IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

От 2025 г. пазарът за пътнически ЖП превози в България се отваря

Всяка една компания, която отговаря на условията, може да превозва пътници

От 2025 г. пазарът за пътнически ЖП превози в България се отваря

Снимка: БГНЕС

От 2025 година пазарът за пътнически ЖП превози в България се отваря и това ще доведе и външни играчи. Всички транспортни компании, които отговарят на европейските изисквания и са регистрирани във всички европейски страни, могат да поискат регистриране в България и да участват. PIMK вече има лиценз, чакат още две български компании. Това каза Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Роселина Петкова.

"В момента имаме 16 превозвача за товарни превози. За пътническите превози, обаче, няма други превозвачи, освен БДЖ, като пазарът е отворен за търговски принцип. Тоест, всяка една компания, която отговаря на условията, може да започне да превозва пътници на търговски принцип, но има една тънкост, която е за БДЖ, както и за пътническите превозвачи, която е за субсидираните превози. От държавата се дават милиони, за да се извършват превози."

БДЖ в момента не е обвързана с качество на услугата, която извършва, а получава субсидия на влак/километри, обясни Ананиев. "Дори да закачи един единствен вагон на един локомотив, получава съответната субсидия за всеки изминат километър. Но това свършва през 2024 година. От 2025 година ще могат да кандидатстват за субсидия всички лицензирани за пътнически превози компании. И първата българска частна компания вече получи лиценз".

"Не ми харесва, когато се говори за частни превозвачи. В производството на храни се говори за български производители, а не за частни производители на зърно и т.н. Ще се опитам да наложа в бъдеще да се говори за български превозвачи, а не за частни, защото това "частни" ми се струва малко остатък от едно друго време", когато се правеше разлика между държавния и частния сектор и частникът бе нарочен за синоним на лоши практики.

PIMK вече има лиценз, чакат още две български компании. Те по-лесно ще получат лиценз за пътнически превози, тъй като имат база, основа, добави Симеон Ананиев. "Разбира се, пазарът за пътнически превози се отваря и това ще доведе и външни играчи. Всички транспортни компании, които отговарят на европейските изисквания и са регистрирани във всички европейски страни, да поискат регистриране в България и да участват".

"В бъдеще пазарът за пътнически превози ще бъде на т.нар. лотове. Ще бъде сегментиран по райони. Това според мен е едно добро решение на министерството на транспорта и ще има съчетание на възможност и за търговски превози, и за субсидирани".

PIMK, например, който стартира влак до Бургас, съвсем спокойно може да кандидатства за региона на Пловдив за субсидия за извършване на пътнически превози, подчерта гостът.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата