Астрофизик: С "Артемида" НАСА цели човечеството да се върне на Луната

Целта не била само посещение, а и оставане за по-дълго
Обновена: 30 авг 2022 13:17 | 30 авг 2022 13:09, Петя Славова

Поне с четири дни се отложи изстрелването на ракета на НАСА с капсула от следващото поколение за дебютен тестов полет около Луната. Причината е Американската космическа агенция констатира пукнатина в междинния резервоар и откри проблем в един от основните двигатели на гигантската ракета.

Според астрофизика Тихомир Димитров, подобни неща се случват често преди изстрелване. "Четири дни закъснение са нищо, важното е ракетата да бъде изстреляна безопасно", заяви той в ефира на "България сутрин".

Сред  особеностите при подобен полет са под какво налягане са резервоарите на ракетата, какво е налягането в горивната камера на двигателите, в изправност ли са те, структурата на ракетата и температурата на горивата.

"Тази ракета се задвижва от течни водород и кислород. За да бъдат поддържани в течно състояние, им трябва много ниски температури - под 100 градуса", поясни той.

Според Димитров мисията на НАСА - "Артемида", цели човечеството да се върнe на Луната, но не само да я посети, а да остане за по-дълго. Планирано е до 2024 г. астронавти отново да кацнат на Луната.

"Там може да бъде установено трайно човешко присъствие. Вече има избрани места, където това може да се случи. Изготвен е и план за създаването на лунна станция, която да се върти около Луната, а космически кораб ще превозва астронавти от повърхността на Луната до тази станция", коментира той.

Астрофизикът подчерта, че "на тази първа мисия е опасно да има екипаж", тъй като всичко трябва да бъде тествано предварително. Манекените, които ще бъдат в капсулата при излитане, имат прикрепени сензори към телата си, за да бъде установена степента на натоварване върху хората.

"Убеден съм, че България може да има трети астронавт в следващите 10 години", категоричен бе Димитров пред Bulgaria ON AIR.

Астрофизикът обобщи, че през последните 20 години на XX век е липсвала "структурирана програма на НАСА, която да поведе отново човечеството по пътя към Луната и към Марс".
"Марс е крайната дестинация, която искаме да посетим, а Луната е междинна спирка. Това наистина е една "златна ера" на космическите изследвания и постоянното присъствие на човек в Космоса. Бъдещето на човечеството е сред звездите, трябва да се научим да живеем в Космоса", обобщи той.

Kostas Linke преди 1 година
Недочели вилгари...АРТЕМИДА Е 98 МЕТРАС ДЪЛГА........САТУРН 5 Е 110-112 МЕТРИАС .!!!...СЪС 12-14 МЕТРА ПО-ГОЛЯМА ОТ СЕГАШНАТА..А САВЕЦКАТА РАКЕТА и 4-ПЪТИ НЕСУПЕШНАТА ''Н-1''--------БЕШЕ 105 МЕТРА .

Маке преди 1 година
Отлагат щото са разбрали че вече има македонци на Луната и просто няма смисъл да им пречат... :-)

Натовеца преди 1 година
запада стана за тотален смях вече !Освен това да се върнеш някъде ,означава ,че първо трябва да си бил там !

Васо Джапанката преди 1 година
забравих си джапанките там, като отидат да ми ги приберат и да ми ги пуснат по Еконт за моя сметка, мерси, г-н Астрофизик

Какво стана с кетайските насекоми на Луната. Адаптираха ли се?

Не може преди 50 години с такъв размах и смелост да изпратят хора на Луната, а сега плахо и несигурно да пращат манекени. При все че, технологиите сега са много по-напреднали днес.

За да се върнеш някъде,първо трябва да си ходил там!

до 5 преди 1 година
Пий си водката... излишен си.

1234 преди 1 година
Добре че преди 50 години не е имало масов интернет, че представям си днеска какви щяха да са конспирациите. Само разбирачи тука. Нормално е да тестват всичко преди да качат хора. Преди 50 години изискванията за безопастност са били едни, сега са други. Също така не са имали такива познания и сензори за всичко. Аре мислете малко ***.

Холивуд преди 1 година
Като гледам сега как се готвят янките за бъдещо кацане с хора на Луната, та манекени та отлагания, все по-чудно ми става как са го направили преди повече от 50 години. Направо си става ясно че не са го направили тогава... Само не става ясно с какво държаха в шах рашките, че до сега да не ги изпържат че са лъгали... Сигурно *** са изпращали смъртници на Луната без връщане обратно и краварите го знаят.... ?!?

Смех преди 1 година
Тоя на снимката откри топлата вода

НАСА - най-скъпият увеселителен парк в историята. Къде "загубихте" материалите от първото "кацане на луната", панаирджии?

Ха преди 1 година
Кога ходеха първият път, нямаше манекени... ами деректно за 10 години до Аполо 18. Какво става да не се е повишила радиацията...Сега нещо им се иска да играят при много по-нисък риск.

Райан Гослинг ходи до Луната преди 2-3 години, сега пак ли ще ходят?

Боце с джипката го взема за 4 часа до там !

Не човечеството, а краварника..