В наши дни е почти невъзможно да се намери цял и надежден употребяван автомобил с чиста история. Едно е обаче пребоядисана броня, а друго е претърпяна сериозна катастрофа, последствията от която са елиминирани в сервиз, който не е производителят. На пазара е пълно с такива автомобили, но в обявите за продажбата им участието в катастрофа не се съобщава. Как само с поглед може да се идентифицират сериозните аварии, които са причинили промени в геометрията на превозното средство?
На практика почти всяка кола, дори по-нова, поне веднъж е посещавала бояджийски цех, пише Automedia.bg. Да не говорим за употребявани автомобили, които са сменили няколко собственици. С други думи - „чисто“ превозно средство може да бъде намерено само чрез познати, но и те сигурно ще разкрасят истината.
И все пак трябва да се направи разлика между дребни ремонти като подмяна на брони в тандем с козметични корекции и пълно възстановяване на катастрофирал автомобил. Подмяната или ремонтът на ударен калник няма да влошат състоянието каросерията - това е елемент, който дори със сантиметър слой шпакловка не влияе на безопасността и управляемостта. В крайна сметка, ако не ви харесва, можете сами да си купите нова част и да смените лошо ремонтираната.
Друго нещо обаче са носещите елементи, да речем, гредите. Те със сигурност няма да бъдат сменени по време на ремонт, тъй като преди продажба никой няма да инвестира сериозно в счупена кола. Напротив – продавачът ще се опита да я приведе в състояние с изключително евтини методи, които също изискват специално оборудване. С него увреденият елемент – в случая гредата, се изпъва, за да може металът да се върне във формата от преди катастрофата. Тоест, както го е направил производителят на автомобила.
Опитните търговци на употребявани автомобили са наясно, че това издърпване оставя следи, които са видими дори под слой шпакловка и боя. И това е първото нещо, което търсят при оглед. Преди това обаче трябва да сте наясно с принципа на работа на оборудването, нужно за подобна операция. Машината е фиксирана върху платформа, повреденият елемент е прикрепен със специални скоби към дебела верига, която всъщност се издърпва навън. Самите скоби са натегнати докрай, за да не се отделят и съответно металът в точката на закрепване се деформира.
Всичко това се вижда ясно, стига човек да знае къде да гледа. Първо се проверяват лостовете в точките за закрепване на броните, както и местата, на които каросерията е усилвана. Не е много удобно, тъй като трябва да се легне под автомобила, но така ясно ще видите следи от сериозен ремонт на каросерията - възстановяване на геометрията на колата. Ако не направите това, рискувате да получите боклук.
Експерти твърдят, че в 3/4 от случаите „изтегляната“ машина е крива и наклонена, което, разбира се, ще се отрази както на работата, така и на последствията дори от най-малката, понякога незабележима авария. С други думи, ако решите да вземете употребявана кола, не бъдете мързеливи - проверете я и огледайте внимателно отвсякъде, дори и отдолу.