Синдикат "Образование": Очакваме нов министър - експерт и учител!

Исканията на българския учител в навечерието на 24 май
Обновена: 22 май 2023 23:22 | 22 май 2023 22:36, Анисия Иванова
14
Синдикат "Образование": Очакваме нов министър - експерт и учител!
Снимка: БГНЕС

В навечерието на 24 май – празникът на българската просвета и култура и на славянската писменост, Синдикат "Образование" е обобщил в анализ до медиите исканията на учителското съсловие.

"Макар че образованието е сложен и многополюсен процес, то всички сме обединени, че в центъра на това многообразие стои учителят, българският учител, който в останалите делнични дни често е окичван с корона от тръни. В България на тема учители и образование има интересен феномен, феномен на „експертите“ по образование, които постоянно се множат. Преди десетилетия тези „специалисти“ се криеха само в сградите на МОН и няколко други администрации /национални или общински/ и даваха съвети на педагозите.

Днес тези хора се намножиха, като се присламчиха и НПО-тата, медиите, родителските организации и „индивидуалните“ експерти. Пиедесталът на българския учител е заменен от зле осветена сцена, като публиката,   под маската „Качество на образованието“, замеря клетия учител със съвети, препоръки, нападки и обиди, като самата многоуважаема публика е на огромна дистанция от дебрите на образованието, обучението и възпитанието", се казва в позицията.

Ето какво очаква българският учител от политиците като реформа в образованието:

1. Очакваме нов образователен министър, който да бъде експертен, динамичен, комуникативен, деполитизиран и …учител.
2. Политика за привличане и задържане на учителите в образователната система.
3. Увеличение с 30% на заплатите на работещите в системата на средното образование от 1.01.2023г.
4. Незабавни промени в ЗПУО на база на досегашния анализ на синдикати и работодатели.
5. Финансиране на педагогически длъжности, от които образователната система има нужда: асистенти, медиатори, ресурсни учители, психолози, педагогически съветници, кариерни консултанти и др.
6. Специално внимание на възпитанието и граденето на ценности в образователните институции.
7. Изграждане на ново отношение към българския ученик, основано на принципите на създаване на граждански умения.
8. Ситуиране на компенсаторни механизми за запазване от професионален стрес и прегаряне на учители и директори, от които зависи качеството на българското образование.
9. Промяна на учебните планове, учебните програми с нови, освободени от големия обем, и сближени с естетиката на ученика.
10. Процес на преминаване на образование без задължителни учебници.
11. Нова наредба за изисквания към директорите на училища и детски градини и провеждане на конкурси с участието на представители на синдикати и работодатели.
12. Незабавно спиране на политическото толериране на родителите, като последните се включат във възпитателния процес със задължения и права.
13. Действащи санкции към ученици, които МОН и РУО да спрат да оспорват или отменят.

"Само след часове ще зазвучат песните, с които сме израснали: „Върви народе възродени…“, „Училище наше любимо, ти палиш в сърцата мечти…“ „Детенце хубаво, пиленце, любаво…“, песни, които остават като непреходни за българското училище.

Непреходен остава и авторитетът на българския учител, а ще остане преходен опитът на някои НПО-та да очернят българския учител с призивите, че не всеки учител трябва да бъде уважаван, защото това обърквало учениците.

Трябвало да се уважават само определени учители, посочени от родители и НПО -та. Такива тези, сами по себе си, са анархични и са мост към разпад на държавата и създаване на племе или комуна. Това би кореспондирало и с избора: Кой полицай да слушаме и на кой съдия да вярваме? Нима учениците, които не почитат учителите, ще се спрат в това свое непочитание пред своите родители – очевидно няма!

Скъпи приятели и родолюбци, българските учители са сърцето и душата на образователната система и на тях дължим най-много почит и уважение, смирение и партниране. Нека българските учители имат цялата вяра, надежда и любов на своите ученици. Нека пребъде българското образование!", пише в позицията.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


14
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
2
 
3
 
! Отговори
Интересно... преди 11 месеца
Точка 6. " Специално внимание на възпитанието и граденето на ценности в образователните институции."Какви точно ценности се има в предвид? Дали не става дума за "евроатлантическите ценности" и въвеждане на Истанбулска конвенция в училищата?!? Кои образователни институции се визират в случая,хилядите НПО-та,краварски фондации и щедро платени грантово организации и групи,със спонсор Дж.$оро$...
10
5
 
5
 
! Отговори
Ами то преди 11 месеца
един министър не може да свърши тази работа. Тя трябва да се свърши от учителите. И колко пъти ще ви увеличават заплатите?
9
0
 
4
 
! Отговори
За 10 преди 11 месеца
Че като ги развъртят тез министри, на ротационен принцип ... Като нямат стратегия в образованието следват какви ли не "реформи", внесени отвън.
8
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
В България трябва да има отделни министри на средно и доучилищно образование и на науката и висшето озбразование.
7
5
 
3
 
! Отговори
да бе преди 11 месеца
И аз искам 130 % увеличение на заплатата,но шефа не дава!!!
6
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Това дето са си го написали представлява сборник от искания на кой каквото му дошло наум. Точки 9 и 10 просто издават всичко. Учебни планове и програми сближени с естетиката на ученика. Ами тя естетиката как се оформя? Без задължителни учебници ли? Кой на каквото попадне - нека "изучи"! Ех, ще настане такъв живот /за някои/. Имате еврофондове за усвояване, под предлог иновации в образованието. Без задължителни учебници, следва без училище. Пей сърце - естетика на ученика.
5
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Н вас ви трябва реформа в самата структура на отделенията.След 7 клас не се учи и бълвате ненормалници. За какво са тези езикови гимназии щом на децата после им искат международен сертификат.5 годинки напразно пребиваване.Трябва реформа и да се учи до 7 клас.После само в професионални гимназии за професия.Но с истински дипломи, а не хартийки, които не значат нищо.
4
0
 
14
 
! Отговори
Дан преди 11 месеца
Задължително е мандатност на училищните директори. Един мандат, иначе започват да си мислят, че училището им е бащиния и се самозабравят. Реални конкурси и с дипломи под 5.00 да не може да става директор, иначе ...калинка след калинка последните години с измислени конкурси и партийни назначения на слаби специалисти с още по- слаби дипломи, но от правилните партии и резултатите ги виждаме: слаби резултати и мачкане на кадърни учители.
3
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Калинките на Еднокнижния. Треска ги тресе.
2
8
 
14
 
! Отговори
реалност преди 11 месеца
Българския учител иска само увеличение на заплатите , а качеството на образованието е трагично .
1
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ако е учител не е експер. Не може да е добър и по двете. Или е добър учител или е добър в друго. Ако всеки учител беше и добър експер тогава каква е разликата между.