на клането и Дървеният мост Марга Горанова, съпруга на водача на въстанието в Батак - Никола Горанов. С кости е изписано отстрани Останки от 1876 годинаСлед клането в църквата, Барутанлията издал заповед, всички оцелели да се съберат пред църквата, с претекст, че ще състави списък на избитите и на вдовиците. По-голямата част от оцелялото население на Батак се събрало, тъй като неявилият се щял да заплати с живота си. Явилите се били разделени на мъже и жени. Когато Ахмед ага се явил пред тях той издал втора заповед - жените да се наредят още по-надалеч от мъжете и трета да се избият останалите около 300 явили се мъже.Част от жените също били избити, други отведени за хареми или изнасилени и после убити.Същият ден още около триста други били убити при дървеният мост пред училището, най-напред им се отрязвали ръцете, ушите и носовете, раменете, а после ги доубивали.По-късно, местата на клането са описани в репортажите на Джанюариъс Алойшиъс Макгахан (известен и като Януарий Макгахан), чрез него събитията достигат до вестниците Дейли нюз и Ню Йорк хералд.
отговор Сигнализирай
84
555 do rmajevski
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
баташкото кланеБаташкото клане е избиване на българското население в село Батак при потушаването на Априлското въстание. То е извършено от турския башибозук, състоящ се главно от помаци от съседните села под прякото командване на Ахмед ага Барутанлията. След клането той получава отличия и повишение от султана. Според различни оценки, между 1750[1] и 5000 души от селото са избити, като българските жертви в цяла България са между 25 000 и 40 000.Преди въстаниетоСлед потурчването на Чепино в 16
отговор Сигнализирай
83
Гошо Тъпото
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
Някакъв ....Хасанчо ме имитира.Смяххххх,сигурно централата им.....реагира.Много са прозрачни.
отговор Сигнализирай
82
rmajevski
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
Участниците в "баташкото клане" са подробно описани в българската история, ти глупчо ***. Провери даже в "извора на всички знания" - Гугъл, да си свериш часовника,плебей долен. Батак е бил нападнат от глутница мършояди от околните села в това число и българи.
отговор Сигнализирай
81
Гошо Тъпото
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
Защо ме...имитираш ?
отговор Сигнализирай
80
Анонимен
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
"Турците не са убивали българи по време на априлското възстание,невежо. "Ти си егати ГНУСНОТО и ПРОТИВНО човече!!!!!Да се опитваш да отричаш този ФАКТ, те поставя близо до червеите!!!!!!!!!!!
отговор Сигнализирай
79
Гошо Тъпото
преди 15 години
Харесвам 0 Не харесвам 0
До ном.76: Айде пак почнаха да ме имитират моите многобройни *** приятели.ИВАНЧО ти ли си бе,признай си!
отговор Сигнализирай
Новини