IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Бивш полицай убил красивата Мария заради любовна афера


Обратно в новината

Коментари

Напиши коментар Коментари

443
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 1
И така, в момента, в който ние признаем, че всяка етичена система е относителна и може да се променя във времето, веднага ще се получи, че никой не трябва да съдим (нито словесно да порицаем, нито фактически да използваме силата на трибунал). Никой, даже Хитлер! Неочаквано е нали? Впрочем това име не е произнесено случайно. Иска ми се и тук да има логика и яснота. Хитлер беше съден от победителите на чиято страна е била силата. Какво в техния съд е имало обективен характер? Той не им се е харесва, това ние го разбираме на нас също може да не ни се харесва. Но какви престъпления срещу човечеството е извършил този международен престъпник, ако няма абсолютна и единна за всички хора система от морални ценности? Той убивал ли е хора? Но при хората е прието да се убиват хора. Той е ограбвал цели народи? Но кой не е грабил другите? Дайте накратко да осветлим тази тема. Тя ще ни помогне да разберем, какво е това морал изобщо. Всички са свикнали да наричат немския фюрер бесен, луд или ако се изразим с езика на интелигентните, фанатик с расистки идеи. Но след, като се изслушва присъдата на съда ние не дадохме думата на подсъдимия. Впрочем преди да преминем към фюрера, да се запознаем с няколко мисли, които ще ни въведат в същността на нещата. Ето цитат от книгата на Ернст Хекел, учен естествоизпитател от края на миналия век. Забележете, че Хекел е бил правоверен ученик на Дарвин, популяризатор и продължител на неговото учение. В астрономията, геологията и обширните области на физиката и химията днес никой вече не говори за морален устав или персонално за Б-г, чиято ръка е определила всичко с мъдрост и разбиране. Това се отнася и за цялата органическа природа, ако временно изключим самия човек. В своята теория за естествения подбор Дарвин ни показва не само това, че последователните процеси в живота и структурата на животните и растенията са се появили механически без всякакъв предварително замислен план. Той ни учи да разкриваме в борбата за съществуване мощната сила на природата, която милиони години е оказвала висш и непрекъснат контрол върху цялата последователност на органическата еволюция на света Явява ли се историята на народите, която човек изхождайки от своята антропоцентрична мегаломания, обича да нарича световна история изключение от това правило? Намираме ли ние на всеки от тези етапи издигане на моралния принцип или мъдър управник, който да ръководи съдбата на народите? Във висшия стадий на природна и национална история в който ние днес се намираме, на този въпрос може да има само един отговор не! Съдбата на тези разклонения от човешкото семейството, които във вид на нации и раси са се борили за своето съществуване и прогрес вече хилядолетия, зависят от тези същите външни железни закони, които определят историята на целия органичен свят и милиони години обезпечават живота на земята.
отговор Сигнализирай
442
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 1
441
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 2 Не харесвам 1
Но ако стоят така нещата с общочовешките ценности става още по-объркано с абсолютния морал. Ако няма единна морална система за всички хора, народи и времена, то аз не мога да кажа на нито един човек: ти постъпи лошо. Аз мога само да кажа: по моему, ти постъпи лошо (според скалата на моите ценности или скалата приета от моето обкръжение и т.н.). На което той спокойно би отговорил: аз смятам, че постъпих правилно и високо морално. Защото той има друг морал, друга скала за същите тези ценности. Ако изходим от понятията на мнозинството, то е възможно да стигнем до безизходица. Защото, първо във всяка област мнозинството може да направи грешка. И второ ако някой апелира към мнозинството, то това не е за нас евреите. Ние сме винаги малцинство и поради това винаги се държим за своите закони и устои, често влизайки в пряка конфронтация с обкръжаващото ни общество. Действително трябва да напомним, че първите евреи са били против поклонението на идолите, когато самата идея за отричане на идолопоклонничеството е била дива за всички останали племена. На тях се е гледало, като на нецивилизовани и некултурни хора: погледнете, те не вярват в силата на идолите, каква изостаналост! Евреите са внесли в света понятието свободен без работа ден. Гърците и римляните са се смеели над тях, като ги наричали безделници. Нашите предци са провъзгласили, че човек трябва да обича другите хора, а не само себе си и своето семейство. И отново са били неразбрани. Евреите споделят с другите племена великата тайна на мирозданието: оказва се, че Всевишният е Един! И отново тези мисли с труд си пробиват пътя в рамките на чуждата култура. Страшно е да се помисли, какво би станало с човечеството, ако евреите винаги биха се съгласявали с мнозинството.
отговор Сигнализирай
440
ИЗТРИЙТЕ ГЛУПАКА
преди 12 години
Харесвам 6 Не харесвам 2
АБЕ НЯМА ЛИ НЯКОЙ КОЙТО ДА ГО ИЗТРИЕ ТОЗИ ДЕТО САМО ЗАЕМА МЯСТО В САЙТА И ПИШЕ ГЛУПОСТИ ДЪЛГИ КОЛКОТО 10 СТРАНИЦИ ! 2 МИНУТИ МИ ТРЯБВАТ САМО ДОКАТО ГО ПРЕСКОЧА БЕЗ ДА ГО ЧЕТА ! АКО ИМА РЕГИСТРИРАНИ ПОТРЕБИТЕЛИ ,МОЛЯ СИГНАЛИЗИРАЙТЕ И ГО ИЗТРИЙТЕ ! ТО БИВА ГЛУПОСТ ,АМА ЧАК ПЪК ТОЛКОВА НЕ МОЖЕ !
отговор Сигнализирай
439
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 0
Катя nqma takiva maje.rano ili kasno pla6tat
отговор Сигнализирай
438
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 0
Но има и други характеристики, по-странични, но не по-малко характерни. Например отношението към по-слабите хора. Или към децата. Наистина не се ли оказва, че по-слаби от тях в социален план няма? И така живота на децата и тяхното достойнство обществена ценност ли е в рамките на конкретен социум? Ние не говорим за собствените си деца, към своите се отнася добре и котката, а става дума за децата изобщо. В много от обществата на това не се е обръщало внимание. Децата са били убивани, продавани на тях се е гледало, като на вещи. Впрочем към своите не навсякъде са се отнасяли с любов. По нашите места, в Близкия Изток в древността е съществувал много разпространен обичай да се пренася първородното дете в жертва. Смятало се е, че къщата ще е по устойчива и здрава, ако под прага е зазидан трупа на първото дете в семейството. И градът успешно ще устоява срещу обсади, ако главната врата на градската стена се постави на свежия гроб на убития първи царски син. Така е било прието и против това никой не се е противопоставял. Ако говорим за такива ценностни категории, като любовта (всички искат любов и всички искат да са любими), - то това по-скоро е биологично чувство, определен вид на емоционално състояние, но не е била ценност, която да е била издигната до нивото на обществен идеал. Може да се възпява любовта, но въпреки това да се обиждат любимите. Защо? Това е така защото любовта не се отнася към морала. Моралът е това, какво се прави с любовта, а не самата тя. Различните култури са се отнасяли много своеобразно към любовта, като такава. Многоженството, храмовата проституция, достъпността до жените и тяхното безправие, всичко това много малко се съгласува с това, което ние с вас разбираме как подобаващо да се отнасяме към любовта. Обществото се отнася с любов към любовта, грижи се за своите жени и уважава институцията брак. Трудността идва от това, че ценностите, които на нас ни се струват естествени и очевидни преди не са били, а сега са на мода, едва ли не на всякъде. Важният момент е, че общочовешки ценности не може да има, ако се касае само до мен, моите близки и моята среда. Но всъщност тя е и общочовешкаТогава как да разбираме обичайния отговор, че общочовешки ценности безусловно съществуват?
отговор Сигнализирай
437
sensei
преди 12 години
Харесвам 2 Не харесвам 1
Колко приятно звучи словосъчетанието "Смъртно наказание"
отговор Сигнализирай
436
Катя до 506
преди 12 години
Харесвам 2 Не харесвам 7
"Ми то има ли Пу..ка която да не иска пари бе ***?" Има ,но явно такива като тебе винаги ще трябва да си плащат !!! Не забравяй ,че някои мъже чу*кат без да плащат , а други си плащат ! Ти 100% си от тези ,които си плащат или купуват подаръци !
отговор Сигнализирай
435
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 0
Обикновено посочват: човешкия живот, мира (като отсъствие на война), увереност в утрешния ден, здраве, благополучие на семейството, честа и достойнството. Какво още се е ценяло от хората през всички времена? Любов, честност, трудолюбие, мъжество са определени, като така наречените положителни качества на душата на човек. Обърнете внимание, в списъка на ценностите фигурират понятия от две различни области. Общото състояние: мир, живот с липса на неприятни моменти, красота и пр., и качества на душата: прямота, искреност, мъжество и т.н. Едното се отнася към това, което човек желае да види в хората, включително и в самия себе си а другото е това към което той се стреми.Но в една среда и при определени условия се създава определено понятие за красота или свят, а в друга среда, при други условия става точно обратното. Ако не говорим за ценностите от физиологичен характер, то във всичко останало можем да видим много трудно общи точки на подобие. Поради това самия факт, че много са склони да смятат, че като че ли всички така или иначе имаме общи за всички ни ценности, изглежда някак си странно.Всички ценят живота. Но чий? Цели цивилизации са се славили с варварското си отношение към човешкия живот. Неговата ценност не е била обществена категория, а индивидуална, на нивото аз ценя своя живот. Обърнете внимание аз, а не обществото, то не цени моя живот. Но дори и да го цени (както ми се струва на мен), то това се отнася само до мен и хората от моето обкръжение т.е. за нас, но в никакъв случай за хората, които живеят от другата страна на реката, където ние изпращаме нашите погранични отряди. Разсъждението е разбираемо. Обществото, като правило се стреми да съхрани тази система, която е построило за своето съществуване и в която живее. Поради това за никакво уважение към живота на човек и неговите права не ставало и дума в продължение на хилядолетия. Тези категории не са били актуални. Да кажеш в Древния Рим, че живота на роба от галерата е не по-малко ценен от живота на Цезара можеш да го направиш само с цел да угодиш на галерата, защото само така самата система ще се съхрани. В различните системи по друг начин са решавал въпроса за оцеляване: някога системата е поощрявала физическото унищожаване на всички, които са подкопавали нейната основата, понякога са се прилагали по гъвкави способи за защита. По принцип подхода на Цезара в дадена област се е различавал малко от подхода на Сталин. Но това се отнася до главната ценност до живота на човек въобще. Отношението към нея ние считаме за основно, когато говорим за измерване на степента на хуманността в обществото.
отговор Сигнализирай
434
Анонимен
преди 12 години
Харесвам 1 Не харесвам 0
Когато зададеш на хората въпроса съществуват ли общочовешки ценности? като правило, получаваш еднозначен отговор: разбира се! Малко са тези, които се съмняват в наличието на такава категория, като общочовешка ценност. Трябва, все пак да има нещо, което да ни обединява! И какво в областта на морала ще ни обедини? Разговаряйки с аудиторията, където се събираха различни хора, можеха да се чуят най-различни отговори. Но ако се даде възможност на всички желаещи, то рано или късно думата ше вземе някой теоретик, който ще твърди, че се позовава на общото мнение и ще започне да разсъждава по такъв начин: всеки от нас си има своя скала на ценности и наистина никой не би могъл да спори по това? Но тя е сформирана от неговото обкръжение, т.е. обществото в което този някой се е родил, възпитавал и живее. Поради това е правилно да се нарече обществена скала. Да отидем по-нататък. Разбира се, работейки с тази ценностна скала, човек я коригира, дори в някои детайли я променя или се опитва да я промени, но тя така или иначе винаги съществува в него. Поради това ще говорим за обществена скала на ценностите.Сега Вие уважаеми лектор ни питате: съществува ли нещо общочовешко в областта на морала, еднакво за по-голямата част от хората, в крайна сметка поне за по-голямата част от историята им? Ако правилно съм разбрал въпроса ви аз заявявам категорично: безусловно съществува! В противен случай човечеството не би могло да оцелее Добре съгласява се лектора. Сега ми позволете да задам втория си въпрос: съществува ли такова понятие, като абсолютен морал? Но нека в началото да уточним термините: ако моралът е отношение между хората, то абсолютният морал е такава оптимална система на взаимоотношения между хората, която е приложима за мнозинството от хора за всички времена (или за голям период от време).И така съществува ли тя? Опитайте да направите експеримент в своето обкръжение и ще видите, че на този въпрос ще ви отговорят по различен начин. Оказва се, че много хора искрено смятат, че има общочовешки ценности, но абсолютен морал няма. На нас ни обясняват, че всички хора са различни, обществата и условията на живот също се различават едно от друго и поради това единна система в областта на морала не може да има. Още повече, продължава нашия опонент, етичните норми постоянно се променят под въздействието на времето, развитието на обществото и даже под влияние на технологиите. Но от друга страна се казва, че ценностите си остават същите. Тук трябва да се уточни: за какви ценности става дума?
отговор Сигнализирай
Новини