Boeing е убеден в светлото си бъдеще, кредиторите - не толкова много

Проблемите продължават да се трупат на главата на компанията
27 апр 2024 08:00, Нели Христова
14
Boeing е убеден в светлото си бъдеще, кредиторите - не толкова много
Снимка: БГНЕС

Boeing отчете малко по-малка загуба през първото тримесечие в сравнение със същото време преди година, но заяви, че отстраняването на проблемите, които привлякоха внимание след инцидента с Alaska Air, ще забави финансовото му възстановяване и ще му струва 443 милиона долара в компенсации на клиентите му.

Boeing отчете основна оперативна загуба от $388 милиона, или $1,13 на акция, от $440 милиона, които загуби на тази база година по-рано. Това беше значително по-малко от прогнозата на анализаторите за 1,63 долара на акция през тримесечието. Но подобрението дойде извън ключовото звено за търговски самолети, където загубите от операции почти се удвоиха до 1,1 милиарда долара.

Приходите паднаха с 1,4 милиарда долара, или 8% до 16,6 милиарда долара, тъй като проблемите в производителя на самолети доведоха до рязък спад в доставките на самолети за клиентите на авиокомпанията. Компанията получава по-голямата част от парите си от продажби на търговски самолети само при доставки до клиенти.

Малко по-добрите от очакваните финансови резултати не компенсират компанията,
която се бори с въпроси от Конгреса, регулаторите и пътуващата общественост относно качеството и безопасността на своите самолети. Тя не само се бори да поправи сериозно увредената си репутация, но и да удовлетвори клиентите на авиокомпанията, които са ощетени, тъй като не получават самолета, който им е бил обещан. Boeing заяви, че предприема необходимите стъпки за отстраняване на проблемите с качеството. Но тези поправки ще продължат да причиняват допълнителни загуби и пропуснати цели за доставка през следващите месеци.

Boeing заяви, че ще произведе по-малко самолети 737 Max, отколкото първоначално планира до края на тази година, тъй като се опитва да коригира проблемите на своите поточни линии. Производството на по-големия 787 Dreamliner също ще бъде ограничено от проблеми с доставчиците, се казва в съобщението.

"Ще отделим необходимото време, за да укрепим нашите системи за управление на качеството и безопасността и тази работа ще ни позиционира за по-силно и по-стабилно бъдеще", каза главният изпълнителен директор Дейв Калхун, който обяви през тримесечието плановете си да напусне поста си до края на годината.

Компанията каза, че резултатите са засегнати от компенсациите за клиентите на авиокомпаниите за триседмичното спиране на самолетите 737 Max 9 след инцидент от 5 януари, при който вратата на самолета се откъсна по време на полет на Alaska Airlines, оставяйки зейнала дупка отстрани на самолета малко след излитане.

Alaska Airlines и United Airlines, двата превозвача с най-много самолети 737 Max 9 във флотите си, вече обявиха, че са постигнали споразумения за компенсация с Boeing.

Инцидентът предизвика поредица от разследвания срещу Boeing от Националния съвет по безопасност на транспорта, Федералната авиационна администрация и Министерството на правосъдието, последното от които може да изложи компанията на наказателна отговорност. Той също така фокусира вниманието си върху безопасността и качеството на своите самолети и начина си на отношение към служителите, които изразяват загриженост относно тези въпроси, включително изслушвания в Конгреса.

Boeing заяви, че е поел нов ангажимент за подобряване на своите проблеми с качеството и безопасността.

Калхун каза, че е уверен, че Boeing ще успее да направи промените, от които се нуждае, за да се върне към рентабилност за първи път от 2018 г., но добави, че тези промени забавят графика на компанията.

"Въпреки че това усилие ще забави времето ни за възстановяване, сега виждаме доказателства, които ни дават увереност, че ще започнем да стабилизираме и подобряваме представянето напред", каза той.

Компанията не би дала никакви насоки за това колко пари ще загуби тази година или кога точно очаква да бъде печеливша.

"Ние сме абсолютно ангажирани да направим всичко възможно, за да гарантираме, че нашите регулатори, нашите клиенти и най-важното, нашите служители и обществеността са 100% уверени в Boeing", каза той.

Но агенцията за кредитен рейтинг Moody's няма толкова голямо доверие в перспективите на Boeing да  обърне нещата в своя полза. Той понижи кредитния рейтинг на компанията до Baa2, само една стъпка над статуса на боклук облигации, и й даде негативна перспектива, което предполага, че на хоризонта може да има ново понижение.

Moody’s каза, че вярва, че "насрещните ветрове, които блъскат търговските самолети, сега ще продължат поне до 2026 г." Прогнозираният годишен паричен поток на компанията няма да достигне 4,3 милиарда долара дълг, който е с падеж през 2025 г., а също и 8,0 милиарда долара с падеж през 2026 г., и че следователно Boeing ще трябва да вземе нов заем, за да финансира този недостиг.

Акциите на Boeing (BA), които бяха загубили 35% досега тази година до затварянето във вторник, паднаха с още 3% в следобедната търговия след призива на инвеститорите, след като се повишиха с повече от 3% в ранната търговия при по-ниски от прогнозите загуба.

Boeing имаше поредица от загуби и проблеми с качеството на своите самолети, датиращи от най-малко пет години. Две фатални катастрофи на 737 Max в края на 2018 г. и началото на 2019 г., при които загинаха 346 души, бяха свързани с дефект в дизайна на самолета и доведоха до 20-месечно спиране на най-продавания модел на Boeing. Имаше последващи проблеми с качеството на джетовете, след като 737 Max беше върнат в експлоатация.

Като цяло компанията е отчела основни оперативни загуби от 31,9 милиарда долара от началото на спирането през 2019 г.

Но той отчете рекорден месец за поръчки през декември, като завърши една от най-добрите си години по отношение на продажбите на търговски самолети. Доставките също достигнаха петгодишен връх и дори отчете рядка основна оперативна печалба от $90 милиона за четвъртото тримесечие на 2023 г. Той също така обяви планове за увеличаване на производството на 737 Max през 2024 г., за да се върне към устойчива рентабилност.

Но по времето, когато отчете тези по-добри резултати за 2023 г., инцидентът на борда на полета на Alaska Airlines вече беше настъпил, попарвайки надеждите, че е на път да загърби финансовите си проблеми.

Въпреки че NTSB не е определил кой конкретно е виновен за инцидента, предварително разследване установи, че самолетът е напуснал фабрика на Boeing без четирите болта, необходими за задържане на тапата на вратата на място.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


14
Още от Бизнес
Как се постига качеството при месните и млечни продукти на „Димитър Маджаров“?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.