Войната ще ускори промяната на автоиндустрията

Ще се ускори темпа на електрификация с 2 до 4 години
4 мар 2022 20:45, Анисия Иванова
31
Войната ще ускори промяната на автоиндустрията
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Военният конфликт ще ускори много промяната на световната автомобилна индустрия. Тече процес на електрификация и той ще бъде форсиран на фона на увеличената цена на горивата. Това каза арх. Любомир Станиславов, изп. директор на "Аутомотив Клъстер България", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Живка Попатанасова. По думите на госта хората ще се ориентират по-бързо към електрически автомобили, а индустрията все още не е напълно готова за това. "Твърде вероятно е войната да ускори темпа на електрификация с 2 до 4 години в сравнение с планираното", смята гостът.

"За това е важно България да е подготвена като държава, за участваме в развитието на най-новите технологии за електрификация, за автомобилен софтуер, за автономни автомобили, защото това са истински печелившите сектори в автомобилната индустрия с голяма добавена стойност".

По отношение на електрификацията България трябва да наваксва в сравнение с останалите страни на ЕС, подчерта Станиславов. "Ние сме една от последните държави, които не са въвели субсидии за закупуване на електрически автомобили, въпреки че се работи активно през последните месеци. Това ще се случи неизбежно, но въпросът е кога и дали ще се забавим с още година и половина".

Веригите на доставки и компенсирането на забавянето може да се осъществи със създаване на нови мощности или увеличаване на такива в други държави, където може да се случи, добави гостът. Той даде пример с работодател в Плевен, който има големи мощности в Украйна и сега трябва да компенсира със създаване на мощности в България или Сърбия, като това "не е единствената компания".

  "Индустрията в Украйна не е много по-различна от тази в България - там има мощности на международни компании, които планират релокиране, включително и на работещите хора в тези предприятия".

Все още бежанците не са част от българския трудов пазар, защото това са хора, които се спасяват и не идват с цел да преместят своята работа, но автомобилната индустрия може да предложи работа на тези хора, каза събеседникът. "И до момента имаше много украинци, инженери и софтуерни инженери, които и досега се интегрираха успешно, защото техният бит, култура, религия и обичаи са много близки с българските".

Относно пазара в Русия Станиславов каза, че там не просто се прекратяват производствата, но и се спират операциите по продажбите. "Не говоим за нарушени взаимоотношения, а на практика се прекратяват продажбите и производството. Това ще бъде пагубно за руския пазар. Този пазар вероятно ще бъде наводнен с китайски автомобили".

 "Прекъсването заради липса на компоненти и части също е факт, колкото и да се диверсифицират доставчиците. Кризата с корона вируса също не е приключила. Планираше се до края на тази годината и най-късно пролетта на следващата година кризата с доставките, предизвикана от пандемията да приключи тази криза, а сега рязко и бързо се наслагва нова криза. В Украйна затварят заводи, дори не защото ги обстрелват, а защото трябва да предпазят хората. Някои модели и заводи ще бъдат спрени, докато се намерят алтернативни доставчици на съответното оборудване".

За автомобилния сектор в момента кризата е особена - тук няма криза на търсенето, а на предлагането, подчерта Станиславов. В САЩ се продават електромобили с цена много над препоръчаната - достига се до над 50%. Основната задача на производителите е да се осигури доставка на компоненти, за да се работи без прекъсвания.

 "Нямайте съмнения, че автомобилната индустрия ще се реорганизира много бързо. Тези компании са много гъвкави и са се справяли с много по-големи предизвикателства, но е очевидно, че техните продажби ще претърпят спад през тази година".

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
9
 
2
 
! Отговори
Taню преди 2 години
Човекът говори с визия за бъдещето, отдолу сал опорки.. Ми, бедни ше си yмрете, сори!
6
1
 
14
 
! Отговори
Зелени идиоти! преди 2 години
Русия няма да участва в зелената ви сделка, Китай също, Азия също. Южна Америка! И как ще спасите планетата сега? Добре похарчихте трилиони евра, ама сега ще студувате и гладувате. Ще карате само коли втора употреба внос от Русия които вие самите сте произвели а руснаците са купили с парите които им плащате за газ и нефт. Електрически автомобили - смях!
5
0
 
4
 
! Отговори
Славко преди 2 години
Този мисли за новите,ракетни... бензиностанции!Мисли за новите ...граници!Тамагочи!
4
3
 
13
 
! Отговори
Натовеца преди 2 години
Пичове някой усеща ли акак всичко е един план ,пандемии,е-коли ,война с Русия !На мен ми светна лапичката когато почна преди няколко години санирането на блоковете ,кога държавата е давала нещо безплатно бе замислете се особено нашта?Готвили са се от години за тази война и са знаели че ще има прекъсване на снабдяването с петрол и газ !Ама кой да навърже нещата ,мисъл трябва малко и четене и исторически познания!А като почна и масовото гонене на руски дипломати ясна работа вече !
3
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Без АЕЦ или поне 3 нови ТЕЦ, няма да стане.
2
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Френска журналистка, прекарала няколко години в Донбас, разказа как управляващите в Украйна унищожават своите рускоговорящи граждани от 8 години. Да, абсолютно. Бомбардиране с ГРАД. Хората в Донбас бяха мишена на собственото си правителство, на властите в Киев. Имам всички доказателства. Мога да ги осигуря, когато се върна във Франция. Всичко съм заснела, неопровержимо е. Завчера бях в едно училище. Двама учители бяха разкъсани наполовина. Видях и много деца с откъснати от бомбите крайници. Това е нечовешко.
1
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Батерийте,виртуални като мечтите ли ще са?