IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Су-24 срещу Ф-16: Кон за препятствия vs. Пепелянки

Всеки има своите предимства, но и неоспоримите си недостатъци

Колаж със снимки от Wikimedia commons
Колаж със снимки от Wikimedia commons
Колаж със снимки от Wikimedia commons

Колаж със снимки от Wikimedia commons Колаж със снимки от Wikimedia commons Колаж със снимки от Wikimedia commons

Су- 24 и Ф-16

Сравнението между тези два бойни самолета, е почти като да сравняваш Лада Нива с Порше Карера. И тук нямам предвид възрастта или надеждността на машините, а параметри като скорост, маневреност, товароносимост, разход на гориво и лекота на управление. Всеки има своите безспорни предимства, но и също толкова неоспорими недостатъци.

Започваме от там, че това са самолети с коренно различно предназначение.

Су-24
Су-24 е свръхзвуков бомбардировач за всякакви метеорологични условия, разработен в СССР в края на 60-те години на миналия век. Той разполага с два двигателя, управлява се от двама пилоти, разположени един до друг и има променлива геометрия на крилото, което му позволява високи скорости на круиз и по-ниска скорост за прецизно насочване на бомбения товар.

Това е първият съветски боен самолет с интегрирана дигитална авионика за навигация и проследяване на цели. Самолетът е на въоръжение в руските, украинските и индийските въоръжени сили, както и във ВВС на още няколко страни, които не го поддържат в бойна готовност. Кодовото му име в НАТО, е Fencer, което също има двузначно тълкуване – масово се приема буквалния превод на „Фехтовач“, но истината е, че съюзниците са имали предвид тежката грациозност на „конят за препятствия.“

Ф-16
Ф-16 е многоцелеви, свръхзвуков изтребител, разработен от американската компания General Dynamics, която сега е част от конгломерата Локхийд-Мартин, почти по същото време – в началото на 70-те години. Той е предназначен основно за въздушен бой и въздушно превъзходство, управлява се от един пилот и има само един двигател.

Уникалната му конструкция, която няма аналог, с изключение на израелското му копие, позволява изключителна маневреност и прецизно управление дори и при ниски скорости. Известен под кодовото име Fighting Falcon /Боен сокол/, Ф-16 е водещ изтребител във военновъздушните сили на 27 държави, сред които Румъния и Полша.

В 40-годишната му история са произведени над 4500 броя от общо 35 модификации. През годините Ф-16 еволюира до един от най-технологично усъвършенстваните изтребители от 4-тото поколение в света.

От всичко описано дотук би трябвало да става ясно, че резултатът от срещата между тези два самолета на бойното поле няма да е красива гледка. Нито преследването, нито битката между „Конят за препятствия“ и „Сокола“ са честна игра.

Су-24М, какъвто е моделът на руските ВВС, който беше свален в Турция, е тежък бомбардировач на ниска височина, модифициран за електронна атака и разузнаване. Той разполага с дигитална навигация, вградено следене на целите в шлема на пилотите и мултифункционални дисплеи. Машината има възможност да пренася само две ракети въздух-въздух за отбрана, които са за близък бой и с инфрачервено насочване. От гледна точка на маневреност, може спокойно да определим Су-24, като „трагичен“. Но това не е изненада, защото ролята му никога не е била да се забърква във въздушни битки с пъргави изтребители.
Завой на 180 градуса с пълно снаряжение би продължил в радиус между 12 и 20 километра, докато на Ф-16 му трябват едва 3-4 в общия случай.

Су-24 може да разчита единствено на високата си скорост за бягство, но не и ако вече е прехванат от двойка преследвачи. Турските Ф-16 са от блок 50, една от най-новите и модерни модификации на изтребителя, някои от които се сглобяват на място в Турция. Той е малък, лек и пословично маневрен господар на въздушния бой.

Турските Ф-16 са известни с кодовото име Viper /Усойница или Пепелянка/ и са точно толкова коварни, когато трябва да се заемат с голяма и тромава плячка. Казано накратко – с опитен пилот в кокпита на Пепелянката, Су-24 няма никакви шансове за измъкване, освен ако не разполага с ескорт от изтребители, каквато е обичайната практика при бойни действия.

И тъй като можем да бъдем сигурни, че руските генерали са съвсем наясно с това, то не е учудващо, че руското командване настойчиво описва случая, като „удар в гърба“… при това без никакви шансове за честна защита.

Технически параметри

Су-24
Схема: Wikimedia commons
Екипаж: 2 (пилот и оператор на бойните системи)
Дължина: 22.53м
Разпереност на крилата: 17.64м разперени / 10.37м прибрани
Височина: 6.19м
Площ на крилото: 55.2 m²
Тегло празен: 22 300 кг
Тегло с боен товар: 38 040 кг
Макс излетна маса: 43 755 кг
Двигатели: 2 × турбореактивни
Тяга: 75 kN за всеки двигател
Тяга с пълна мощност: 109.8 kN всеки
Капацитет на горивото: 11,100 kg
Максимална скорост: 1 315 км/ч на морско равнище / 1 654 км/ч (Мах 1.35) на височина

F-16

Схема: Lockheed-Martin Corporation
Екипаж: 1
Дължина: 15.06 м
Разпереност на крилата: 9.96 м
Височина: 4.88 м
Площ на крилото: 27.87 m²
Тегло празен: 8,570 кг
Тегло с боен товар: 12,000 кг
Макс излетна маса: 19,200 кг
Двигател: 1 × F110-GE-129 турбореактивен General Electric
Тяга: 76.3 kN
Тяга с пълна мощност: 127 kN
Максимална скорост: 1 470 км/ч на морско равнище / 2 120 км/ч на височина (Мах 2)

Анализ на Александър Богоявленски, автор и водещ на предаването за авиация и авиоиндустрия Авиошоу, което се излъчва по национална телевизия Bularia ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата