Космическият турист: богат и чист като сълза

$45 млн. струва масрафът, но нещата не свършват дотам
11 яну 2010 14:46,
Космическият турист: богат и чист като сълза
Снимка: НАСА

На 11 януари 2010 г. се навършват 50 години от деня, в който е прието решението за създаването в СССР на Центъра за подготовка на космонавти, който носи името на Юрий Гагарин. Сега в този център се подготвят не само космонавти, но и космически туристи, пише РИА Новости.

През 2002 г. държавите участнички в програмата „Международна космическа станция“ (МКС) приемат документ, регламентиращ общите критерии за подбор на космонавти и посетители на МКС. В документа са определени две категории членове на екипажи: професионални астронавти (космонавти) и участници в космически полети.

В категорията участници са включени лица, избрани за полет от една или няколко космически агенции – партньори в програма на МКС за изпълнение на комерсиални, научни и други програми, а също представители на космически агенции, които не са партньори по МКС, инженери, учени, учители, журналисти, дейци на изкуството или туристи.

Според този документ понятието „космически турист“ е съставено от понятието „участник в космически полет“, което ще рече, че космическите туристи са частни лица, които са извършили (или се готвят да извършат) космически полет, като заплатят за него.

Сега единствената цел за космически туризъм е Международната космическа станция, а полетите се осъществяват с руските космически кораби „Союз“. С тяхната организация се занимават Роскосмос и американската компания Space Adventures, които си сътрудничат от 2001 г.

Полетът до МКС отнема около ден, толкова време е необходимо и за връщане. В орбита туристът прекарва 8 дни. Желаещият да бъде участник в космически полет трябва да има 35-45 млн. долара (толкова е струвал космическият тур през 2009 г.). Освен това ако се планира излизане на туриста в Открития космос, ще са му необходими още 45-55 млн. долара.

Критериите на подбора

За полет в Космоса дори в качеството на турист е необходимо преминаването през внимателен подбор.

Според приетите „Принципи“ през проверка първо минават биографичните данни на претендентите и се оценява тяхното поведение както в миналото, така и в настоящето. Така даден кандидат няма да бъде допуснат до космически полет, ако той:

– е извършил престъпление или длъжностно провинение по време на военна служба или работа;
– е известен с престъпно, нечестно или позорно поведение;
– е извършил измама или е дал лъжливи показания в хода на проверка или при назначение;
– е склонен към пиянство;
– употребява наркотици или други вещества, чието разпространение е ограничено;
– е член на организация (или поддържа такава), което може да повлияе отрицателно на някого от екипажа на МКС.

Анкетата на кандидатите се проверява задълбочено с помощта на Интерпол, включително от страните участници в проекта МКС. Ако космическият турист е гражданин на една от страните партньорки на Русия по МКС, то след проверката на неговата анкета допълнително съгласуване не е обходимо. Ако кандидатът за Космоса е гражданин на трета страна, е необходимо съгласието на всичките 15 държави, участващи в проекта МКС.

След това кандидатите да участват в космически полет задължително преминават проверка за обща пригодност, здравословно състояние, психологическа устойчивост, владеене на английски език, способност да спазват кодекса на поведение на членовете на екипажа на станцията.

Едно от най-важните изисквания за участниците е възможността да избягват лингвистичните бариери, които в Космоса може да са много по-сериозна опасност, отколкото на Земята. В приетите „Принципи“ се казва, че участниците в полета са длъжни да знаят английски език (да четат и говорят на ниво Intermediate Low) и освен това да имат познания по други езици, в зависимост от мястото, откъдето възнамеряват да летят към МКС. Тъй като полетите се осъществяват с руски космически кораби, знанието на руски език също е необходимо.

След това в Института по медико-биологични проблеми се провежда проверка на здравословното състояние на бъдещите участници в космически полети. Космическият полет е сериозно мероприятие и е свързан с много рискови фактори: натоварване, безтегловност и т.н., затова към здравето има определени изисквания. В основата на медицинския подбор стоят принципите, разработени за професионалните космонавти, но към туристите те са по-меки.

Ограничението за възраст е едно – кандидатът не трябва да е под 18 години. Ако лекарите преценят, че възможният риск за здравето на туриста е прекалено голям, той не получава разрешение за полет, но ако получи положителна оценка, тогава започва предполетна подготовка в Звездното градче край Москва.

За туристите задължително се разработват индивидуални средства за профилактика и се прави всичко, за да се облекчи пребиваването им на станцията, както и условията за старт, за понасяне на натоварването и т.н. Минималният срок за подготовка е 6 месеца, а програмата съдържа три етапа: общокосмическа подготовка, специализирана космическа подготовка и предполетна космическа подготовка.

ей ама ти не четешСега единствената цел за космически туризъм е Международната космическа станция, а полетите се осъществяват с руските космически кораби Союз. С тяхната организация се занимават Роскосмос и американската компания Space Adventures, които си сътрудничат от 2001 г

Tfa ot koq konspiraciq beshe che gi barkam veche :)

jonnу преди 14 години
Предния път писаха че струва 200 000 долара а сега 45 милиона!

и да е склонен към чашката,там горе да няма бар?

Като какво например?Извънземни?

kementor преди 14 години
nishto ne se spomenava za towa kakvo stava sled kato turista se pribere obratno.. i do kakva stepen e dlen da pazi tajna za vidqnoto gore. spored mnogo nezavisimi izto4nici ima informacii za neshta, koito ne znam kak edin obiknoven 4ovek shte ponese kato gi vidi ;)

kementor преди 14 години
wow :) iskam i az!

Да не е склонен към пиянство!?!?! - пуснаците от къде си намират космонафти тогава?

Bottomline преди 14 години
Споко, пич. И ний ще си направим една космическа програма. Трябва ни само една гигантска прашка и 1 км. ластик и ще ги мятаме в орбита. Направо ще сринем цените. Ще се редят на опашка от всички страни да се отърват от неудобните им :)))))

Когато за 1ви път се срещнаха СССР и САЩ в космоса са разговаряли на два езика английски и руски. По-лесно е да разбереш лош роден език пред добър чужд.

Alex преди 14 години
Dylboko se nadiavah i mnogo mi se iskashe vsichkite nashi dUpetati i mutri da stanat kosmicheski turisti s EDNOposochen bilet - pyk to ne mozhelo . ZASHTO BEEE ?!?!Jazyk , jazyk !!!ps . I *** syshto - vsichki tia ste sa si chudesna kompania .

до ГелеСащ ще снимат филм за космическите туристи точно какато снимаха аполо сериала даже ще му дадат пари накрая на "туриста" всв пак е главен герой.

Чопля си ноктите.П.С. Кода ми е 87654 - за щастие :)

Не разбрах дали ако си бил член на някаква компартия можеш да бъдеш участник.

Слушам радио.

Пия вода.

Христо преди 14 години
Ако и САЩ пуснат такава космическа програма, най-много цените само да паднат но не и изискванията - доста от тях са нужни за полета в космоса. Е, това за Руския език може и да отпадне, но иначе останалите изисквания трябва да се спазват и затова няма да ги махнат.

3.14 преди 14 години