Частните уроци са процъфтяващ бизнес в Европа. Родители във Франция и Германия харчат над 3 милиарда евро на година за допълнително обучение за децата си, сочи нов доклад.
В по-голямата част на Европа тенденцията е еднаква, макар сумите да не са еднакво големи във всички страни, тъй като родителите заделят все повече и повече средства, за да дадат на децата си допълнителна подготовка към осигуреното от държавата образование, показва докладът на Европейския съюз.
Освен че подчертава големите суми, които се харчат за "сенчесто образование", докладът акцентира върху това, че тенденцията задълбочава неравенствата в Европа, тъй като децата на по-богатите родители получават повече допълнителни уроци и създават разделения, които могат да имат дългосрочни социални последици.
"Сенчестото образование е достигнало такива мащаби, има такива силни последствия за социалното равенство, за икономиката, свързана с образованието, за работата на училищата и за живота на децата и семействата, че този въпрос не бива да бъде подминаван", пише Марк Брей, автор на доклада "Предизвикателството на сенчестото образование", който бе публикуван миналата седмица.
Докладът, който обединява изследвания, извършени в отделни страни през последните четири години, показва, че секторът на сенчестото образование във Франция е на стойност 2,2 милиарда евро през 2007 г. и нараства с около 10 процента на година.
Между 900 милиона и 1,5 милиарда евро се харчат за допълнително образование всяка година в Германия, като повечето от тези суми отиват за помощни уроци в гимназиалния етап. Цената на уроците във Франция и Белгия може да бъде над 30 евро на час.
В Южна Европа, където държавната образователна система изостава от тези на север, има силна тенденция за допълнителни уроци.
Родители в Кипър, Гърция, Испания и Португалия харчат доста пари за своите деца, макар ползата да се натрупва за онези, които са от по-богати семейства.
Дори в Скандинавия, която често е на първо място в света по отношение на държавното образование, допълнителните уроци се търсят все повече.
"Частните уроци не са толкова за деца, наистина нуждаещи се от помощ, която не могат да намерят в училище, колкото за да се поддържат конкурентните предимства на вече успешните и привилегированите", каза Ян Трушчински, председател на отдела за образование и култура на Европейската комисия, който разпореди доклада.
Индустрия за милиарди евро
Проучването установи, че повечето частни уроци са цел на богатите и обикновено живеещи в града семейства, а не на работническата класа.
В някои страни частните уроци са често явление за семейства, които вече плащат за частни училища и това задълбочава социално-икономическото разделение.
"Що се отнася до пазарните сили, частните уроци поддържат и задълбочават неравенството", каза Брей в доклада."Семейства с по-висок доход могат да си позволят както повече, така и по-качествени уроци".
Освен социално-икономическите последици докладът подчертава в какъв развиващ се бизнес се е превърнало сенчестото образование.
Във Франция, Белгия, Великобритания, Ирландия и на други места вече има компании, които осигуряват допълнителни уроци по домовете.
"Индустрията с частните уроци е увеличаващ се източник на заетост, както и начин за много учители да имат допълнителни доходи", каза Трушчински. "Това изглежда е една от причините както правителства, така и синдикати да избягват тази тема".
Въпреки милиардите, плащани за частни учители, в много държави този въпрос не е регулиран и уроците често са извън обсега на облагането с данък, сочи проучването.
Частните уроци са смятани за толкова важни, че разходите на кипърските и гръцките родители в това отношение възлиза на 20 процента от бюджета за държавно образование на правителството, сочи докладът.
(БТА)