Климатикът е много хубаво нещо през лятото, когато времето е много горещо. В зимните месеци обаче за много шофьори той се оказва проблем, тъй като сериозно покачва разхода на гориво. И те предпочитат да не го използват, пише automedia.bg.
На какво мнение обаче са експертите?
Първо, трябва да припомним, че има автомобили, които са оборудвани със стандартен климатик, както и такива, които разчитат на по-модерния климатроник. Вторият е значително "по-умен", но и той действа на същия принцип като стандартното устройство.
Схемата е доста проста и е изградена на законите на темодинамиката, които се изучават още в училище – при сгъстяване газът се нагрява, а при разширяване се охлажда. Системата на устройството е затворена, като в нея циркулира хладилен агент (фреон). Той преминава от течно в газообразно състояние и обратно.
Газът се компресира при налягане от 20 атмосфери и температурата на веществото се повишава. След това хладилният агент по тръба отива да кондензатор, разположен през бронята. Там газът се охлажда с помощта на вентилатора и се превръща в течност. В този си вид той достига до изпарителя, където се разширява. През това време температурата му спада, като охлажда въздуха, влизащ в салона.
В случая обаче се случва още един интересен и важен процес. Заради разликата в температурите, влагата от въздуха се кондензира в радиатора на изпарителя. По този начин, попадащият в салона поток от въздух се изсушава, като поема влагата. А това е особено полезно през зимата, когато заради конденза стъклата на автомобила започват да се запотяват. Тогава е достатъчно да се включи вентилатора на климатика и нещата се оправят само за минута.
Трябва да се уточни и нещо много важно – рязката промяна на температурата е опасна, тъй като замръзналото стъкло може да се пръсне. В същото време, малката икономия на гориво не си заслужава с оглед на удобството и безопасността на возещите се в колата. Още повече, че много от автомобилите разполагат със специална функция за борба със запотяването.
Има и друга причина за използването на климатика през зимата. Експертите съветват това да се справи поне веднъж месечно, тъй като хладилният агент в системата, освен всичко друго, смазва движещите се части на компресора, а също така увеличава живота на уплътненията. Ако тяхната цялост се наруши, то рано или късно ще се стигне и до изтичане на фреон.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.