ЕК вдига мита за китайски електромобили

Мярката влиза от 5 юли
4 юли 2024 20:10, Стела Стоянова
61
ЕК вдига мита за китайски електромобили
Снимка БГНЕС, архив

Решението е взето - ЕК обяви, че вносът на електрически превозни средства, произведени в Китай, ще бъде облаган с по-високи мита, като при това мярката ще влезе в сила незабавно, тоест от 5 юли.

Вдигането на митата се обсъжда доста време и предизвика много спорове, защото Пекин заплаши с ответен удар срещу ключови стоки от ЕС, пише "Сега".

Брюксел започна разследване заради съмнения, че Китай субсидира местните автомобилни заводи, което заедно с по-ниските разходи за труд и енергия им позволява да конкурират с много ниски цени производителите, базирани в Европа.   

След 9-месечна работа разследващите потвърдиха - Пекин осигурява държавни помощи по цялата верига на производството на  EV (електрически превозни средства) - от добива на материали за батериите  до транспортирането на готовите автомобили до пристанища в Европа. В резултат делът на китайските електромобили в Европа е скочил от скромните 3,9% през 2020 г. до 25% в края на 2023 г.

Вълната от евтин внос представлява „заплаха от икономическа вреда“ за индустрията на ЕС, която може да доведе до опустошителни загуби и да изложи на риск повече от 12 милиона преки и непреки работни места - това е мотивът на Брюксел да използва митническата тарифа, за да защити европейските автозаводи.  

Скокът на митата е разчетен така, че да обезсили дотациите от китайската държава. Ставките, които ще са в сила от утре, варират според това коя е компанията, какви са годишните й обороти и печалби и колко големи субсидии е получила. Така към действащите в момента 10% мито за BYD ще се добавят 17,4%, за Geely - 19,9%, а за SAIC - 37,6%.

Има друга група производители на ЕV в Китай - като Tesla, BMW и т.н, които са съдействали по време на разследването. За тях наказателната ставка ще е 20,8%. А за онези, които са отказали да сътрудничат - 37.6 на сто.   

"Наказателните" мита се въвеждат временно. Митническите власти ще изискват банкови гаранции, а не пари в брой, от китайските износители, което означава, че крайните клиенти може да не усетят веднага поскъпване.

Държавите членки ще проведат първо гласуване след две седмици, но то ще бъде необвързващо и ще служи за проверка на политическите нагласи, посочва Euronews. Митата ще останат в сила, докато не бъде взето окончателно решение след четири месеца, което страните могат да блокират с квалифицирано мнозинство.

Германия и Унгария са сред страните, които вероятно ще се противопоставят. За да бъде блокиран скокът на митата, са необходими гласовете на поне 15 държави. Междувременно Брюксел и Пекин ще потърсят решения, които да предотвратят превръщането на временно повишените мита в постоянни. Обрат обаче е малко вероятен, твърди Euronews.

Пекин обвини ЕК, че „преувеличава проблема със субсидиите“, и заплаши, че ще „вземе всички необходими мерки за твърда защита на законните права и интереси на бизнеса в Китай".

Факт е, че като ответен удар през юни Китай започна разследване за дъмпингов внос на свинско месо от ЕС.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


61
Още по темата: митоЕКелектромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
6
 
21
 
! Отговори
Мишо преди 3 месеца
ЕС е пристъпна организация! Създадена от колонизатори, лицемери и убийци.
38
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До ха ха ха Чакай да изчезнат приходите от горива, тогава ще стане още по-забавно, като започнат да облагат зеленнясалите и елекрокарите им муахахах.
37
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
В ЕС или да произвеждат по-евтини, като махнат санкциите и занижат безмислените регулации или да фалират. Сега какво се получава някакви ми произвеждат суперскупи автомобили, които малцина могат да си позволят и тия вместо да станат по-ефективни и да произвеждат по-евтино, ти повишаваш цената на алтернативата. Значи европейските производители ще ни вдигнат още цените, а качеството им може да падне още те са защитени от пазарна конкуренция.
36
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Без субсидии разходите за придобиване и притежание на електромобил вече губят смисъл за много шофьори. Застраховките и ремонтите са по-скъпи, отколкото тези при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а много потенциални клиенти все още изтъкват като основно опасение липсата на добре развита зарядна инфраструктура. В същото време бързият технологичен напредък и ценовата война на Tesla водят до рязък спад на стойността на електрическа кола втора употреба, което допълнително влошава нещата.
35
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
За индустрията е твърде късно да върне времето назад. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis и други автомобилни производители са инвестирали милиарди евро и сега изпитват трудности с изграждането на нови модели, докато търсенето отслабва. Миналия месец продажбите в Европа намаляха с 11% спрямо предходната година, обръщайки целия пазар в обратна посока, тъй като Германия, Швеция и Италия отбелязаха спад при регистрациите на електромобили от около 30%.
34
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Що бе нали свободния пазар беше много добър? Или това беше когато трябваше да унищожите българската икономика?
33
1
 
6
 
! Отговори
до 9 забравил си преди 3 месеца
И да ни оскубят с много много еко плането спасителни данъци.
32
0
 
7
 
! Отговори
бре - EV преди 3 месеца
Елекрокара станал иви, димек илектрик виъкъл, бре, бре, бре! Ама вече никой не ви ги купива ивитата.
31
1
 
16
 
! Отговори
ха ха ха преди 3 месеца
ЕС обеднява, вече нямат пари да субсидират купувачите за електрички, махнаха преференциите и сега вече никой не купува европейските електрички, които са много по зле от китайските. И сега ще налагат мита на китайците!
30
1
 
7
 
! Отговори
Игра на полове преди 3 месеца
До 23. Мор ли? Ако това се случи, което с болната си 20ет годишна зелена и неопитна главица си пожелаваш, то наистина ще останат само ,,златните" половин милиард хора на земята, защото останалите 7,5 млрд са с Русия. Не всички го казват с пълна уста поради страх от ЮЕСЕЙСКИ ТЕРОРИЗЪМ, но са с Москва
29
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Обложете френското грозде за да защитим българските производители, които взимат в пъти по-ниски субсидии и други държавни помощи.
28
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ЕК са рекетьори. Тези санкции във вид на мито са за европейците. Китай ще си намери пазари. ЕС се превръща в диктатор.
27
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тогава ние трябва да сложим мита на всички селскостопански стоки идващи от ЕС ние сме страната с най-ниски дотации за земеделие.
26
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
В ЕС скоро няма да имат пари за коли, всичко ще мине на колела. Кола която преди години струва 20 хиляди евро, сега е 50 хиляди. Само най-богатите ще карат коли, останалото на колела и тротинетки - застаряващо педерастическо население на коли и тротинетки.
25
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Те се самозапалва! Като тротинетката на Цветан!
24
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Китай прави най-добрите автомобили, вече превъзхождат немските по всички показатели. Китай започна да прави коли едва от 20 години, преди 20 години в Китай всички караха колела и ходеха с еднакви сини дрехи. Германия прави автомобили повече от 100 години, над 100 години опит и know-how в автомобилостроенето. Освен това в Китай няма политически партии, в Китай не се провеждат избори, в Китай няма демокрация.
23
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Мор за приятелите на Путин!
22
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Това е все едно местния дерибей да ви каже, че ще ви облага, ако купувате по-евтино от друг. Обаче нашите дерибеи, дерибействат над няколко общини, а политбюро на КПЕСССР дерибейства над цял континент.
21
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Китай 1987 година беше убита страна. Всеки който е бил в Китай тогава, ще каже, че тази страна никога не може да се възстанови. Всички облечени в еднакви сини дрехи, никакви автомобили (1987г когато в България всяко семейство имаше кола), всички на велосипеди, навсякъде мизерия.
20
3
 
3
 
! Отговори
Хахаха преди 3 месеца
Кой женчо кара електромобилче? Трябва да си с женски хормони, за да караш електричка.