"Новите" коли в София – стари. Средната им възраст – около 18 години

Лек спад в броя на леките коли в столицата, скок на мотопеди и мотоциклети
16 ное 2022 18:33, Красимир Ангелов
126
"Новите" коли в София – стари. Средната им възраст – около 18 години
Снимка: БГНЕС

През последните 3 години средната възраст на регистрираните леки автомобили в София е около 18 години, докато през 2012 г. столичани са карали 20-годишни коли, сочи справка на дирекция "Общински приходи" към Столичната община, публикувана на Facebook профила на Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси и здравеопазване.

Мотопедите и мотоциклетите в момента са със средна възраст 14 - 16 години, колкото е и възрастта на автобусите, докато при товарните коли до 3,5 т средната възраст е едва 11 година.

Над 19-годишни пък са товарните автомобили над 3,5 тона.

От общината припомнят, че преди 10 години беше интегрирана и въведена новата данъчна система на Столичната община, благодарение на която се получават достоверни и съпоставими данни.

Според тях регистрираните в столицата леки автомобили, за които се дължи местен данък, през тази година са с 11 440 по-малко, отколкото през 2021 година. Леките коли в София тази година са общо 867 103, докато през предходната 2021 г. са били 878 543 (в това число не влизат превозни средства със специално предназначение, за които не се дължи местен данък).

Увеличение обаче има при броя на мотоциклетите и мотопедите. Първият вид превозни средства са с 1067 повече и са общо 26 631, а регистрираните мотопеди тази година са 8394, което е с 249 повече, отколкото през миналата. За сравнение, преди 10 години леките автомобили, регистрирани в столицата, са били 677 489, мотоциклетите - 9333, а мотопедите - 3862.

Тенденция към намаляване през тази година се отчита и при товарните автомобили (до и над 3,5 тона), и автобусите, които са по-малко с над 5500 (в справката не се включват колите на градския транспорт), или общият им брой е 154 269.
 
Средната стойност на местния данък, дължим за лек автомобил в София през настоящата година, е 98,88 лева. През 2012 г. , когато базата данни е обновена, средният данък за регистриран лек автомобил в столицата е бил 70 лева. Разликата не е голяма и при мотоциклетите - от 40,55 лв. средно преди 10 години, сега собствениците на мотори плащат по 58,40 лв. средно. Мотопедите са най-икономични - днес данъкът при тях е 10 лв., а през 2012 г. е бил 9 лв.

За изминалите години най-значителна е разликата при товарните автомобили до 3,5 тона. През 2012 г. техният местен данък е бил средно 13,93 лв. , през 2018 г. спада до около 10 лв., а днес вече е 77, 32 лв.

Данъкът се формира чрез няколко компонента: година на производство, мощност и екологичен стандарт на колата.

С промени в Наредбата за местните данъци, приети от Столичния общински съвет през декември 2019 г., бяха повишени ставките за автомобили с по-ниски евростандарти - от 0 до Евро 4, както и за мощност над 74 kW /над 100 конски сили /. Коефициентът за година на производство на автомобила е определен от Закона за местните данъци и такси, който е в сила от 2019 г. и не може да се променя от общините, припомнят от Столичната община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ега и средните данъци. За мотора ми прибират 140, за колата - 680... срещу тия данъци получавам... нищо!
9
0
 
10
 
! Отговори
До Таня преди 1 година
Ела да ми го поемеш в 30-годишния ми голф и после ме осъди.
8
15
 
7
 
! Отговори
до 4 преди 1 година
Нека ти обясня, като човек имащ нов автомобил. Написах коментар 15. Всички около мен имат нови автомобили. Никой не се бута в трафика- работим от къщите си извън града или в полите на Витоша. Колите са в гаражите. *** в някой бизнес център- например бизнес паркоместата на Сердика център и виж какви коли спират там. Надявам се помогнах. Иначе казано- хората с добри заплати (2к взима чистачката в офиса ни, ама за 12 часа работен ден) не се търкаляме навсякъде в града с колата. Хубава вечер
7
26
 
6
 
! Отговори
Таня преди 1 година
Не знам що за човек би се качил в автомобил на 18 години. Личното ми мнение е, че такива хора са за съд. Автомобил, чиято гаранция е изтекла е негоден за движение. Чудя се, когато мъжа ми връща неговата или моята кола на дилъра и взема новия модел, кой купува стария? Предполагах, че отива за скрап, а то какво било... потрес.
6
23
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От около 8 години карам само нови автомобили. Взимам с голяма остатъчна стойност- 30-50%, карам 2-3-4 години и връщам на дилъра. Жена ми- и тя. Среден клас коли имаме- кажи-речи по около 70-100к лв. с доволно много екстри. Повярвайте ми, да карате нов автомобил излиза евтино, хора... Не се чупи- нашите са с обслужване в цената, каското на коли под 4 години е с по-нисък процент от стойността. Абе- кеф. Пожелавам всекиму! Излиза по-евтино, отколкото си мислите с голяма остатъчна стойност.
5
1
 
8
 
! Отговори
до 12 преди 1 година
Има Евро 6 малки авомобили за малко пари. Не е речено нов автомобил. В града- малка кола. На село на мегдана си се перчи с Е60ката по цял ден- там може и да минеш за нещо повече от беден склададжия.
4
14
 
6
 
! Отговори
до 9 преди 1 година
Логично. Във фиша със жалката ти заплатка пише какво имаш. Не се изненадвам. И аз имам такава (BMW 5er, 540i xDrive- мразя дизели), ама на 3 години. Сега я връщам на дилъра и сменям с новия модел. Един ден след около 20 години ще можеш да си я позволиш и да й сложиш газ.
3
25
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всякакви дизелови немски бараки на 10+ години- МОМЕТАЛНО да се забранят за София! Средната заплата в София е около 3000лв. (реално много повече, защото в тях е включен сивият сектор и жалко платените държавни служители със заплати на чистачки в офис), така че дори обикновен продавач може да си позволи малък автомобил, бензин, Евро 6. Но не- *** иска с Е60ката дизел (любимата на форума бракма) да обикаля града и се мисли за интересен, а то колата му струва по-малко от една добра заплата.
2
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Твърд привърженик съм да се конфискуват колите на пияни и дрогирани шофьори .Ако това стане ше намалим трошките значително за има няма една година .
1
17
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Важното е, че има кола. Демек олеква му, че и той е като американеца със собствен автомобил, нищо, че е трошка, защото му давала "свобода". Всеки в семейството самостоятелно в една трошка.