Експерт: Е-колите не са единственият път към "чисто бъдеще"

Водородът е много по-ефективно решение
17 фев 2021 22:22, Нели Христова
28
Експерт: Е-колите не са единственият път към "чисто бъдеще"
Снимка: БГНЕС

Електромобилите, налагани с твърда ръка от европейските правителства, може да не са никакво решение в борбата с климатичните промени, писа Анди Палмър в коментар за The Financial Times, цитиран от Automedia. Бившият шеф в Nissan и Aston Martin днес ръководи компанията Switch Mobility, която произвежда електрифицирани автобуси. Но въпреки това Палмър смята, че търсенето на решения трябва да се остави на учените, а не да се диктува от политиците.

"Когато пандемията удари, мнозина смятаха разработването на ефективна ваксина само за далечна възможност. В края на краищата все още нямаме ваксина срещу HIV", напомня Палмър. Но днес, по-малко от година по-късно, вече имаме избор от множество ваксини, преминали клинични изпитания. Причината за това, твърди автомобилният експерт, е, че правителствата не се месиха много-много в процеса. Американската програма WarpSpeed осигури известна логистична подкрепа, но като цяло политиците по света само дадоха задачата, подписаха чековете и оставиха учените да работят. Вместо да диктуват как точно да действа ваксината, колко да струва и къде да се произвежда.

Според Палмър същият подход трябва да се приеме и в борбата с глобалното затопляне. Като мениждър с 4 десетилетия опит в автомобилната индустрия съм виждал множество политически инициативи с добри намерения, които зрелищно са се проваляли - особено в случая с дизела, подчертава той. "В началото на новото столетие Великобритания даваше стимули на хората да си купуват дизелови автомобили. Логиката бе, че те ползват по-малко гориво от бензиновите, и следователно са по-добри за околната среда. По-малко от десетилетие след това истината се оказа друга. Дизеловите двигатели произвеждат няколко пъти повече азотен диоксид от бензиновите, дразнейки белите дробове и причинявайки дихателни затруднения". Главният проблем с дизеловата сага бе, че политиците си надхвърлиха боя - вместо да очертаят проблема и да осигурят парите, те започнаха да диктуват самото решение, казва Анди Палмър.

Той самият припомня, че е сред горещите застъпници на електромобилите - в крайна сметка именно той, като шеф в Nissan, представи първия масов електромобил - Leaf. "Но въпреки това искам да отправя предупреждение към политиците, които виждат електрическите автомобили като единствения път към едно по-чисто бъдеще", пише Палмър. Според него британското правителство вече си е свършило работата, като е очертало задачата: забрана за двигателите с вътрешно горене от 2030 и създаване на въглеродно неутрална икономика през 2050. Сега то трябва да остави учените в конкурентна среда да разработват множество различни технологии за постигане на тези цели. Чистите електромобили може да не са най-добрият избор.

"Водородът например превъзхожда батериите като ефективност, що се отнася до товарните автомобили и автобусите. Синтетичните горива може да продължат да осигуряват драмата, шума и вълненията, които правят спортните автомобили толкова специални. И със сигурност ще има инженери и учени, които ще стигнат до нови, екологични горива, които никой до момента не е смятал за възможни. С две думи, политиците не трябва да слагат всичките си яйца в една кошница - или жабка", пише Палмър, и завърша така: ако пандемията имаше добра страна, тя бе създаването на прецедент за по-здравословна и плодотворна връзка между политици и учени. Нека тя не спира дотук.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
0
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
До ЕК велосипедиПрoдaвaм индивидуaлнo ВEИ - вeлocипeд c динaмo. Зaрeждa здрaвocлoвнo бaтeрии нa тaблeти, aйфoни....! За вcички фoрумни eкcпeрти c oтcтъпкa!
26
0
 
0
 
! Отговори
да,да ама не преди 3 години
До анонимен 25"Казват му електролизерна!"Да бе, колега! Знам как се казва, ама тука в коментара не знаят!
25
0
 
0
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
До да,да ама неКазват му електролизерна!
24
0
 
0
 
! Отговори
да,да ама не преди 3 години
Има ли някой работил в голям ТЕЦ с инсталация за "цепене" водата на кислород и водород и да обясни на мало+мниците колко точно струва това?!
23
0
 
2
 
! Отговори
ЕК велосипеди преди 3 години
И водородни влакове, няма нужда всеки павиан да има кола
22
1
 
6
 
! Отговори
Туск преди 3 години
Сипвайййй ракия у двг тоо и да не ти дреме
21
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз пък ще карам на вода. Проблема е, че е достъпна и няма как да ти взимат пари за нея. Затова всеки сам се спасява.
20
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Водородната клетка е решението , не батериите .
19
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Заглавието е доста подвеждащо. Водородът има приложение за тежкотоварни превозни средства и при самолетите особено. Макар да е чиста енергия, производството му не е чак толкова екологично и е по-скъпо. Масово - за леки коли електричеството е бъдещото.
18
14
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абе има водородна клетка и може да се кара на водород.Засега не е масово обаче,а се върви към превозни средства без шофьор.Всичко ще се кара от роботи през спътници до 10 години.Частни коли ще е скъпо и не всеки ще има собствена кола.Ще може обаче по телефона да си повика кола на адрес и да го закара където иска.Няма да има шофьори и курсове,автомобилите ще са държавни като градски транспорт.Само на специални трасета ще могат да карат хора и то за удоволствие.По всички други пътища само роботи.
17
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Доста негативни коментари на типични нашенски мрънкачи. Факт е, че ел. двигател е с най-добра мощност, въртящ момент и КПД, налични при произволни обороти, също най-надеждни. Ток ще се намери, просто селяните трябва да спрат да се тъпчат в апартаменти и да разполагат в двора си с 50кв.м. слънчеви колектори. И батериите като подобрят електричките ще доминират.
16
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Искам само да кажа - майанта му на "чистото бъдеще" Ще го мислят след 200 години.
15
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До А сега сериозноМного селко го подкара. Спри се. "А сега сериозно". Г-н Разбирач Многознаев.
14
6
 
6
 
! Отговори
А сега сериозно преди 3 години
Е-колите не само не са единственият път към "чисто бъдеще", но и въобще не са път към чисто бъдеще. Но добър път за краткосрочна далаверка за едни хитреци. Както и вятърните турбини и солар панелите. Не че не могат да имат лимитирано положително приложение. Но в никакъв случай- решение
13
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До до 11Ок. Да имат. Старта генерация от 2012 още се движи и има таксита със по 400 000 км още в екплоатация. Сегашните са с по-голям капацитет и мощност, и ще изкарат дори по-дълго, а новото поколение може и да удвой живота на тези батерии. Мисля, че за 20 годии, все ще го решим някак си.
12
3
 
9
 
! Отговори
до 11 преди 3 години
Само че батериите имат ограничен жизнен цикъл, а процесът по рециклиране на литият в тях в момента представлява по-скоро скъп лабораторен експеримент и е далеч от индустриални мащаби.
11
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 6Ел. колите не "изгарят" литий, а водородът е също така и много труден за добиване и складиране.
10
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 9Електрическото задвиждане не беше алтернатива допреди 20 години, освен ако не беше вързано за жица. Затова караме на петрол и до днес. За водорада е супер, но не мсиял, че ще го вдиим до 20 години :/
9
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всъщност "дядките" от Германия и Япония от 20 години правят стъпки към водородното бъдеще. Япония наскоро обяви амбициозен план да стане първата водородна държава в света. Предполагам защото японците са най-простата нация в света и не могат да се мерят с американските ЕнтелЕгенти, които впрочем наложиха петролната технология преди век за сметка на електрическото задвижване?
8
2
 
4
 
! Отговори
Случаен минувач преди 3 години
Може лесно да се направи ДВГ, който работи с метан. Таксиджиите ползват такива. Но ДВГ с водород трудно се прави, не че е невъзможно, но е трудно. Такъв двигател самият той би бил доста по-скъп. Факт е, че в момента има много малко ДВГ-та, работещи с водород.