Министърът на транспорта и съобщенията Ивайло Московски се отчете пред депутатите за ситуацията в БДЖ. Пред парламента той обясни, че проблемите в железниците не са от вчера.
„Става въпрос за десетина години безотговорно отношение към ЖП сектора в България”, коментира Московски. 817 млн. лв. са задълженията на БДЖ в това число към персонала, данъчни задължения и други плащания, обясни министърът.
„За двете години, в които се опитахме да стабилизираме дружеството, задълженията намаляха с 50 млн. лв.”, допълни той.
„Да не говорим за кредите, с които предишни правителства задължиха дружеството.” Московски даде пример с мотрисите „Сименс” и подчерта, че е било ясно, че изтегленият заем няма как да бъде върнат.
„Само няколко месеца след това правителството прави депозит в чужда банка за 700 млн. лв. за въоръжаване. Значи държавата има пари да се въоръжава, но няма пари да спаси дружеството си”, коментира транспортният министър.
„Ако си бяхте направили труда по време на вашето управление да положите и една стотна, от усилията които сега полагаме, щяхте да спасите дружеството”, обърна се към предишните управляващи Ивайло Московски.
Той отчете, че за 2009 г. оперативните загуби на дружеството били 67 млн. лв., за 2010 - 57 млн. лв., а за 2011 г. вероятно ще бъдат 28 - 30 млн. лв.
„Целта ни е през 2012 г. да бъде сведена до 0. За това се налагат промени в дружеството и съкращения на 2 хил. души. Които ще получат по 6 брутни заплати. 25 % от тези съкращения са от администрацията“, мотивира нуждата от реформи Московски пред депутатите.
Приходите от цените на билетите е 2,5 млн. лв. Последното увеличение на цените е от 1 юли 2008г. „Дори с това увеличение, което планираме, цената на билет ще остане с 40 % по-ниска от цената за автобусни превози в двете посоки“, добави Московски.
Според него продажбата на „Товарни превози” се налага, за да се спаси БДЖ.
„Една стачка ще доведе дружеството до сигурна ликвидация. И това ще доведе до съдбата на „Кремиковци”. 400 хил. лв. на ден ще бъдат загубите от една стачка за товарните превози и 200 хил. лв. за пътническите“, смята още Московски.
„Продажбата на товарни преводи ще бъде катастрофа. Като продадете „Товарни превози” какво ще остане? „Пътнически превози” няма“, контрира го Станислав Станилов от „Атака“.
Михаил Миков от „Коалиция за България“ пък призова Московски да смени ръководството на железниците.
„Сменете ръководството на железниците. Промените си философията. Протестите са начин да се решат социално-икономически права. По какъв начин проведе ръководството на БДЖ преговорите, за да не се стигне до напрежение?“, попита той министъра.
„Вие неправилно дефинирате ситуацията като реформа в БДЖ. Предлагате план за несъстоятелност. Вие трябва да предложите план за саниране на дружеството, по начин който позволява Търговския закон“, заяви от своя страна и лидерът на ДСБ Иван Костов.
Московски обаче беше категоричен, че стои зад ръководството на БДЖ, което успяло да намали загубите на компанията.