IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Сидеров: Лешояди от ляво и дясно чакат плячка


Обратно в новината

Коментари

Напиши коментар Коментари

176
Дъч
преди 14 години
Харесвам 14 Не харесвам 1
Кюпек - *** - куче хихихихихи
отговор Сигнализирай
175
Дъч
преди 14 години
Харесвам 12 Не харесвам 1
видя ли бе муле хихихи
отговор Сигнализирай
174
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 18 Не харесвам 4
Деленето на хората на мюсюлмани (правоверни) и немюсюлмани (неверни) като една от основните догми на исляма пронизвало в една или друга степен цялата структура на османското общество, цялата система на неговото управление. Религиозните общини, култовите обичаи и учреждения, училищата, данъците, участието във войската и администрацията, наказателните и гражданските съдилища и т. н. се основавали на разделянето на поданиците съобразно религиозната им принадлежност. Вероизповеданието било източник на привилегии за мюсюлманите и на неравноправие за немюсюлманите.При тези конкретно исторически обстоятелства народностното самосъзнание се ограничавало, замъглявало, измествало и подменяло от религиозното съзнание в умовете на вярващите.Обстоятелството, че османският потисник изповядвал мюсюлманската религия, а потиснатата българска народност християнската религия водело до пречупването в съзнанието на тогавашните православни българи на народностните и класовите противоречия през религиозна призма. Привързаността към традиционната християнска религия се осъзнавала като етнодиференциращ признак по отношение на османския потисник. В съзнанието на тогавашните православни българи християнското се смесвало с българското, а мюсюлманското с турското. Оттук и ислямизирането се разглеждало като потурчване, като отпадане от българската народност, за което свидетелствуват историческите извори и фолклорната традиция. Това водело в една или друга степен към отграничаване и отчуждаване на българите мюсюлмани от българската народност, а по-късно и от българската нация.Основният фактор за това отчуждаване била системната политика на религиозна и народностна асимилация, провеждана от османския завоевател, която водела към формиране у тогавашните ислямизирани българи на своеобразен религиозно-именен комплекс, чужд на българската историческа традиция. Този комплекс малко или повече замъглявал българското им народностно самосъзнание, малко или повече подменял народностното им самоопределение с религиозно самоопределение, малко или повече ги приобщавал в религиозно отношение към османската власт. Обръщането в исляма означавало преминаване към привилегированата и господствуваща ислямска религиозна общност на империята. Смесването на религиозното и народностното в умовете на вярващите в повечето случаи не означавало пълна загуба на относителната самостоятелност на народностното самосъзнание [41].
отговор Сигнализирай
173
Wiliana
преди 14 години
Харесвам 7 Не харесвам 11
Тоя е Болен Сидеров...как може някой да го слуша..., а камо ли да трьгне след него! Сьс сигурност трябва да са по-Болни и от него!
отговор Сигнализирай
172
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 13 Не харесвам 2
мюсюлмани и съответно заличавани починалите и приелите исляма данъкоплатци. Разполагаме например с данни от този род от XVII в. за близо 4500 селища в 70 вилаета в Централната и Източната част на Балканския полуостров, при което българската етническа територия е много плътно представена [36]. Тяхното обобщаване води до твърде показателни резултати.За периода докъм 40-те години средата на XVII в. в повечето от селищата се очертава слабо нарастване на броя на данъкоплатците християни, което в общи линии следва естествения прираст на населението. Обаче периодът 40-те години до края на века се оказва изключително неблагоприятен за българското и за останалото християнско население в цялата изследвана Централна и Източна част на Балканския полуостров. Почти навсякъде се наблюдава непрекъснато намаление на християнските домакинства. Установява се пълен синхрон по време и интензивност на процеса в значително отдалечени едни от други и особено силно засегнати райони (например в Разградско, Шуменско, Търговищко, Силистренско, Варненско и др.) в Североизточна България и в противоположния край на изследваната територия в Тиквешко, Малашевско, Кукушко и др. [37]. Неслучайно това са предимно селища и райони, в които XIX в. заварва относително голям процент мюсюлманско население. Увеличение на християнския елемент, и то минимално, се установява само в 12 от посочените 70 финансово-административни единици, което далеч не е в състояние да компенсира внушителния спад в броя на немюсюлманските домакинства във всички останали 58 вилаета. Най-силно били засегнати от помюсюлманчването Североизточна България и значителен дял от Македония, както и Ловешкият и Врачанският район (с намаление на места от 50, 60, 70 и повече проценти). В относително по-благоприятна ситуация се оказали по това време Централна, Западна и Северозападна България, Тракия и отчасти Беломорието. Намалението на християнските домакинства в цялата изследвана територия е от порядъка на 33,7% или, с други думи, през XVII в. българското християнско и останалото немюсюлманско население тук не само че не бележи никакъв естествен прираст, но по една или друга причина губи поне 1/3 от първоначално регистрираните немюсюлмански домакинства [38]. А средногодишен темп на прираста от порядъка поне на 2 на хиляда би бил даже задължителен за периода, макар че редица автори го изчисляват и на по-голям [39].Като главна причина за този съществен спад в броя на немюсюлманските домакинства се очертава разрасналият се по това време ислямизационен процес, засегнал само през XVII в. няколко генерации българи [40]. В резултат новите мюсюлмани и семействата им преставали да се числят към списъците на облаганото с джизие християнско население и при последвалите регистрации бройките им се приспадали от дотогавашните.
отговор Сигнализирай
171
Анонимен
преди 14 години
Харесвам 11 Не харесвам 1
вакъфа на Мурад II, който обхваща Кърджалийско, Смолянско и Хасковско, се вижда, че до 1641 г. населението тук е било от българи християни [32].През цялото време на робството били извършвани групови помюсюлманчвания на българи. Османските архивни документи дават сведения за преминаването към исляма на цели села или част от тях. Например в изложението на заместник-съдията на Карнобат до централната османска власт от 24 април 1690 г. се посочва: В свещения съд се явиха християните Драган син на Иван, Косер син на Николчо, жители на село Бей Гюберан (днес с. Огнен, Карнобатско). Те заявиха следното: Селото ни принадлежи към вакъфа на покойния Руккас Синан бей и плащаме поголовен данък джизие за 262 домакинства. Повече от 30 домакинства от жителите на селото приеха исляма, а нас ни натовариха да плащаме и тяхната част от данъка [33]. Османските данъчни регистри изобилствуват със сведения, където са изброени десетки хиляди имена на наскоро приели исляма жители. Масови ислямизации ставали дори през втората половина на XVIII в. [34].Историческата наука разполага с хиляди сведения за единични помохамеданчвания. Това са официални османски документи за преименуване, консулски донесения, дописки във вестници, лични писма, изложения на българи до властите и т. н. Те са ставали системно по цялата българска земя до самото освобождение на България (1878 г.), а в неосвободените български земи до 1912 г. [35]. Резултатите от тях били не по-малко опасни за българската народност, отколкото масовите и групови ислямизации.Само издирените досега османски държавни документи за поединична ислямизация в Ориенталския отдел на Народната библиотека в София са хиляди. Тази масовост изключва възможността за случайност и нетипичност. Документацията за поединичното помюсюлманчване произтичала от органите на османската държавна власт и била резолирана лично от великия везир. Тази форма на разпространение на мюсюлманската религия била държавна политика, тя била насърчавана морално и материално. Държавата заделяла финансови средства, за да насърчи ислямизационните процеси, като осигурявала на всеки нов мюсюлманин известно парично възнаграждение и един кат мюсюлмански дрехи нали новите мохамедани трябвало да се отличават външно от своите бивши единоверци.Поединичната ислямизация протичала ежедневно. В продължение на петте столетия османско владичество в българските земи тя също довела до ислямизиране на голям брой българи.Представа за количествените измерения на помохамеданчванията масови, групови и единични, през XVII в. дават съхранилите се до наши дни голям брой османски регистри за облагане на населението с изисквания само от немюсюлманите паричен данък джизие
отговор Сигнализирай
170
Той иска да каже
преди 14 години
Харесвам 13 Не харесвам 2
че това са роднините ти.Но ти го разбра де - продажните синове на Абдуллах.
отговор Сигнализирай
169
българин
преди 14 години
Харесвам 5 Не харесвам 6
Ами, ето - формен ***, уж бил някъде по средата между леви и десни, много загрижен за България, че и за бат Бойко, да не вземе нещо да се катурне. И кураж дава - гонете чуждестранните кръвопийци (тук - бурни ръкопляскания от тъпия българин). Разбирай - за да дойдат НАШИ. Досега, в цял свят не съм чувал за политик, който да казва, че бил гарант за управлението на друга партия, щото народът нея бил избрал. С две думи - педерасчетата на ДС пак ни играят театро - единият щял да крепи другия.
отговор Сигнализирай
168
пп
преди 14 години
Харесвам 1 Не харесвам 0
Пуделите не обичат лешояди.Знаят,че при тях отиват на следващите избори.
отговор Сигнализирай
167
Кара Ибрахим
преди 14 години
Харесвам 4 Не харесвам 19
Какво може да се очаква от това безмозъчно, уродливо племе, без история, без култура, без музика, без литература и т. н. което не е допринесло с абсолютно нищо за технологичното и духовно развитие на човечеството. Когато е започнал технологичния прогрес, когато е Моцарт е творил и т. н. това племе е било клано и таковано 600 години! 99 % от нацията е продукт на всичко това. Това са полицай, военни, футболисти, спортисти, певци, политици и т.н. и т.н долнопробна безмозъчна балканска ***. Да не говорим за елит и звезди. Всичко това трябва да се разясни на Европейския съюз, Америка и целия свят!И накрая както казват Американците: "Какъв героичен народ сте след като са ви клали и таковали 600 години?"
отговор Сигнализирай
Новини