Дни след падането на етиопския Boeing, бяха намерени сходства между тази самолетна катастрофа и трагедията с машината на Lion Air. Това доведе до спиране на полетите с модел 737 MAX. Намерените черни кутии преди дни показаха, че наистина има много общи моменти между двете самолетни катастрофи. Но спецификации не бяха дадени. Ето какво на пръв поглед е общото между двете трагедии според CNN.
Най-очевидната прилика е моделът на самолета – Boeing 737 MAX 8, който според компанията е най-добре продаващата се тяхна машина. В света има 350 такива самолета, собственост на 54 оператори.
Естествено, след като са еднакви, то и софтуерът, с който оперират е един и същ. Системата за автопилот била Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), нововъведение за Boeing. Тя има функция, която автоматично понижава носа на самолета, ако получи данни от сензорите, че той лети прекалено бавно или неестествено. Сензорът на АОА изпращат информация до компютрите на самолета за ъгъла на носа по отношение на въздушния поток над и под крилата, за да се определи дали самолетът ще се спре.
Жан Пол Тюардек споделя пред CNN, че още в началото е видял проблеми в системата, която разчитала само на един сензор. Ако той се повреди, тя естествено спира да работи.
И двата самолета катастрофират минути след като излитат – машината на Етиопските авиолинии пада 6 минути по-късно, а тази на Lion Air – 13 минути. Екипажите и на двата полета са изключително опитни. Пилотът на първия паднал Boeing имал повече от 6000 часа във въздуха, а на втория – 8100.
Те са изпратили сигнал, че нещо не е наред. Пилотът на Lion Air е обявил, че не могат да се справят със системата за автопилот, преди да се разбият в океана, а този на Етиопските авиолинии е съобщил за проблем и поискал да се върне на пистата секунди преди да изчезне от радара.
До 30 дни Етиопия трябва да публикува пълният доклад, който ще разясни допълнителните връзки между двата полета и какво се е слуило с тях.