Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?

Неправилни маневри, превишена скорост и невнимание са сред проблемите
Обновена: 30 юли 2019 10:48 | 29 юли 2019 15:15, Нели Христова
103
Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?
Снимка: Pixabay

Увеличава се броя на инциденти на пътя у нас, в които са участвали мотоциклетисти. Общо 140 тежки катастрофи с 14 жертви от началото на годината са се случили по вина на мотористи. 23-ма любители на машините на две колела са загинали при произшствия. А за цялата 2018 година смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите.

На какво се дължи тази черна статистика? Според неврохирурга и любител на моторите д-р Асен Цеков, това се дължи на невнимание при шофьорите. "Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза той пред БНТ.

Подобна теория има и шофьорът на лек автомобил Лъчезар Панков, но за него вината е в мотористите: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", посочи той.

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция". Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботева.

Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията, крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.

"Не редки са случаите, особено напоследък, да се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска. "Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.

"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.

Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите - не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.

"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.

"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.

Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително да проверите превозното средство.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата Facebook група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо, се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА", посочи докторът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
1
 
11
 
! Отговори
доволен селянин преди 4 години
карам с 80 а ме задмина един с 240след симитли срещу черниче има една права отсечка
61
5
 
3
 
! Отговори
До:62 преди 4 години
И ми казваш, че на абсолютно всяка табела 60 км/ч по междуградски път спазваш ограничението!!!!
60
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак да повторя, че тук мнооого затегнаха цензурата. Дължи се на синдрoма "keлeш".
59
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дължи се на синдрома "*** мамин".
58
1
 
8
 
! Отговори
До 60 ТИР преди 4 години
Имаш ли 18 години?
57
3
 
15
 
! Отговори
ТИР преди 4 години
Звучи нелепо, когато някой, който има спортна кола или мотор-пистарка, каже - Аз иначе си карам бавно и спазвам всички правила. Това дето го карам, е ей така за престиж. Не уважаеми, тази машина си я взел за да караш екстремно и в нарушение на всякакви правила ! Като искаш просто да се фукаш си вземи престижна лимузина или чопър !
56
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ние с автомобилите сме толерантни към мотористите в задачата се пита а мотористите толерантнили са на пътя. Има и толерантни но те са малцинство повечето са без нито една гънка в мозъчната си *** карат като първобитни без да спазват ограничения закон и правилник. Затова дават много жертви всяко лято. Пистовите мотори трябва да се забранят те са за писти не за пътя.
55
0
 
27
 
! Отговори
D: преди 4 години
Дължи се на *** им глави !
54
1
 
32
 
! Отговори
anon преди 4 години
каква дълга статия ... а отговора е много ***- спазвайте законите бе хора и карайте все едно карате коли - спазвайте дистанция и ограниченията на скороста, не се мушкайте между другите мпс-та и имайте подходящата екипировка... и всичко ще си дойде на мястото...
53
3
 
26
 
! Отговори
реалист преди 4 години
Пазете моториста, че сам не може. Няма по нахални и нагли на пътя от тях.
52
0
 
20
 
! Отговори
Пешеходец преди 4 години
Мотористите са виновни... не, шофьорите.... не, не мотористите... не шофьорите ...Обяснения от идЕоти за идЕоти . Тоя обвинения могат да продължат векове. А е толкова просто - Този който нарушава правилата за движение - Не използва мигачи, кара с превишена скорост , прави рискови изпреварвания .... ТОЙ Е ВИНОВЕН . Без значение дали кара мотор , кола , камион или инвалидна количка . Вината е ЛИЧНА а не на групата водачи на МПС каращи подобно возило като кре*тена причинил катастрофата .
51
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков."--------------------------ДоФторе, имаш ли представа при 50км/ч, колко метра изминава мотора ти за 1 сек? С твоите 5-10 м, какво ли ще направиш? Отделно, имаш ли представа какво е това понятие "спирачен път" и колко е дълъг той при 50км/ч?Явно са налице пропуски в образованието, но има предаване "Science of stupid" - ограмоти се моля!
50
3
 
5
 
! Отговори
София ДМ преди 4 години
Истината е, че всяка група има гнили ябълки. Тук статистически погледнато да повече мотористи претърпяват ПТП-та, но когато има 4000 мотористи (пример) и 400 000 автомобилисти (пример) някак е тъпо да се вадят изводи кой е прав и кой е крив. От началото на годината до сега избягвам поне 4 катастрофи, защото карам отговорно и не се състезавам с никой.
49
1
 
18
 
! Отговори
От Варна преди 4 години
Преди не повече от седмица към 12-1 нощес се чува чува голямо охкане... 20 Мин охка някой та не спира. Стана ми интересно и излязох на балкона да видя и познай. Облегнал се наш моторист опрян на дървото и охка, мотора разпилян на булеварда с изтекли течности.. кажи ми как така катастрофира сам на булеварда. Всяка вечер ги чувам как се пънат... Живи донори! Като искат да се пуснат да ходят на магистралите, не е населените места!
48
3
 
14
 
! Отговори
Минаващ преди 4 години
Моторист и мутра дълго не живее.Природата си знае работата.
47
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В другите държави болшинството мотори са нови и градски, а у нас са стари и пистови. Наскоро мой познат си купи мотор с над 100 коня, а моята кола е под това. Ако не се пребие е добре.Ако се движиш с 80-90 с кола , а той с над 200 км. и да искаш не можеш да му дадеш предимство, защото моториста се появява внезапно в ляво, а често и в дясно от тебе.
46
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Мотористите - донори, автомобилистите - убийци... това е.
45
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 18Много ме кефи как си показваш колко е ниско твоето ниво и колко си *** :D.Защо трябва да му падаш на неговото ниво?
44
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Големият проблем е в пълната липса на контрола на пътя за спазването на правилата, а мотористите не ги спазват по много опасен начин. Опасен за всички останали на пътя.
43
13
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Както съм казал - мотористите - донори, а автомобилистите - УБИЙЦИ.Моторист ако загине - обикновенно никой друг не загива, а автомобилистите убиват всеки ден.