"Новото нормално" във въздуха – силната турбуленция

Климатичните промени оказват пряко влияние върху теченията, в които попадат самолетите
28 май 2024 08:58, Елка Василева
36
"Новото нормално" във въздуха – силната турбуленция
Кадър: БНТ

Три инцидента с кошмарна турбуленция на борда само за седмица завършиха с над 40 ранени и един починал. Новото нормално - така експерти определят зачестилите турбуленции, посочва БНТ.

Самолет пътува от точка А до точка Б. Излитането е било успешно, достигната е необходимата височина и светлините за поставяне на колани за пасажерите са изключени. Изведнъж машината попада в мощна турбуленция.

За по-малко от седмица кошмарните пътувания във въздуха са най-малко три - над 30 души пострадаха на борда на самолет на сингапурските авиолинии от Лондон за Сингапур. Един от пасажерите получи инфаркт и почина, други 30 са ранени и настанени в болница.

Още по темата
След 5 дни стюард, с едва месеца стаж за турските авиолинии работи на полет Истанбул-Измир. Изведнъж самолетът рязко губи височина, а младият мъж е хвърлен към тавана и чупи гръбначен прешлен. Часове по-късно кошмарът се повтаря - този път полетът е на катарските авиолинии от Доха за Дъблин.

„ Както си седях, изведнъж самолетът започна да пропада. Наложи се да се хвана за предната седалка, за да успея да си сложа колана. Всичко се случи за по-малко от 20 секунди“, казва пътник.

„Връщах се от тоалетната. Сигналът за поставяне на коланите не беше включен. Изведнъж... уоооу. В следващия момент навсякъде се разхвърча храна от подноса. Имаше дори по тавана“, споделя друг пътник.

Ранени са 12 души - шестима от тях членове на екипажа.

„Самолетът започна да пропада, една от стюардесите буквално литна във въздуха, след което падна. Всички се паникьосаха, видях, че част от екипажа имаха наранявания, едната стюардеса беше с изкълчена ръка“, казва пътничка.

Професор Пол Уилямс, експерт по атмосферни влияния от университета в Рийдинг, Великобритания, изучава атмосферните влияния и турбуленцията повече от 20 години. Според него няма никакво съмнение, че климатичните промени оказват пряко влияние върху теченията, в които попадат самолетите.

 "Причината е най-вече в покачването на градусите. Знаете - когато се сблъскат студено и топло течение, се получава срез на вятъра и в резултат - турбуленция. От 1979 година случаите на силна турбуленция над Атлантическия океан са се увеличили с 55%", обясни професор Уилямс.

Според него в следващите 30 години случаите на екстремна турбуленция ще стават все повече. "Очакваме до 2060 година на места подобни инциденти да станат двойно, ако не и тройно повече. Мощната турбуленция е такава, която може да те изхвърли от седалката, ако не си с колан и да причини наранявания."

За по-безопасно въздухоплаване трябва да се изготвят специални прогнози за турбуленция, а да не се разчита единствено на обичайната метеорологична прогноза, казва още Уилямс. Такива има и в момента, а периодът, в който прогнозите са сравнително верни, е около 18 часа.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


36
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
С цел по-малък разход на гориво и по-дълги пътувания се пренебрегва.защитата от турбуленция. Вижте с кои модели самолети се е случило и ще разберете. Дълги композитни крила и т.н. И експертите вече обясняват как било нормално да се превърнеш във въздуха.
11
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Сега сме седнали да се лъжем. Преди милиарди години не е имало турбуленция и сега вече от климатичните промени се появи..
10
0
 
6
 
! Отговори
Кашкавал преди 3 месеца
Бате ти сигурно и трамвайните линии ги прескачаш, че знае ли човек? Я играй на сигурно ;-)
9
13
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
На такава кръстачка не се качвам. Страх ме е. Ама бил най-сигурния транспорт. Не, благодаря. Качвам се на колата, карам 24 часа и съм по всяка точка на Европа. Спирам си за кратки почивки - чиста работа. Два часа капсулиран в тая тръба горе на 12 км, не го знаеш туй чудо кога може да падне.
8
1
 
10
 
! Отговори
Ари Голдберг преди 3 месеца
каквото Решим и Ви Кажем - това е!
7
5
 
23
 
! Отговори
ЕС преди 3 месеца
А КОГА ЩЕ СЕ ВЪВЕДЕ МЕЖДУНАРОДЕН ДЕН НА ТУРБУЛЕНЦИЯТА!?
6
6
 
18
 
! Отговори
ЦИРК КЛАЙМЪТЧЕЙНЧ преди 3 месеца
Това си е просто вечното нормално. "НОВОТО НОРМАЛНО" е да се ползва всяко нещо за натрапчива, непрекъсна, преувеличена, апокалиптична пропагандичка на клаймътченч плашилото.
5
7
 
32
 
! Отговори
Айде бе преди 3 месеца
Ами пролет е. Има облаци, падат градушки. Самолетите икономисват гориво и не заобикалят буреносните масиви. И после за чараните оуууу глобално затопляне дай да Ви обрулим още кинти да го оправим.
4
13
 
20
 
! Отговори
Стефан преди 3 месеца
Ами така ще е след като ю ес ей си имат климатично оръжие. HAARP. Така де, изследователска програма. Нали обикновено само ме плюете. Ами четете моля. "Науката е слънце"
3
1
 
20
 
! Отговори
Уооо преди 3 месеца
Изведнъж... уоооу.
2
7
 
33
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 3 месеца
Турболенция е имало винаги и винаги ще има. И никак не са били рядкост в миналото. В момента се изпозлват за да "трият сол на главите". Не ви ли писна да сътворявате нови, и нови тъп0тии? Честно вече не сте смешни дори!!!
1
5
 
16
 
! Отговори
Пневматично окачване преди 3 месеца
Ако умре пътник на борда, това е световна новина. Ако самолетът се разбие и всички пукясат, това е статистика. Ако им друса, да пробват по тиквените магистрали.