Един от тях е победител

Кой точно – ще стане ясно на 14-ия международен София Филм Фест
1 фев 2010 11:34, Петя Славова
0
Един от тях е победител
"Източни пиеси" също ще се състезава в конкурса. Снимка: София Филм Фест

За осми път ще бъде присъдена Голямата награда за най-добър филм на Международния конкурс на София Филм Фест.

Като задължително условие за режисьорите е това да е техен първи или втори игрален филм.

Вече е ясно, че 14-ото издание на феста ще се състои от 5 до 14 март, а ето и филмите, които ще се състезават за голямата награда.

Руският филм „Една война” (2009) е втори филм на Вера Глаголева и е създаден по действителни събития, които разкриват непознати страници от историята на Втората световна война.

Действието се развива през май 1945 г. на малък, усамотен остров, където пет млади майки, под зоркото око на един пазач, са заточени с децата си за изтърпяване на присъда.

Прегрешението на жените е, че петте деца са от извънбрачни връзки с окупаторите.

„Чакай ме, няма да дойда” е сръбското предложение. Режисьорският подпис е на Мирослав Момчилович. Филмът е романтична комедия за любовните терзания, желанията и неосъществените емоционални връзки. Любовта често е нещо неочаквано и изненадващо, от което ти се завива свят – или поне така я показва Мирослав Момчилович, който е и сценарист на филма.

„Самият Троцки” на канадския режисьор Джейкъб Тиърни е необичайна романтична комедия, разказваща историята на един 17-годишен младеж, който вярва, че е прероденият герой на Съветската революция Лев Троцки.

В ролята на вманиачения тийнейджър Леон Бронстейн се превъплъщава актьорът Джей Барушел, който отчаяно се опитва да следва стъпките на жизнения път на своя идол Троцки (чието кръщелно име е същото като на филмовия герой).

„Лош ден за риболов” е копродукция на Испания и Уругвай, създадена от режисьора Алваро Брехнер. Филмът предлага необичаен поглед към темата за остаряващите аутсайдери. Изпълнен с остроумен хумор, филмът  е създаден по мотиви от разказа на Хуан Карлос Онети. Амбициозният дебют на уругвайския режисьор Алваро Брехнер е създаден в традицията на черния филм и бе определен от филмовите критици по света като ретро вариант на „Кечистът”, съчетаващ похватите на братята Коен и на мексиканския режисьор Артуро Рапщайн.

„Източни пиеси” на Камен Калев вече представи България по света и получи награди от международни кинофестивали, а сега ще е българското предложение на международния конкурс.

Още по темата

„Младият Джон Ленън” на британската концептуалистка Сам Тейлър Ууд фокусира върху ранните години от живота на легендата Ленън и връзките му с две от жените, допринесли формирането му като човек дълго преди да се превърне в икона в света на музиката. Действието е ситуирано в средата на 50-те – в живота на Ленън ги няма нито Йоко Оно, нито Бийтъл-манията, а вместо тях са ежедневните проблеми на един темпераментен тийнейджър от Ливърпул. Резултатът е биографична история, която те кара да се замислиш наистина ли е било така.

Най-ценното във филма на Ууд е, че тя изследва човека Джон Ленън, не мита Ленън, за който всички неведнъж сме чували. Сценарият е дело на Мат Грийнхал. Ролята на младия „бийтъл” е поверена на Арън Джонсън, в образа на майка му Джулия се превъплъщава Ан-Мари Дъф, а изключителната Кристин Скот Томас играе така обичаната леля на талантливия музикант – Мими.

Сценарият на „Пътуващо кино” е създаден върху едноименния роман на Йоан Гросан, едно от обещаващите имена в новата румънска литература. Историята ни връща към 60-те години на миналия век, в изолирано планинско селище в Трансилвания, където стар камион е превърнат в кинокаравана, прожектираща руски пропагандни филми.

Силното балканско кино в конкурсната програма има още едно заглавие – „Магаре” – хърватско-босненско-британско-сръбска копродукция на режисьора и сценарист Антонио Нуич. Въпреки че е представител на най-новото поколение балкански режисьори, Нуич е сценарист и режисьор на два късометражни и един игрален филм (с три филмови награди). „Магаре” е близък до реалния живот разказ за Боро, 40-годишен мъж на ръба в отношенията със семейството си, в разгара на военна операция през 1995 г. в Босна и Херцеговина.

Една много лична история ни връща 40 години назад във времето, в далечна Аржентина. Филмът е „Последното лято на детството” на Хулия Соломоноф – сценарист и режисьор. На фона на смутния период на военната диктатура едно младо момиче попада в малка ферма в провинцията, и там открива първата си любов.

Френското заглавие от международния конкурс тази година е филмът „Истински живот” на Сара Леонор – сценарист и режисьор. Това е и последната роля на талантливия френски актьор Гийом Депардийо – големия син на Жерар Депардийо. Актьорът умира от усложнения след прекарана пневмония малко след приключването на снимките през октомври 2008 г.

Както всяка година, София Филм Фест „внася” някое от откритията на фестивала в Сънданс. През 2010 в неговата официална селекция е „Срещу течението” на Питър Калахан – втори филм за режисьора и сценарист, след осемгодишна пауза. Филмът вече спечели специалната награда на журито на Международния филмов фестивал в Далас 2009, критиката предрече успех за втория филм на Калахан.

С дебютния си филм „Момичетата от Мола” полякинята Катажина Росланйец дълбае в темата за лишения от смисъл и ценности живот на младите хора днес. Почти като документален разказ се проследяват историите на група момичета, за които най-големите мечти се оказват побрани в големите центрове средоточия от магазини.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


0
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари