Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?

Неправилни маневри, превишена скорост и невнимание са сред проблемите
Обновена: 30 юли 2019 10:48 | 29 юли 2019 15:15, Нели Христова
103
Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?
Снимка: Pixabay

Увеличава се броя на инциденти на пътя у нас, в които са участвали мотоциклетисти. Общо 140 тежки катастрофи с 14 жертви от началото на годината са се случили по вина на мотористи. 23-ма любители на машините на две колела са загинали при произшствия. А за цялата 2018 година смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите.

На какво се дължи тази черна статистика? Според неврохирурга и любител на моторите д-р Асен Цеков, това се дължи на невнимание при шофьорите. "Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза той пред БНТ.

Подобна теория има и шофьорът на лек автомобил Лъчезар Панков, но за него вината е в мотористите: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", посочи той.

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция". Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботева.

Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията, крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.

"Не редки са случаите, особено напоследък, да се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска. "Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.

"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.

Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите - не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.

"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.

"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.

Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително да проверите превозното средство.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата Facebook група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо, се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА", посочи докторът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Никой не ги проверява, какво се правят на луди?! Мотоклубовете са като агитките, когато на буда или корнела им потрябва "протест" те се отзовават. В замяна на това са недосегаеми за КАТ. Едва ли има друг град, претендиращ че е столица на културата, или каквато и да е столица, в който е разрешено по цяла нощ (23-6) да хвърчат мотори с по 200-300 км/ч, да звъним цели квартали на 112 и да няма реакция поне веднъж. А вече го правят и през деня, от там и повечето жертви.
21
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колата ми е достатъчно мощна, за да вдигна над 200 даже на относително къса права отсечка, но не го правя, карам си нормално. Защо на мотористите все им се разминава глобата, докато накрая се окажат в моргата?
20
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какви 5-10 метра спирачен път за моторист, каква дистанция?! Моториста хвърчи с 200-300, а хората карат с по 50-90 км/час.
19
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине."-------------------------Нещо относно закона за Движение по Улиците и Пътищата?
18
0
 
14
 
! Отговори
Ветрувианския човек преди 4 години
Много лесен е отговора.Ако позволят на хората с ролери да си карат по пътищата ще зачестят и смъртните случай на хора каращи ролери.Разбирате ме нали! Или поне тези без каски юе ме разберат сигурен съм.
17
1
 
11
 
! Отговори
... преди 4 години
И, продължавам, липса на съзнание у контролните органи по пътищата и на ясна представа за какво си получават заплатите.
16
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На какво се дължи?Много ясно на какво - липса на познания и чувство за задължителност на правилата за движение по пътищата масово у водачите у нас. Защото не ги учат и знаят, а книжките се продават.Защото у нас масово остана такова население -не особено интелигентно и, за сметка на това, комплексирано, което само търси външни фактори за оправдаване на личните си недостатъци и негативи.Пътищата,разбира се, са лоши,но ние не сме единствената държава с такива,но пък оглавяваме класацията за ПТП.
15
1
 
30
 
! Отговори
ЗДвП преди 4 години
Разрешена скорост за мотористите:- до 100 км/ч на магистрала- до 80 км/ч на път извън населено място- до 50 км/ч в населено мястоСамо дето мотористите прехвърат покрай нас с 160-200-300 км/час даже и в населени места, а псоел шофьорите им виновни.
14
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дължи се на човеконеподобни празноглави мотористи, които карат с 200 между лентите, но всички трябва да ги пазим, че горкичките са безмозъчни! Иначе за донори стават. Трябва да се приеме закон собственик на мотор - задължително донор. При регистрацията на мотора да се попълва декларация за донорство, иначе няма регистрация- поне малко да си изкупят безумното поведение!
13
0
 
14
 
! Отговори
Факт преди 4 години
Както при почти всички катастрофи, и катастрофите с мотористи са след нарушение или нарушения на правилата за движение, а нарушения се извършват, когато няма контрол. най-честите нарушенияна мотористите са движение със скорост превишаваща с много разрешана за тях , което ги парви невидими за шофьорите. После олеле какво стана - шофьорите не ги забелязвали. Другото нарушение на мотористите е изпреварване, когато нямат право.
12
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
абе като си сложи номера под седалката с каква резолюция ще го снимаш? такъв направо трябва да се конфискува, ама ни трябват и ченгета с топки, а не с палки
11
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Някой някога да е видял катажия да спре бясно каращ с 200 моторжия?Май няма!
10
3
 
8
 
! Отговори
Мухмуд преди 4 години
Оставете на мира потенциалните донори на органи.
9
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Познавам 12 моториста 5 са в гроба 7 в инвалидни колички
8
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Основно на празни глави.
7
1
 
7
 
! Отговори
ЕДИ КОЙСИ преди 4 години
ДЖИГИТИ
6
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото не ги пазим.
5
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото при ограничение 90 км/ч карат с 200 км/ч
4
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Щом като се увеличават инцидентите с мотористите, очевидно самите мотористи имат нещо общо с тези инциденти.
3
1
 
30
 
! Отговори
Бай Симо преди 4 години
Дължи се на селския манталитет и гъзарията при някои мотористи и шофьори. Половината си мислят, че пътя е само техен!