Двигателят с вътрешно горене все още е най-разпространеният при автомобилите. И ще е така още доста време, макар електромобилите да стават все по-популярни и отделни държави да планират забраната за продажби на превозни средства с ДВГ след няколко години.
Вече има все повече хора които отричат конвенционалните двигатели, за сметка на електрическите, при това - не само от екологична гледна точка. Феновете на електромобилите освен всичко друго изтъкват техният моментален въртящ момент и по-добрата им динамика. Но пък кой не се е вълнувал от невероятния гърлен звук на масивен двигател или от свистенето на добре "надуто" турбо.
Така или иначе, двигателят с вътрешно горене все още е тук и ще ви разкажем няколко любопитни и забавни факта за него:
Семпъл процес в комплексен механизъм
Докато двигателят с вътрешно горене има много компоненти и става все по-сложен от инженерна гледна точка, процесът на възпламеняване на горивото е един елементарен процес. И може да бъде използван в много други приложения, освен да задвижва автомобил.
Оръдието като ДВГ
Артилерийските оръдия, например, използват същия принцип на възпламеняване, за да изстрелват гюлета или снаряди. Или поне тези в миналото, тъй като сега технологиите са по-сложни. При някогашните "топове" гюлето се слагало в цевта, заедно с барут. Когато барутът се възпламени, създава горещи газове, които изстрелват гюлето с висока скорост.
Двигателят в космоса
Един двигател с вътрешно горене би могъл да се използва и в открития космос, макар, че може да отбележите липсата на един много важен компонент - там няма кислород. Така че, освен с гориво, би трябвало да имате и резервоар за кислород. Точно както се случва при ракетите...
Още по темата четете на сайта на Automedia.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.