Какво да знаят шофьорите след въвеждането на екостикерите?

Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите коли
2 юли 2021 11:20, Анисия Иванова
109

От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха.

Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители обясни в студиото на "България сутрин" какво налага въвеждането на екостикерите.

"България е една от страните с най-мръсен въздух. Световната банка е правила сериозно проучване, което потвърждава, че основен генератор на замърсяване е транспортът. Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух", коментира той.

Още по темата

Костадинов посочи, че занапред ще се дава стикер на всеки автомобил по време на годишния технически преглед. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди.

"Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година", каза още експертът пред Bulgaria ON AIR.

Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.

"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той.

А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.

"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът в студиото.

И отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.

"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.

Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


109
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
7
 
! Отговори
не ме е яд ... преди 2 години
Че Най богатите ЕС страни ще платят някой абсолютно недостатъчно милиардче за екология яд ме е че цяла Азия мърси ,а там живеят милиаарди ,на които екологията им е последен проблем ,изсичат се гори унищожава се всякакъв ресурс от който идва и пара и храна- и тук в бедна БГ е така от една страна в планината защитена териория от другата пълно унищожение-- реките ни са унищожени рибите са изядени или изтровени ,билки и гъби са бизнес и боровинките изчезнаха,морето е бетономорие..
34
21
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Айде вой на панелни шкембаци в коментарите. Оня карал на метан, другия- на газ. Изобщо не ме интересувате, бе! Марш от големия град с всякакви кошници без Евро 6! Така е по цяла Европа.
33
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За производството на една литиева батерия за електромобил се отделя повече СО2 /плюс консумация на вода/ отколкото отделя един дизелов автомобилен двигател за десет години ? Знаете ли че подземните въглеводороди - нефт , газ СЕ САМОВЪЗОБНОВЯВАТ !!! Достатъчно е да се поддържа темп на добив съизмерим с темпа на самовъзстановяване и петролът и газа ще са ВЕЧНИ !
32
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
СО2 е газ 1,4 пъти по-тежък от атмосферния въздух. СО2 е естествена съставка на въздуха и той СЕ УТИЛИЗИРА естествено от растителността. Растенията има нужда от СО2 за да живеят. Чули ли сте някой от екоталибаните , чули ли сте Гейтс да ви говорят за ЗАЛЕСЯВАНЕ ? Чули ли сте , чели ли сте в екоталибанските "стратегии" на ЕС за мащабни залесителни програми ? Не. и няма и да чуете. Вятърните перки са екологично бедствие. Те унищожават ландшафта , прогонват птиците и променят биосистемите. Перките произвеждат инфразвук - изключително вреден за здравето!
31
11
 
11
 
! Отговори
до 29 преди 2 години
Ще се изненадаш, но разликата е огромна в полза на новия S-клас. Старите коли замърсяват ненормално много. Всякакви подобни не би следвало да са в големия град. Искаш бракма тип BMW E60- караш си я на село, откъдето идваш. За града- малък икономичен автомобил, електромобил, хибрид или какъвто и да е нов такъв. Ама не- *** иска да се развява навсякъде с 15-годишната си немска барака осма употреба, струваща колкото половин заплата на млад специалист в ИТ компания.
30
1
 
23
 
! Отговори
Пропана преди 2 години
Само не разбрах, защо ще ми мерят изгорелите газове на бензин, при положение че 99% от времето автомобила ми върви на пропан ? А в жегите даже директно си пали на газ.
29
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Автомобилите с литиево-йонна батерия имат общ "въглероден отпечатък", когато са включени ефектите от добива на литий и производството на всички части, което е по-лошо от дизеловите превозни средства.
28
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух" - пълни измислици! Как са ги установили тези 1500 души от 7 милиарда население на планетата. А колко българи измряха от мизерията която ни донесе ЕС!
27
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Отново чисто административен тормоз. Колко да е екологичен 3 т. 6 л. нов S класа, изминаващ 100 хил. в годишен план, срещу средедно статистически бензин 1,6 дори и 20г., но с пробег около 15хил. А къде е фин. стимул за преминаване на газ на такива автомобили?Апаратни игри, създаване на регулации и пр. е цялата работа. Връзката с реалната екология е около нулата.
26
1
 
16
 
! Отговори
Кооо? преди 2 години
"Въглеродният двуокис е лош за природата" ?! Тоя Костадинов вероятно не чува много често, че е умен, нали? Според него, какво точно дишат дървета, растения, че и водорасли.
25
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пак ли бай Тошо ви е виновен?
24
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Купуваш си plug-in хибрид за 120 хил лева и плащаш само 80% по малко данък за кола, купуваш си фул електрик за 180 хил леват и плащаш 0 лева за еко стикер (тоест данък)
23
0
 
9
 
! Отговори
до 22 преди 2 години
Тези цени точно от коя бай Тошова година са защото при бай Тошо много може да се манипулира-- пиши точно коя година 84---5-6-7-8-9г или по рано и почваме да спорим за покупателна възможност, цени --- в различните години имаше и дифицити и талони за бензин -- НО не вярвам да помниш 76г кога имаше талони точно какви са били заплатите колко е струвал ток ,квартира салам,месо--- А сега може и да вземаш чисто 1000, но като ти ги взема за храна може и хич да нямаш за бензин,нали ?
22
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И ток, и данъци за коли и всичко ще скача заради измислените климатични промени.
21
13
 
9
 
! Отговори
Край преди 2 години
какви непосилни цени на горивата ви гонят бе. При Бай Тошо бензин 1лв. - заплата 200 лв.Сега бензина 2лв. заплата 1500 хил. лева. Като си на газ пък е без пари.Регистрира се всяка самоходна душегубка довлечена от всеки край на света с десен със среден волан, без волан - няма значение.Резултата е средна скорост в София 12км. час. Всеки неврастеник горд в кола.
20
4
 
14
 
! Отговори
Да преди 2 години
То през зимата се чижда кой се отоплява на твърдо гориво.После автомобилите били виновни!
19
0
 
13
 
! Отговори
House M.D. преди 2 години
Кои автомобили се произвеждат в България, че да има Асоциация на производителите им? "Въглеродният двуокис е лош за природата...". Неуважаеми другарю Александър Костадинов, въглеродният двуокис е газът, който издишаш, а хлорофилът в растенията го разделя отново на въглерод и кислород. Пропуснал си и да кажеш, че чипът ще бъде RFID и се хаква плътно доближен до него друг RFID чип /карта за градски транспорт, банкова карта, състезателен номер/ или станиол.
18
1
 
9
 
! Отговори
Пипи преди 2 години
Като махнаха Б.Б. не е ли редно и шефа на ДАИ - пак Бойко да се махне?
17
24
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Под евро 4 автмобили постепенно трябва да се спрат от движение, но като гледам обаче на къде ни водят озурпаторите на радев и как скачат цените на всичко, тези автомобили май сами ще се спрат от движение като цените на горивата станат непосилни. Каквото беше последните години, беше..от тука нататък жална ни майка.... Спрени строежи на магистрали, метро и инфраструктура, нерално поскъпване на ток, парно, горива, храни...
16
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Добре, щом ще замерват изгорелите газове и това ще определя таксата, не мога ли непосредствено преди теста да сложа от онези добавки в горивото за намаляване на вредните емисии ?