Какво да знаят шофьорите след въвеждането на екостикерите?

Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите коли
2 юли 2021 11:20, Анисия Иванова
109

От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха.

Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители обясни в студиото на "България сутрин" какво налага въвеждането на екостикерите.

"България е една от страните с най-мръсен въздух. Световната банка е правила сериозно проучване, което потвърждава, че основен генератор на замърсяване е транспортът. Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух", коментира той.

Още по темата

Костадинов посочи, че занапред ще се дава стикер на всеки автомобил по време на годишния технически преглед. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди.

"Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година", каза още експертът пред Bulgaria ON AIR.

Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.

"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той.

А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.

"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът в студиото.

И отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.

"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.

Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


109
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
75
0
 
10
 
! Отговори
Gorskio преди 2 години
Какво по-дяволите означава "пълен хибрид"?!?! Освен бензина ще гори и масло ли?!?!
74
1
 
10
 
! Отговори
Туск преди 2 години
Да не мислиш че на мене ми се кара 12 год опел астра дизел. Дай ми пари ще хода да си купя, акъл си имам достатъчно Ако имаш пари щяш да карам тесла ама 60 хил долара откъде да ти намеря, да ти ги изсерали. Батии неадекватниците са тияяя. Да вземат да се гръмнат.
73
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зад огледалото на новите автомобили свободно място няма, там се намират различни системи и датчици, под тях се намира видерегистратора ми, за още една лепенка място нямам. Кога ще разкарате и скапанат гражднаска от стъклото ми, писна ми сяка година де чегъртам.
72
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ми то вече и бебетата имат личен автомобил. Няма толкова хора в България, колкото стари бангии. Как да не сме първи по мръсен въздух?
71
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време миеха и улиците за да не се вдига прах, аме сега има стикери. Първо е евтино ще се вземат по още 5-6лв на кола няма да се дават за вода и няма да има ефект.
70
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"За личните автомобили още е рано за ограничения и плащане на допълнителни такси защото хората с малко доходи!" Малко доходи ама много автомобили. Едно 2-членно българско семейство често има по 3-4 таралясника. 2 за града, един за море и СПА и един за офроуд.
69
1
 
5
 
! Отговори
българин преди 2 години
Дрън-дрън, та пляс! На 11-ти юли ще се разбере...
68
0
 
12
 
! Отговори
комино преди 2 години
въглищата замърсяват въздуха. презастрояването. забравихте, че София е проектирана с вентилационни коридори, които отдавна ги няма.
67
2
 
8
 
! Отговори
До 56 преди 2 години
Абе булка, като не щеш всичко под Евро 6 в София, що не отпочнеш/насочиш щенията си към всички ония нашенски мушмороци от последните години, дето с гласуване под строй и подгъзването към определени интереси, ни превърнаха в автоморгата на Европа? А ако имаш мерак, може да се вторачиш и към паничката с предлагането на горива, щото всичките МПС-та са си печки на колела. И горят каквото им се сипе. Не чакай чист въздух и аромат на теменужки, ако караш на смес от тежки фракции, продавани за дизел
66
1
 
18
 
! Отговори
Pen преди 2 години
Надявам се ,че няма хора които да си мислят ,че това се прави заради екологията , както и "ковид мерките" не са заради нашето здраве.
65
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най-важно е старите турски товарни кофтори да им бъде ограничен транзита през България! А след това да се обнови автопарка на всички товарни бангии!Да се забрани зареждането на молове и супермаркети с 20-30 годишни бусове и баничарки а отработените газове да ги дишат купувачите и местните жители! За личните автомобили още е рано за ограничения и плащане на допълнителни такси защото хората с малко доходи!
64
1
 
23
 
! Отговори
въпроси, въпроси.... преди 2 години
А този наш замърсен въздух, само в България ли си стои, няма ли вятър който да го лашне към Сърбия, към Румъния, към Гърция?А в изброените държави има ли такива стикери, тамошният вятър не докарва ли техен въздух у нас?!
63
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За едни 5 лв се чудят вече кво да измислят ей... Еб*ти държавата еб*ти чудото. Как не се наядохте
62
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Този признава, че на газ колата замърсява по- малко, но измерването ще е на бензин. Пълен рекет
61
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поредна дискриминация на възрастните и по-бедните хора. До 62 - старата ЛАДИЧКА на пенсионера замърсява природата мнооого по-малко от един нов 3-тонен джип с двигател 3000 куб.см. тойто разходва около 20-25 л. на сто в градското движение.
60
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При последния ми преглед осъзнах че с пари всичко става. Ако искате и евро 20 ще ви направят, кихнете ли където трябва.
59
27
 
4
 
! Отговори
До 62 преди 2 години
Крайно време е на пенсионера със старата Ладичка да му тропнат данък 2000лв. и ГО 2000лв..
58
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А не е ли по разумно да се въведи персонален лимит за вредни емисии. Така всеки ще си прави сметка какво и колко ще го кара. Както спомена някой по долу не съм убеден че пенсионера със старата си ладичка която изкарва веднъж месечно замърсява повече от някой дето не слиза от колата си с разход 15/100 пък била тя и евро 6
57
8
 
1
 
! Отговори
до 60 преди 2 години
здравеи те! и ас сам сас каен и никои ништо неможе да ми каже.ште го карам кадето си изкам.
56
13
 
1
 
! Отговори
Славка брокер преди 2 години
Моя приятел има Порше Кайен и хикс 5. Стари ама лачени. Кой ша ни казва каде и кога да си караме колите? Имаме познат жамбазин сас ГТП. Ха познайте как ша излезем евро 5