Плевнелиев: Даваме рекордни пари за пътища през 2011 г.

Строителният министър в интервю за Investor.bg
Обновена: 21 дек 2010 09:41 | 21 дек 2010 09:40,
39
Плевнелиев: Даваме рекордни пари за пътища през 2011 г.
Снимка: БГНЕС

Министърът на регионалното развитие е благоустройството Росен Плевнелиев е завършил Технически университет – София, специалност „Изчислителна техника“. През 1990 г. основава и управлява „Ирис Интернешънъл” АД. По-късно през годините основава и управлява още няколко компании, между които „Бизнес Парк София" EOOД, (1999 г.), „Линднер България” ООД (2001 г.), „Резиденшъл Парк София" OOД (2003 г.), Линднер Имобилен Мениджмънт” OOД (2005 г.).

С министър Росен Плевнелиев разговаряме за пътните проекти, които предстои да бъдат реализирани през тази година, и средствата за тях, за усвояването на средствата по ОП „Регионално развитие“ и зимното почистване на пътищата.

Министър Плевнелиев, какви са актуалните данни за договорените и усвоени средства по оперативна програма (ОП) "Регионално развитие", на която Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е управляващ орган?

Съвсем актуалните данни са следните. Към 15 декември имаме договорени средства по оперативна програма „Регионално развитие“ в размер на 1,6 млрд. лева. Това са 52 на сто от бюджета на програмата. Този процент е над предварително заплануваното и е постижение, с което се гордеем.

Средствата, които са изплатени, са 330 млн. лева, което също е много над предварителния ни ангажимент по програмата за периода. Като дял те представляват 22% от договорените средства – един забележителен резултат. Докато към края на миналата година бяхме на последно място по усвояване на средства от Регионалния фонд на Европейския съюз, сега вече сме стигнали 18-то място и сме по-добре по този показател от страни като Швеция, Дания, Румъния, Гърция, Холандия.

По ОП „Регионално развитие“, както е известно, основните бенифициенти са общините и ще спомена най-активните общини в страната, т.е. тези, които са подали над 10 проекти по програмата. Това са Бургас, Ловеч, Перник, Белово, Поморие и Столична община. От малките общини най-голяма активност досега проявиха Костенец и Лъки, които са подали над 4 проектни предложения.

Като най-успешно работещи досега по ОП „Регионално развитие“, като имам предвид брой сключени договори, са общините Варна и Ловеч – със сключени по 7 договора, Бургас и Габрово са със сключени по 6 договора, Велико Търново, Попово, Стара Загора, Благоевград са с по 5 договора. От малките общини най-успешни са Елин Пелин и Мадан, които имат по 3 сключени договора.

Като цяло сключените договори са над 470 броя, а вече изпълнените – 71 броя, което за тази оперативна програма е много.

Бихте ли уточнили докъде стигна реализирането на схема от ОП „Регионално развитие", касаеща държавните болници?

По тази схема от ОП „Регионално развитие“ Министерството на здравеопазването предостави рамкова инвестиционна програма. Забавиха се, но се радваме, че се справиха. Както вече самите те обявиха, средствата, които са общо 148 млн. лева, ще се използват изцяло за закупуване на апаратура за изследвания на онкологични заболявания.

Така че, важното е, че по тази схема имаме национална здравна стратегия, също и рамкова инвестиционна програма, има и концепция за преструктуриране на системата за болнична помощ. Практически одобрихме и допълнение към концепцията за преструктуриране на болничната помощ, което стана с решение на Министерски съвет от 1 септември.

МРРБ излезе с решение на управляващия орган на ОП „Регионално развитие“, с което одобрихме рамковата инвестиционна програма на Министерството на здравеопазването за държавните болници и съответно предстои да сключим рамково споразумение за 148 млн. лв., което ще стане съвсем скоро.

Освен това до 31 януари 2011 г. очакваме конкретните осем проектни фиша по инвестиционната програма на здравното министерство. Работи се ускорено и по подобна схема на финансиране и на общинските болници, като общата сумата за тях е почти същата.

Оттук нататък по линия на здравеопазването имаме три приоритета – подобряване на диагностиката на онкологичните заболявания; възможности за долекуване и продължително лечение; третият приоритет е устойчиво финансиране на здравната система.

Какви средства за пътни проекти са заложени в Бюджет 2011 г.?

Определените средства в Бюджет 2011 г. на Министерството на регионалното развитие и благоустройството са общо 211 млн. лв. От тези средства около 110 млн. лв. ще бъдат за текущ ремонт и поддръжка, включително зимно почистване на пътищата и аварийни работи.

Други около 80 млн. лв. (от бюджетните средства от общо 211 млн. лв.) ще бъдат за инвестиции и капиталови разходи. Те ще се използват за изграждане на останалите 8 км от дясното платно на магистрала „Марица“ между км 100 и км 108 и „липсващите“ 2 км между км 112 и км 114.

Определените средства за инвестиции ще се използват и за магистрала „Хемус“ - за участъка между Белокопитово и Шумен с дължина 7 км, където искаме следващата година да стартираме работата.

Отделно от бюджетните средства МРРБ има средства за пътна инфраструктура по държавни инвестиционни заеми, които предстои да бъдат усвоени през 2011 г. Те са по програма „Транзитни пътища 5“ от Европейската инвестиционна банка и по програма със Световната банка. По тях искаме да реализираме около 200 млн. лева – конкретно изпълнени проекти на територията на страната, а списъкът на проектите сме обявили официално.

Възнамеряваме от другата година да стартираме работата и по други проекти, касаещи пътища І и ІІ клас. Изброените проекти дотук ще се изпълняват с посочените общо 411 млн. лв.

Кои по-точно лотове ще стартират през 2011 г. по ОП "Транспорт"?

Това са два лота на магистрала „Марица“ (общо 67 км), което е в рамките на ОП „Транспорт“. Ще стартираме и Лот 1 и Лот 4 на магистрала „Струма“. Започва работата и по 3 отсечки – Кърджали-Подкова с бюджет от около 32 млн. евро, Мездра-Ботевград с бюджет от около 80 млн. евро и Околовръстния път на София до гара Яна с бюджет от още 32 млн. евро.

Тези изброени 7 лота са на обща сума около 500 млн. евро и ще се реализират със средства по ОП „Транспорт“. Нашият план е средствата да бъдат договорени до средата на 2011 г. и практическото изпълнение на строителните работи да започне през втората половина на годината.

Така че целта ни е през 2011 г. по ОП „Транспорт“ да сме договорили общо около 60 на сто от средствата по мерки за пътища, които са общо около 1 млрд. евро. Ще припомня, че за магистрала „Тракия“ вече са договорени 250 млн. лв.

А що се отнася до изпълнението, надяваме се към края на 2011 г. да сме изпълнили (и разплатили) работи за около 200 млн. евро от тези общо 1 млрд. евро, т.е. 20 на сто от средствата за пътища по ОП „Транспорт".

Общата сума за пътища през 2011 г. е впечатляваща.

Така е, ще обобщя - като прибавим тези 400 млн. лв. към предишните около 760 млн. лв., общата сума за пътища за следващата година достига 1,1-1,2 млрд. лева. Това, стига да се постигне, ще е абсолютен рекорд. Ща направя сравнение за яснота - по време на управлението на предишното правителство, при все че имаше бюджетни излишъци, бяха дадени максимално за пътища около 730 млн. лева за година.

А сега ние, по време на криза, благодарение на това, че ускорихме усвояването на еврофондовете, се надяваме да реализираме през годината над 1 млрд. лева.

Вижте още за това дали зимата ще изненада МРРБ и кога кризата ще свърши за строителния бранш

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
14
 
11
 
! Отговори
...работа сте,... преди 13 години
Голяма работа сте,взимате от "богатите"пенсионери,та се гордеете с тези магистрали.Ние сме се осигурявали цял живот само и само,за да получаваме достойни пенсии,не ни ги давате вие както се изрази,Бойко.От къде намерихте пари за магистратите?
13
5
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Магистралите са хубаво нещо.Само,че трябва да се строи навсякъде а не само край София.Нищо не се казва за "Хемус",Черно море" и първокласните пътища в останалата част на страната.България не е само София.
12
9
 
9
 
! Отговори
lipsva mi !;)) преди 13 години
Da be, kakvo stava s Boiko tazi sutrin, danebi da se e zakleshtil v toaletnata ili pak tainichko rita topka na nqkoe igrishte.
11
20
 
10
 
! Отговори
Kef преди 13 години
Плевнелиев е добро момче. Напоследък започна да говори като шефа си, което не е на добре. Нека Росенчо да каже, че започнаха двата лота на "Тракия" без осигурено финансиране от ЕС. И до днес пари от ЕС за тези два лота няма. В бюджета за 2011 г. също няма, там дефицитът още от сега е 2,5 млрд.лв. Изглежда, че ще ни хартишат ножиците. За което вината ще бъде изцяло на Станишев.
10
10
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Абе ***, парите за магистрали са европейски и целеви-от тях не можеш да даваш пенсии!!!Аман от ***!
9
1
 
17
 
! Отговори
cavdo преди 13 години
същото е и положението с електроенергията. През 1998 г. се обясняваше че цената на 1 квч трябва да е 3.4 щатски цента за крайния потребител за да е на печалба НЕК. Сега се обяснява че при цена 6 щатски цента НЕК е на загуба. Или някой по министерствата не може да смята, и трябва да се върне в първи клас, или ни замазват очите прикривайки колосални кражби.
8
1
 
27
 
! Отговори
cavdo преди 13 години
По време на правителството на Иван Костов когато се въведе акциза върху горивата, беше обяснено ,че той ще се използва за пътища. Годишна само Лукойл продава в българия около 3 млн. тона горива про 400 лв. на тон акциз - 1.2 млрд. лв. Винетни такси 200 млн. лева годишно. Данъци на автомобилите - около 400 млн. лв. годишно. 400 млн. лева по евро програми. дотук - 2.2 млрд лв. Освен това Лукойл не е единствения продавач на горива в страната ... Т.е едни 1-2 млрд лева се дават за друго?
7
11
 
36
 
! Отговори
Def преди 13 години
Айде хейтърите почнаха да плюят. Евала на Плевналиев и на цялото правителство за строежите на пътища, метро, спортна зала и т.н. В това отношение са супер , не може на бялото да се казва черно.
6
7
 
39
 
! Отговори
Цецо преди 13 години
Евала! Най-после се почна реално развитие на мижавата ни инфраструктура. Ми много ясо, че няма инвестиции в другите градове из страната, то кой инвеститор ще си потроши колата по четвъртокласни пътища, за да прецени къде да инвестира. В днешно време без добра инфраструктура няма развитие. Браво. А той народа си е гладен от 20 години (дори и тези които са уж социално слаби, а взимат пари под масата), това е шанса да излезем от това положение.
5
20
 
9
 
! Отговори
mell преди 13 години
Поживм - увидим ще кажа аз.......макар, че изобщо не вярвам казаното да се реализира.....
4
28
 
17
 
! Отговори
6001 преди 13 години
Плевнелиев това добре.Даваме даваме закопаваме ама народа е гладен дайте и на хорицата а не само за магистрали.Защото гладна мечка хоро не играе но от глд може да охапе да да...
3
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
той е в Ливан ,бе ***
2
30
 
9
 
! Отговори
СЕГА... преди 13 години
...сядам на масата, откъртил съм си асвалт от така наречената магистрала и ще си го хапна с удоволствие. Ммммммм, че вкусен тоз асвалт бе.
1
21
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
абе къде е Батко.защо няма новини за него тази сутрин.ама така не може.