ЕС раздава шокиращи субсидии за коли на бензин и дизел

Лъвският пай отива при фирмени автомобили
26 окт 2024 13:37, Стела Стоянова
24
ЕС раздава шокиращи субсидии за коли на бензин и дизел
Снимка БГНЕС, архив

Големите държави в ЕС проявяват изненадващо лицемерие по отношение на "зелената революция" в автомобилния сектор. Докато говорят за "чистите" електромобили и за бъдеще без въглеродни емисии, Германия, Франция, Италия раздават колосални субсидии за покупка на автомобили, движещи се с бензин и дизелово гориво. Става дума за стимули на обща стойност 42 млрд. евро годишно, твърди екологичната група "Транспорт и околна среда" (T&E).

Лъвският пай от субсидиите отива за покупка на фирмени/ведомствени коли и значителен процент от тях са мощни джипове, които отделят повече СО и СО2, разкрива проучване, възложено от T&E. А автомобилите за служебно ползване са "гръбнакът" на пазара - те представляват 60% от продажбите в Европа, пише "Сега".

Проучването се фокусира върху шест държави от ЕС, които са най-големите автомобилни пазари, плюс Великобритания.

Начело се оказва Италия с 16 млрд. евро субсидии за служебни автомобили, задвижвани с изкопаеми горива. Втора е Германия с 13.7 млрд. евро. Далеч след тях, но също с впечатляващи бонуси, са Франция и Полша (съответно 6.4 млрд. евро и 6.1 млрд. евро годишно), показва проучването на консултантската компания Environmental Resources Management.

Как се трупат тези шокиращи държавни помощи?

Ето примери за специални отстъпки за служебни дизелови/бензинови коли:  

В Италия при покупка на автомобил, който ще се ползва смесено - и за служебни, и за лични цели, фирмата може да ползва 40% намаление на ДДС. И още, работодателят може да си приспада преди облагане до 70% от цената на колата в продължение на пет години. Освен това има отстъпка и от годишния данък "МПС".

Самата покупка се насърчава с пряка субсидия, която варира от  €1500 до €4000 според вида на автомобила.

Изследването дава още интересни данни, които обясняват парадоксите - държавите, които прекаляват със субсидиите, очевидно го правят, за да подкрепят своите автомобилни индустрии. През 2023 г. например 4-5 млрд. евро от държавните "фосилни" помощи са отишли за коли от три марки - BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz. ЕК обаче не забелязва тази откровено протекционистка политика.  

Субсидиите изкривяват пазара и вредят на конкуренцията. Заради особените насърчителни мерки близо 70% от новите коли се купуват като служебни (за личните МПС-та няма "фосилни бонуси"). Изследването разкрива и друг парадокс - колкото по-мощен е автомобилът, тоест колкото повече СО2 емисии отделя, толкова по-високи са субсидиите

Във Франция за "Фиат 500" на бензин (клас А) субсидията е 5485 евро, а за мощен "Лексус" (клас Е) е 8017 евро.

 21 618 евро - толкова е годишният сбор от насърченията, които Италия осигурява при покупката на мощни автомобили като Audi S6 за служебно ползване.
Над 15 млрд. евро от парите на данъкоплатците в петте държави от ЕС отиват за субсидиране на фирмени и ведомствени джипове, обобщава проучването.

„Напълно нелогично и неприемливо е да продължаваме да влагаме милиарди средства на данъкоплатците в технология, която е в пълно противоречие с програмата на Европейската комисия за екологичен преход“, коментира пред СNN представител на T&E.  

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен още през септември възложи на новия еврокомисар по въпросите на климата Вопке Хьокстра да предложи план за ускорено премахване на субсидиите, свързани с използването на изкопаеми горива.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още от ЕС
Европейците пестят от храна, за да си плащат жилищата
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
1
 
! Отговори
Тя преди 5 минути
Всичко в Европа е "мижи да те лажем ".
21
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 35 минути
Много ясно - без служебните коли на бензин и дизел икономиката е съвсем за никъде. Затова зелените измислици ги отнася личният транспорт, за сериозните купувачи с парите те не важат.
20
0
 
8
 
! Отговори
ПроСоТо преди 1 час
ЕС-регулациите са типичен пример за тежко шизофренно ДВУЛИЧИЕ...Даже и "триличие"...Или "Многоличие"...Абе изобщо,ОТКАЧЕНА ПРОСТОТИЯ ..
19
0
 
5
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 час
Преди няколко години още ЕС даде милиарди на немските автомобилостроители да не фалират, и затварят поне заводите им в ЕС. С тези милиарди некадърниците от Фолксваген купиха от Китай Ноу хау как се правят коли и инвестираха 300 милиона в сащ за завод за батерии по китайските технологии. ЕС е тор за некадърници. Факт.
18
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Нищо де, купувайте си електрички, чиято батерия ще струва колкото среден клас автомобил с ДВГ, когато дойде време за смяна. Зареждайте ги по цяла нощ, за да карате 300 км. И все пак имайте предвид, че производството им замърсява колкото производството на един 2.0 дизел + 200000 км пробег. Купувайте, купувайте!
17
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Преди време един познат реши да го играе схемаджия ,купи колата с подобна врътка, години плаща нисък данък, продаде колата като забрави как е регистрирана и получи писмо от данъчните с уравнителната сметка.
16
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
Ми те и батериите се правят от изкопаеми маТряли ве и си замърсяват колкото горивата при производството, да не говорим колко ще замърсят при рециклирането, защо за тях се дават шокиращи субсидии, кво стана със свободния пазар, конкуренцията, защо налагат тая замърсяваща и неефективна технология насилствено. БАТЕРИЯТА Е ЕДНО ОТ НАЙ ЗАМЪРСЯВАЩИТЕ НЕЩА СЪЗДАДЕНИ ОТ ЧОВЕКА.
15
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 час
И у нас няма ДДС за тези автомобили!
14
2
 
15
 
! Отговори
С юдейски привкуст преди 2 часа
Наглост, подлост, лъжи и лицемерие са в основата на т.н. "евро-атлантически" ценности!
13
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
Тук мутреят с джипари категория N1 с инвалидни стикери, без ДДС.
12
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
Урсула на въжето веднага :)))
11
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
То и един наш ду *** дат обеща по лев4е за конпенсация на оривато, но МАЛК ЗАБРАВИ !
10
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
Супер! Значи минаваме на V 8маци. От кога го чакам това
9
1
 
10
 
! Отговори
САЙМЪН ЦИПИС преди 2 часа
ГЕРМАНИЯ ИТАЛИЯ ФРАНЦИЯ = ДАНО СТРАСБУРГ ГИ ОСЪДИ ЗА ТОВА ЧУТОВНО ЛИЦЕМЕРИЕ..И ДА РАЗДАДАТ ДЕНГИ (ЧОК ПАРАСЪ) И НА НАС БЕДНИТЕ ГЪРЦИ И РУМАНЦИ....А НА БЪЛГАРИТЕ = НЕ..БЪЛГЕРИТЕ СА БОГАТИ И КАРАТ САМО МЕРЦЕДИСИ И МАЙБАСИ...НЕ ИМ ТРЯБВА СУБСИДИЯ .
8
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
Пропуснах квадратни километра, но вие сте умни и сте се сетили.
7
2
 
20
 
! Отговори
гражданин преди 2 часа
Лицемери долни !!Ще ни спирате 20 годишните коли , заради екологията ,а в същото време ще ни тровите с кошници с по 500 кс.!Пак всичко е направено за богаташите !!
6
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
РФ превзе в Украйна около 111 хил. км. ся се сетете колко е това.
5
2
 
14
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 часа
Евроатлантизмът е тор за некадърници и про'с'таци. Факт
4
1
 
22
 
! Отговори
Ха ха преди 2 часа
Само ние аборигените изпълняваме всичко, което ни поискат. Даже и това, което не ни искат, ние го даваме или затваряме. Аборигени, сър.
3
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 часа
Губим състезанието с Китай. Отменяме състезанието.