Политико: Столицата на България е един от най-замърсените градове в ЕС

София е под натиск да се справи с проблема със замърсяването на въздуха
4 ное 2022 17:00, Нели Христова
85
Политико: Столицата на България е един от най-замърсените градове в ЕС
Снимка: БГНЕС

Столицата на България е един от най-замърсените градове в ЕС; през 2019 г. в нея е регистриран най-високият процент преждевременни смъртни случаи, свързани със свръхфини частици в целия блок.

Решаването на проблема ще означава да се убедят хората да преминат към по-малко замърсяващи навици, като например да променят начина, по който отопляват домовете си, и да се откажат от автомобилите си, както и да увеличат значително мрежата на обществения транспорт в града, пише "Политико".

Като част от финансиран от ЕС план на стойност 3,7 милиона евро, стартиран миналата година, София въвежда иновативни мерки за мобилност, насочени към постигане точно на това. Сред тях са: изкуствен интелект за определяне на честотата и маршрута на автобусните линии, интерактивни приложения за смартфони, които възнаграждават по-устойчиво поведение, и дори флотилия от дронове, които могат да откриват незаконно замърсяване.

"Не може да се промени качеството на въздуха само чрез административни мерки, трябва да стане модерно, за да започнат и хората да се грижат ", казва Севдалина Войнова, програмен директор в Асоциацията за развитие на София, която работи с града по схемата за екологичен транспорт.

Група граждани и неправителствени организации, работещи в областта на околната среда, вече заведоха дело срещу общината за нарушаване на ограниченията на ЕС за замърсяване на въздуха и спечелиха делото миналата година.

Тъй като ЕС се стреми да затегне ограниченията за замърсяване на въздуха, натискът върху София да предприеме действия само ще нараства.

В сряда Брюксел предложи затягане на ограниченията за редица замърсители, включително фини прахови частици и азотен диоксид - два от основните източници на лош въздух в София, които идват главно от отоплението и транспортните емисии.

Предложението на Европейската комисия въвежда и разпоредби, които да гарантират, че гражданите имат достъп до правосъдие при нарушаване на пределно допустимите норми и могат да бъдат компенсирани за увреждане на здравето, причинено от прекомерното замърсяване - потенциално главоболие за националните и регионалните правителства със силно замърсяване.

София е "направила много" за справяне със замърсяването през последното десетилетие, настоява в интервю заместник-кметът на града по транспорта Кристиан Кръстев.

Градската управа сега удвоява усилията си за изпълнение на финансирания от ЕС проект, каза той, като призна, че той е "сложен" и "труден за управление".

Промяна на наратива

Проблемът със замърсяването на околната среда струва на града милиони.

Според проучване, публикувано по-рано тази година, замърсяването на въздуха намалява производителността на работниците и е причина икономиката на София да загуби 13,4% от местния БВП през 2019 г. Ако не се предприеме нищо за справяне с проблема, градът може да загуби до 15,8 млрд. евро до 2024 г., се твърди в доклада.

Системите за отопление с въглища и дърва за огрев допринасят основно за замърсяването на града, като делът им е над 60 %. Правителството има за цел да намали тези емисии, като позволи на хората да заменят старите си печки с по-малко замърсяващи или с термопомпи.

На второ място се нарежда транспортът – 15%, поради което градът удвоява усилията си за въвеждане на по-енергийно ефективни трамваи, тролеи и електрически автобуси, както и за разширяване на подземната мрежа на метрото, каза Кръстев.

Столицата разработва също така софтуер, използващ изкуствен интелект, за да създаде система, която осигурява обществен транспорт по заявка, който "да достига до райони, [които] не са свързани с мрежата" или са труднодостъпни по друг начин.

Според Кръстев, надеждата е, че ако жителите могат да поискат автобусите да ги вземат от входната им врата, вероятността да вземат колата си ще бъде по-малка. Очаква се инструментът да започне да функционира напълно до 2023 г.

В рамките на кампанията градът стартира и приложение, което позволява на велосипедистите и пешеходците да получават награди за извършените от тях пътувания. Изборът варира от велосипедни каски до билети за градската зоологическа градина.

Но общината признава, че това не е била най-успешната ѝ мярка досега: В столицата с население от 1,3 млн. души приложението има само 400 до 500 потребители дневно, според Войнова.

Ивайло Хлебаров, ръководител на програмата за чист въздух в "Приятели на Земята - България", заяви, че приложението не е нищо повече от PR кампания и че вместо това трябва да се съсредоточи върху подобряването на инфраструктурата.

Той твърди, че градът трябва да търси доказани решения като зони с ниски емисии, които не позволяват на най-замърсяващите автомобили да влизат в центровете на градовете, специални ленти за автобусите, за да се избегне засядането им в трафика в пиковите часове, и повече велосипедни алеи.

"Схеми като обществения транспорт по заявка може би ще имат място в бъдеще, но все още ни липсват основни неща", каза той. "Можете да промените поведението на хората, като подобрите инфраструктурата."

Тези основни неща обикновено срещат силна съпротива от страна на жителите, посочи Кръстев.

Градът вече се опита и не успя да получи подкрепа за създаването на зона с ниски емисии - което би било първото в България, и тази седмица отново ще настоява за това предложение.

"Ще се сблъскаме с омраза заради въвеждането на зони с ниски емисии", прогнозира заместник-кметът. "Това е много бавен процес. Много е трудно да накараш хората да осъзнаят, че това, което правим, е важно за тяхното здраве", добави той. "На Балканите има различен начин на мислене. Хората смятат, че пътят е техен."

Кръстев признава, че градът се е съсредоточил върху изграждането на велосипедни алеи там, където е най-малко вероятно да срещнат съпротива, например на широки, нежилищни булеварди. "Хората я искат, стига да не е пред вратата им", каза той.

Според Ангел Буров, доцент в Университета по архитектура и градоустройство в София, промяната на мисленето на хората, когато става въпрос за техните автомобили, е особено трудна в страните от бившия Източен блок като България.

Автомобилите се превърнаха в символ на "свободата" след разпадането на Съветския съюз, а "хората не искат да оставят свободата си, защото тя е придобита наскоро", смята той.

Но тъй като ЕС продължава да въвежда законодателство за намаляване на замърсяването, София няма да има друг избор, освен да увеличи усилията си за подобряване на качеството на въздуха или да се сблъска с още съдебни дела.

"Не можем да се откажем от зелените цели", каза Войнова от Асоциацията за развитие на София. "Трябва да променим начина, по който се говори."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
2
 
2
 
! Отговори
Реалист преди 1 година
"за да започнат и хората да се грижат" -- в Бг народът разбира само от ритник, ама демокрацията не е съвместима ( уж ) с товаи ще си остане мръсно още много дълго време. Глупостта се лекува само чрез смяната да 2-3 поколения, а на Балканите - с 5-6..
71
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Изпушването на една цигара замърсява с фини прахови частици повече, отколкото един движещ се автомобил с ДВГ замърсява за половин час. Всичко това бледнее пред една печка, която замърсява колкото стотици или хиляди автомобили, в зависимост какво се изгаря в нея.
70
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пак ни лъжат. В София наднормено замърсяване има само с фини прахови частици (ФПЧ) и то само през зимата. Когато има наднормено замърсяване с ФПЧ, основният замърсител е отоплението, а всички останали причини взети заедно имат незначителен дял. Вторият по големина замърсите са неизмитите улици, които причиняват 24 пъти по-голямо замърсяване от автомобилите (тролеи, автобуси, камиони, леки коли).
69
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нали имаме еко стикери, но се оказа те били за украшение и реално на прегледа не се измерва замърсяването на автомобила а според талона/годината му се определя категорията. Освен това дори и за 5 минути само до магазина да излезна с колата винаги има по един който пуши като за световно и по някой друг рейсър който шари по лентите или изпреварва в насрещното.
68
0
 
2
 
! Отговори
Трябва преди 1 година
Трябва да се върне всеки, кой откъде е и ще се оправят нещата. Да си цапат там, къде са се родили. Нали ги виждам тук в Поморие, расхожда кучето и не му събира, слагат туби да си пазят ва улицата паркоместа, селяни големи.
67
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма как да сме бедни и чисти едновременно. Истината е, че сме бедняци. Не малка вина за което имат и нашите западни приятели, които така загрижено ни критикуват.
66
2
 
1
 
! Отговори
Край преди 1 година
Средната скорост в София е 14-17 км/час. София има три пъти повече коли от сравними нормални градове. Без всякакви изисквания за катализатори филтри и пр.Не сме избирали кмет за да го обичат всички - да се взема в ръце и да почва да управлява града. От мрънкяне по телевизора файда няма.
65
1
 
1
 
! Отговори
2 X 1 преди 1 година
Не е София, Перник е !!
64
7
 
2
 
! Отговори
Някой преди 1 година
Замърсеният въздух намалявал "трудоспособността", и щяло да доведе до намаляване на БВП с 13 % ??? А бе вие майтап ли си правите с нас ? И как го изчислиха? Истината е , че въздухът в София е далеч по-чист от преди! Само в Метрото пътуват по половин милион на ден! Истината е , че някои топят София за да се забранят по-старите коли да влизат в Центъра, и половин Софиянци да не могат да стигнат жилищата си. Да се вдигне бунт, и а дано успеят да гътнат един от най-успешните кметове на Столицата !
63
1
 
2
 
! Отговори
Емили преди 1 година
Важното е да забранят тротинетките.
62
0
 
4
 
! Отговори
Брахмапутра преди 1 година
Колега, тъй като медитирам по 23 часа на ден на върха на Витоша и следя случващото се, Ви го казвам от първо лице
61
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хората които имат акъл отдавна се изнесоха от София. Аз го направих още през 2007г. Още тогава осъзнах че този град не става за живеене и ще става все по лошо. Мръсотия, скъпотия, престъпност....защо да живея там? Kогато се появиха първите достъпни видео разговори, и програми като Skype тогава осъзнах че бизнеса мога да го управлявам от всяка точка на света.
60
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Брахмапутра - Били от " най-долната каста " и горели ***'ми ! Ще ги горят я , в цивилизования свят на това му казва РЕЦИКЛИРАНЕ (сиреч употреба и за други работи ) . апък и Вие защо сте се покатерили в по-горната каста ?! Ако си бясхте стояли на ниското нямаше да страдате !
59
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това е лъжа.Преди години от балкона на блока трудно се виждаше Витоша. Телевизионната кула на копитото не се виждаше.Сега всеки ден се виждат подробности от планината ако човек се взира може да забележи дори туристи ако дрехите им са ярки.кулата на копитото се вижда много добре останах учуден всъщност колко е голяма.така че тия еколози могат да го подухват. ...бастуни. единственото лошо е че непрекъснато отсичат дървета.
58
0
 
3
 
! Отговори
21-в още не е минал преди 1 година
До ЧУДО 21-в - Излизаш на терасата не се диша , влизаш и бързаш да затвориш да не излезе чистия въздух , ама пък сина ти задимил с трева , щерката се ухила от Райски газ , жена ти те гледа в ръцете за пари , а по телевизора говорят само за инфлация ....и т.н. !
57
3
 
6
 
! Отговори
Брахмапутра преди 1 година
Кафяви хора от най-долната индийска каста горят *** - над 60% - няма проблемХората карат коли в смога вместо да ходят пеша и да го дишат - 15% - нека да ги накараме да го дишат и да им забраним колите хехехе
56
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Аз ще кажа - Като се топиихме на нафта, не миришеш толкова, кой каквото да ми разправя.
55
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До ..... - Съболезнования за майка Ви!
54
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 61 - Аз съм си добре с главата, ама намери ми евтино жилище и ще го купя. И да, ще пазя! Ще карам основно колело из града и ще взимам градския.
53
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Един от най-мръсните , но "за сметка" на това и от най-скъпите откъм жилища ?! Българино , много си зле с главата !