Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?

Неправилни маневри, превишена скорост и невнимание са сред проблемите
Обновена: 30 юли 2019 10:48 | 29 юли 2019 15:15, Нели Христова
103
Все повече инциденти с мотористи у нас. На какво се дължи?
Снимка: Pixabay

Увеличава се броя на инциденти на пътя у нас, в които са участвали мотоциклетисти. Общо 140 тежки катастрофи с 14 жертви от началото на годината са се случили по вина на мотористи. 23-ма любители на машините на две колела са загинали при произшствия. А за цялата 2018 година смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите.

На какво се дължи тази черна статистика? Според неврохирурга и любител на моторите д-р Асен Цеков, това се дължи на невнимание при шофьорите. "Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза той пред БНТ.

Подобна теория има и шофьорът на лек автомобил Лъчезар Панков, но за него вината е в мотористите: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", посочи той.

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция". Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботева.

Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията, крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.

"Не редки са случаите, особено напоследък, да се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска. "Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.

"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.

Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите - не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.

"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.

"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.

Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително да проверите превозното средство.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата Facebook група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо, се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА", посочи докторът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


103
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
3
 
10
 
! Отговори
КАТ да се закрие преди 4 години
Дали ще доживея времето, когато КАТ пак ще заработи, както беше до 1989 година? Без контрол на пътя, се правят милиони нарушения, примерно над 200 милиона нарушения в България всеки ден. Логичното следствие от многото нарушеняи са много катастрофи, много ранени и много загинали. Мотористите са най-големите нарушители, заедно с колоездачите каращи по тротоарите.
41
1
 
5
 
! Отговори
София ДМ преди 4 години
До Анонимен 41Не е виц, карам мотор както карам кола т.е. за разлика от повечето водачи се старая да спазвам законът. Дори когато съм в задръстване с мотор седя и се пека вместо да мина най - отпред. А отговор на моят въпрос ?
40
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тия са пасмина. Проблема е че на КАТ не им дреме.
39
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Същото както е и при колите - липса на контрол.
38
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Живея в чужбина. Имам Кавазаки, за обикаляне. Макс скорост е около 155 по разписание ... ама аз над 110 не съм вдигал.Местни мутурастя ми се смееха... защото не нарушавам закона.
37
1
 
12
 
! Отговори
WTF преди 4 години
Късния соц. Диспечерът на Бърза помощ звъни в Мототехника:- Ало, колко ЕмЗе-та продадохте днес?- 5, защо?- Значи, чакаме още двама ...
36
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Моторист да спре на жълто, вместо да профучи даже и на червено. Това някакъв виц ли е?
35
7
 
4
 
! Отговори
София ДМ преди 4 години
Ок само мотористите са виновни....Само да попитам, когато си карах съвсем спокойно, спирам на светофар светнал жълто и колата зад мен решава да ме мине на червено от дясно, защото бърза дали ще съм донорчето или ще съм жертва?
34
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всяка пролет вместо да ги задържат вкупом , им правят '' тържествено откриване на сезона '' ...
33
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Във Варна по Осми приморски полк всяка вечер имаше гонки до 1-2 часа след полунощ преди година.Спим със затворени прозорци.Обадихме се на дежурния на РПУ,никакво отношение.А катастрофите стават от голямата скорост,и невъзможна реакция при непредвидено препядствие- куче,котка,камък,разсипан чакъл,
32
1
 
9
 
! Отговори
Пук преди 4 години
Трябва на 50 метра след полицейския пост да има друг, който при нужда да опъва проволка напречно на платното. Така мотористите ще спират, ще се глобяват и като цяло инцидентите ще намалеят. Ще останат основно инцидентите от спирането при втория полицейски пост.
31
6
 
12
 
! Отговори
Решението преди 4 години
Има и още един начин да спрат катастрофите с мотористи - трябва всеки човек в България да има по един снайпер или автомат и да има право да отстрелва мотористи нарушаващи правилата.
30
2
 
6
 
! Отговори
L. преди 4 години
За многобройните си години като шофьор никога не съм притеснявал моторист с едно изключение. Винаги като ги видя в огледалото им отварям още път, за да ме задминат. Но повече не мога да направя за тях!
29
3
 
17
 
! Отговори
Решението преди 4 години
Единственото разумно решение е да се забранят моторите в България, заради крайно опасното шофиране на всички мотористи.
28
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Само в изкривените представи на мотористите, ние шофьорите все ги избутваме от пътя, препречаваме им се и т.н. Моторист движещ се със скорост над разрешаната да не се оплаква. Никой не е длъжен да прави път на самоубийци. Карам в населено място с 50 км/час, оня ми иде с 200 км/час и разярен ми ръкомаха, защо му се пречкам.
27
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Значи те си правят моторите по-шумни, видите ли за да можем да ги забележим, когато прелитайки с 200 подминават кръстовище?! Бе как все те са невинни, бе ? Хем с тях се увеличават катастрофите, хем друг им е виновен!И не, това не е само у нас, понеже сме балкански субекти. Гледайте в тубата какви клипове си праявят по цял свят.Вчера гледах как младо момиче кара бясно на "задна гума" по улиците на Лос Анджелис. Заболяването е тотално, не е виновна българската комплкесарщина само.
26
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Липсата на достатъчно гънки по мозъка на мотористите е основната причина...Нищо друго!Всяко, дори неволно падане от това безсмислено "МПС" е 90% с фатални последици.Е... За мен това са самоубийци, които само не знаят точно кога ще им се случи" случката "...Само да не убиват други хора, ще е перфектно...
25
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От години не съм виждал моторист, който да кара нормално по пътищата. На практика всички са за затвора, ако преди това не опънат петалата.
24
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тези мотористи дето дават мнения в новината, не знаят ли че има закон за движение по пътищата и трябва да го спазват? Какъв адреналин, какви скорости? Да спазват закона и да не мрънкат!
23
15
 
7
 
! Отговори
opa преди 4 години
повечето мотоциклетисти си карат супер и правилно по пътищата и не е рядкост да видиш шофьори на коли, който да ги избутват препречват и прочие, но има един малък процент мотоциклетисти, за които правилника за движение не значи нищо са си чисти убийци.