Ще строим АЕЦ "Белене", как няма да го строим?

Бойко Борисов: Харчим си най-евтиния ток в цяла Европа
Обновена: 21 мар 2011 09:44 | 20 мар 2011 19:15,
375
Ще строим АЕЦ "Белене", как няма да го строим?
Снимка: БТА

"Много е лошо, когато всеки се изказва по темата за АЕЦ „Белене”. Преместването на реактор на площадката на „Козлодуй” не е като да вземеш бидонче и да го сложиш някъде", обяви премиерът Бойко Борисов.

„Знаете ли колко работа има, докато се изгради този реактор. Ако си спрем и 5-и и 6-и реактор, токът ще скочи с няколко пъти. Защо тогава не спрем 5-и и 6-и?”, попита той и припомни как е отправил молба към президента Първанов „да каже какво са се договорили за АЕЦ "Белене”.

„Аз им казах, за да не ме атакуват политически, а да кажат за колко пари са се договорили. И като кажат 2, 3 или 4, веднага да направят видеомост с Русия, за да потвърдят. Ще строим "Белене", как няма да го строим”, заяви Борисов пред bTV.

Още по темата

“Ние сме им направили предложения на руснаците, как без ние да даваме пари, без да харчим пари от бюджета. Поставили сме 2 условия – да не даваме пари и 51% държавност.

"Харчим си най-евтиния ток в Европа най-спокойно и печелим пари. Генерира ли държавата печалба, други влияния няма”, каза още Бойко Борисов.

"Ще направим магистрали върху пепелта, която заварихме", ядоса се още премиерът.

“Бих сложил девиза на нашата предизборна кампания лъжите на Михалевски – магистрали върху пепел – сиреч върху пепелта на Тройната коалиция ще построим магистрали и ги строим”, заяви Борисов.

"Ще вдигна и пенсиите, ако има пари. Ако няма пари, няма вдигане на заплати или на пенсии", обяви премиерът.

"От първия ден, от който сме на власт, плащаме пенсии. Не случайно хората са казали: Не ми давай една риба, а ме научи да си я ловя. Трябва да изградим структура в държавата, която да ни носи риба. 22 години вече тя не работи. Нито са доволни от пенсиите, нито от заплатите", коментира Бойко Борисов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


375
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
359
0
 
1
 
! Отговори
Петя преди 13 години
Съсипа, каквото можа, а сега тоя *** ще затрие съвсем българите. Прочете само как са строили "нашите" кандидат строители от Росатом в Нововороженската АЕЦ 2 през последмите 3-4г -> green.tomsk.ru/node/382 При такова строителство, за да стане неконтролируема авария не е необходимо нито тежко земетресение, нито цунами...
358
0
 
1
 
! Отговори
God преди 13 години
Защо аз като потребител и данъкоплатец трябва да плащм скъм ток (а от Белене той ще е скъп, повярвай ми), за да може Турция да купува евтин ток от нас и да се хвалим, че сме енергиен център на Балканите? Преговорите с руснаците започнаха от 4 милиарда евро, а вече се говори за 11 милиарда евро!!!! Това е горе-долу колкото целият ни външен дълг в момента. Как се избиват тези пари и на каква цена? И най-важното - кой ще я плаща?
357
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Не пишете глупости бензина и дизела навсякъде в чужбина са по скъпи отколкото в БГ скоро имах пътужане навън и се убедих сам
356
0
 
3
 
! Отговори
Фурнаджийската лопат преди 13 години
Фурнаджийската лопата Борисов се опитва всички да ни хвърли във фурната на руския империализъм!!! Лукойл /над европейски цени на бензина и дизела!/, Южен поток /с който се ликвидира националната газопреносна мрежа и газовата независимост/, сега Белене - пълна енергийна ЗАВИСИМОСТ и национално робство!!!
355
1
 
2
 
! Отговори
бай Киро сергиджията преди 13 години
Спокойно граждани, не се вълнувайте от резките смени. Така е при пазарлъка - и при АЕЦ-а и при мен на сергията. То при търговията преди да плеснем с ръце си требе пазарлък. Иначе утре ще каже някой - че нямало пазарене като хората.
354
0
 
1
 
! Отговори
Най после преди 13 години
Подкрепям напълно 362,ако нямаме БЕЛЕНЕ ще сме зависими от Труция и Румъния.Добре започна да мислиш Борисов,остава да изпълниш това на дело,както казваше бай ТОШО.Като има ток ще има и хляб.
353
0
 
2
 
! Отговори
УХА преди 13 години
Много бързо ББ си смени мнението, до онзи ден АЕЦ "Белене" беше гьол за 2млрд. а сега ще строим.Аз лично съм ЗА строителството на АЕЦ "БЕЛЕНЕ" защота иначе ще бъдем принедени да си го купуваме от Румъния и Турция.Крайно време е да се осъзнаем, че без Белене не можем и колкото повече го отлагаме толкова по скъп ще става-като с бензина.В БГ цени никога не падали а само са се повишавали.Проекта е започнат преди 32г ако не се чудехме толкова досега да сме го изплатили и пари да влизат в държавата
352
0
 
4
 
! Отговори
nabludatel преди 13 години
Боко, до скоро те уважавах, и все още си ми симпатичен ама стига с басните и небивалиците бе човек!!!.1. За картофите добре - и аз го знам и аз съм ги копал - подготвен си (копал си).2. За Лукойл - пич, има толкова коректни финансови източници - 40% от кой бюджет точно???. Дай по-сериозно тука!3. За АЕЦ-а - Не си ли правил такъв като малък? Я се сети моля ти се!4. За петрола - А рафинерия не си ли правил като малък? Това сериозно щото ми е много спешно. От казана с ракията.. а ... кажи де!
351
1
 
4
 
! Отговори
Преход преди 13 години
Приятели,Ще повтарям докато чуят и глухите, а след това ще продължа, докато чуят и русофобите, неграмотните, глухите и дори Костовия пудел Мартинчо и хубавото Наде...!!!Истинската битка не е за ЕНЕРГИЙНАТА СИГУРНОСТ на България, а за това кой ще гушне рушветите за Южен поток и Белене и кой 60 милиарда печалба от Белене...!!!Българските икономически интереси, ни налагат Зелена Енергийна стратегия, в унисон с Европейската Визия - 2020...:- НАЦИОНАЛНО ОТГОВОРНА ЕНЕРГИЙНА ПОЛИТИКА - ПРИ КОЯТО ЕДНОВРЕМЕННО:1. Веднага строим Южен поток, защото заради икономическата блокада на Иран, газ за Набуко няма да има поне още 50 години2. Заради всеобщата икономическа криза в България, след елементарни преговори пускаме 3 и 4 блокове в Козлодуй, строим Белене с 51% държавно участие и после с тази част правим РЕСТИТУЦИЯ НА ПЕНСИОННИТЕ ФОНДОВЕ... така, че в изпълнение на Стратегия 2020 и заради Демографската криза, по 1 милиард лева годишно да не тежат на бюджета...3. Закриваме 60% от въглеводородните ТЕЦ, с което съкращаваме с 40% вредните емисиии. Екоглобите ще оскъпят двойно цената на тока, спрямо сегашните 8,8 стотинки и ще ни върнат в каменната ера... За съжаление, при това СДС и ДСБ, ще останат без финансиране!!!4. Планираме за след 15г.два заместващи блока на действащите в Козлодуй, а след 30г., строим нови два реактора в Белене...;5. Правим ВЕЦ навсякъде където е възможно..., браво за Горна Арда..., срам за Цанков камък!!!6. Спираме строителството на нови - ДОКАЗАНО! неефективни вятърни и фотоелектрически ЕЦ, даващи ток с цена 72 стотинки и следим световния технически прогрес...7. Прилагаме действия за Енергийна ефективност, според "джоба си"...Ето тези 7 крачки, в изпълнение на Сратегия 2020, са "Национално отговорна зелена енергийна стратегия"... и мощна Законна подкрепа на родния бизнес, чрез евтина енергия Всичко останало е от "Лукаваго" и от Златния телец...!!!
350
1
 
2
 
! Отговори
стоп за БелеНЕ! преди 13 години
Доскоро уважаван от много от нас Премиер, но с това си изказване - за строежа на БелеНЕ - явно вече загуби доверието. Експертите казват НЕ на БелеНЕ!, западните страни казват"НЕ на БелеНЕ, " само нашият Бойко се лъкатуши без да се замисля върху отговорността. Днес казва едно, утре друго. Паяжината го е оплела и него, та не може да мисли разумно.Жалко, много жалко....Следвайте Европейската политика по отношение на ядрената безопасност, а не да излагате региона на опасност!
349
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Няма да даваме нищо, пък ще получим 51%. Нещо няма икономическа логика, или логиката е някъде другаде.
348
1
 
2
 
! Отговори
az преди 13 години
bravo BAT BOIKO SAMO TAKA ,NO PREDI TOVA VKARAI PONE 100 KORUMPIRANI V ZATVORA I SAM ZA TEB
347
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Г-н Борисов не ни трябва сега АЕЦ Белене може след 10 год по модерна и с по добра цена Не ни превръщай в роби на руснаците
346
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Българският премиер: И 2000 процента да порасне цената на картофите, мен специално това не ме касае, защото си ги садя самВ неделя в предаването "Нека говорят" на bTV премиерът Бойко Борисов представи икономическата си доктрина за справяне с икономическата криза и шоковото увеличение на цените на хранителните продукти. Според доктрината, която може да бъде наречена "Картоф", който иска да не зависи от високите цени на картофите, трябва да сади картофи върху множеството пустеещи земи в България. Признаваме изключителния икономически нюх на българския премиер и публикуваме цитати от интервюто, в което освен за картофи стана въпрос и за ядрена енергетика, строителство на инфраструктурни проекти и световна икономическа политика.Да не говорим за магистрали? Искате да си карате по селските пътища? Добре, карайте си. Значи толкова години си карате и ще си карате. И понеже ме питате за картофите, ще ви отговоря в... Питате ме за хляб, питате ме за картофи. Моето семейство, откакто аз се помня от дете до ден днешен, картофи не е купувало. Винаги сме си ги садили, копали, гледали и не сме ходили в плод и зеленчук, за да си купим нито майка ми, нито баща ми, нито баба ми, нито аз. И мога да ви кажа как се садят, ако не знаете? Трябва да се сложат на тъмно, за да покълнат, след това малко с мотиката се копаят, слагат се. И толкова пустеещи земи, всеки може да си насади. Майка ми беше учителка, но също копаеше, когато имаше нужда да си подпомогне бюджета. Те и 2000 процента да порасне цената на картофите, мен специално, моето семейство и стотици, хиляди семейства това не ги касае.***22 години хората говорят как се избиват поради лошите пътища. Как не могат да се движат в София поради огромните задръствания. И когато следващия април имат и метро, и магистрала, и южна дъга, ние да не го говорим?***Магистралите довеждат хляб, след това.***"И днес следобед съм правил съвещание с министър Дянков, министър Найденов и съм дал указания, включително и КЗК да се търси, защо тези производители, които още с обявяването на вдигането на борсовата цена на зърното вдигнаха цената на хляба, сега, когато със 70 лева на тон падна цената на пшеницата, не го връщат? И понеже държавата няма такъв регулаторен механизъм, както навремето Държавната планова комисия, ще направим всичко възможно да ги попитаме и да ги накараме да намалят цената на хляба, защото те нямат основание сега да я държат на това ниво".***Ние от първия ден, от който дойдохме на власт, започнахме да плащаме високи пенсии. Нашите сънародници, сто пъти ще го повторя, трябва... Неслучайно хората са казали: "Не ми давай една риба, а ме научи да си ловя рибата". Ние трябва да изградим държава, икономика и инфраструктура, която да ни носи риба. А не да вземем сега наготово една риба да нахраним за един ден хората и толкова".***"22 години ги лъгаха българите, нито имат инфраструктура... Не съм чул пенсионер да е доволен от пенсиите си досега. Значи нито са доволни от пенсиите и от заплатите, а нямат и инфраструктура. Аз залагам на инфраструктурата и дай Боже, аз съм убеден, че стратегията ми е правилна. Това в следващите години ще донесе пари на държавата, те ще отидат в хората и тогава вече можем да вдигнем пенсиите и заплатите".***"Аз съм ги помолил (б.ред. Лукойл) да помислим за поне едномесечен мораториум на цените в посока нагоре. Ако падат надолу, дай Боже, нека да си падат колкото може. Но от това равнище да не се качват нагоре".***"Много е лошо, когато всеки се изказва по тема, в която не е компетентен4.***"Това да не е едно бидонче да го вземеш и да го занесеш на площадката на АЕЦ "Козлодуй". Знаете ли колко години работа има, за да се преправи тази площадка и да се насади нов реактор там?"***"Ами да си спрем и 5-и и 6-и реактор, и токът не да скача с 23%, което всички казват, че дори и това е непосилно, а да скочи с няколко пъти. Що не спрем пети и шести тогава?"***"Тази седмица икономическият министър направи няколко много необосновани изявления, така че не бих го коментирал. Аз съм му казал какво имам предвид. Когато казваш, примерно, че една компания се управлява не достатъчно публично и некомпетентно, а имаш представител зам.-министър в борда на директорите, трябва да си зададеш въпроса, а какво си правил 2 години ти. Говоря за "Лукойл". Така че първо ще си дадеш самооценка какво си правил 2 години ти и тогава ще даваш оценка на други. Но да се върнем за "Белене".***"Да, ще строим "Белене". Как няма да го строим".***"Колко им дадем". Отговор на въпрос, с колко ще участват европейските инвеститори в АЕЦ Белене, които още ги няма.***"Нито аз, нито Първанов, нито Станишев, нито вие можете да говорите за енергетика, особено ядрена, защото хората са учили много, много години за това".***"А като не даваш пари, какво те интересува каква е цената, и имаш 51%".***"Пети и шести реактор на Козлодуй какви са? Руски. Имат ли влияние? Нямат. Харчим си тока, най-евтин в Европа и ни е хубаво, и продаваме, и печелим пари. Никакво политическо влияние. Имаш ли пари, държавата генерира ли печалба, няма влияние друго. Има влияние..."Цитатите са от интервюто на премиера Борисов за предаването "Нека говорят" на bTV.
345
1
 
7
 
! Отговори
Dedo Ivan преди 13 години
Вчера, в предаването на Р.Петров тоя главанак, за рекордно кратко време надрънка рекорден брой простотии и глупости! Нема ли читав около него, за да го светне, че е по-добре за всички ни да замълчи до края на мандата си? То бива нахалство и простотия, но това милиционерско недоразумение се превърна в единица мярка за тези две величини! А'ни е жив и здрав!!!
344
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Магистралите мегалъжата на ГЕРБРавен старт, масова приватизация, социална справедливост, равенство пред закона, 800 дни, след които , борба с корупцията, ниски данъци, излизаме от кризата и пр. и пр. етикети на лъскави политически PR балони. Те галят сетивата и приспиват ума. След прекомерното им надуване вече знаем какво се случва. Катастрофа. Виновни няма. Публиката е разочарована и изоставена сред парченца синтетика, задължена да плати сметката за забавлението, след което може да напусне залата или да впери поглед в поредния нарастващ PR балон. На най-старателно рекламирания и усърдно раздувания правителството на ГЕРБ е написало: МАГИСТРАЛИ.ЛОЗУНГИТЕ, ЗАКЛИНАНИЯТА И АМБИЦИИТЕЗа 35 години Тодор Живков е направил 250 км магистрали. Ние сме си поставили целта да направим 250 км за 4 години. По пътищата ще ври и ще кипи. Ние като правителство ще направим толкова, колкото предишните други правителства на България за 20 години, казва министър Плевнелиев. Тези думи, не знам защо, ми напомнят на едни други, казани в друго време и от друг политик Георги Димитров. България ще постигне за 1015 години онова, което други народи са постигнали за векове. Партията пък беше перифразирала ентусиазма по свой начин: Петилетката за три години.Експерти ще лягат и ще стават само с магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море". Ще се боря със зъби за построяването им (25.01.2011), продължава министърът и бодро обещава 7 автомагистрали и 7 скоростни отсечки, макар пари да няма за всичките и проекти също, нито археология, нито отчуждения. Но обещанието е дадено. Медиите го повтарят и повтарят. Само дето често пропускат да уточнят, че срокът това всичкото магистрално щастие да ни сполети е на хоризонта, нейде в далечната 2020 г.Магистралите са всичко! От мечта на поколения българи и антикризисна мярка до средство за осигуряване на запазено място в пантеона на българската история, според откровенията на премиера Борисов.Три неща да довършим докрай борбата с организираната престъпност и корупцията, магистралите, спортната зала на София мисля, че ще останем в историята. Това е мечтата на поколения българи в деня на Съединението 2010 г.Това е нашата най-важна антикризисна мярка инфраструктура, асфалт, строителство, работни места и възможност за бизнес след това (11.09.2010).Аз съм тук, за да строя магистрали, естакади, мостове и пътища. И след 50 години като си отида, да знаят хората какво съм направил. Другото е всяко чудо за три дни. (03.12.2010, при инспекция на АМ "Тракия".)Стискайте зъби още малко! Магистралите ще доведат инвеститори (пред конгреса на КТ Подкрепа).Балонът се надува и надува, превръщайки България в държава на магистралите. Всички лотове изпреварват графиците, ежеседмично бодро докладват пред медиите чиновници на АПИ, министърът на строежите, че дори и премиерът. За дни правим пътища, които другите строят с години и при това, постигайки ниски цени. Приемането на апликационната форма на АМ "Тракия" е феноменално и невероятно, а стартирането на АМ "Струма" само по себе си е страхотно постижение. Единственото, което все още не са се сетили да направят управляващите, е да извикат чрез магистрали към прогрес! Тогава всичко ще си дойде на мястото.МАГИСТРАЛИ НА РЪБАКолкото и правителството да раздува балона с еврофондовете, неудобната истина е, че то изпълнява амбициозната си магистрална програма с пари от бюджета. И съвсем не става въпрос само за националното съфинансиране, което е в рамките на 15%25% от договорената стойност на строителството. Процедурите по работата с пари на европейските данъкоплатци предполагат след приключване на етап, направените разходи, които ЕК признае за допустими, да бъдат възстановени. След време обаче може да се окаже, че 50% от магистралите са построени с наши пари взети от всички български граждани, а и с тези на поколенията след нас, предвид дългосрочните заеми, които се сключват за обслужване на мегамечтата ни да пътуваме от София до морето за 4 часа, например. И ако това не е достатъчно, за да изпаднем в еуфоричен възторг от мащабното строителство, то стартът на внедряване на тол-системата, даден тези дни от министерски съвет, би трябвало да ни накара да се почувстваме истински европейци. Все пак, ако не друго, това е шанс да платим и втори път магистралите си!Отчайващо вярно е, че България няма нито една цяла автомагистрала, както и че от София не се стига до никоя европейска столица по аутобан. Също толкова потискащо е и че нямаме пари за пътища. Отдавна. Чак от 1985 г, когато рязко намалява строителството им.Предвидените пари в бюджета на АПИ за тази година ще потънат в запълване на дупките, а тези от бюджета на МРРБ ще стигнат единствено за плащане на отчуждения и проектиране. Вероятно и заради това търговете за строителство на части от магистралите се печелят от офериралия най-ниска цена, а не от предложилия най-добра оферта. Понятия като икономически обоснована цена, с каквито се оперира в Германия например, все още са непозната практика за институциите ни, задаващи правилата.В надбягване с времето, ударно препускайки към средствата от еврофондовете, магистралите се строят на ръба на сроковете, на финансирането, дори на закона.Ускоряването на АМ "Люлин" струва на бюджета допълнително 37 млн евро. Правителството не само че не санкционира изпълнителя за закъснението, както се беше заканило, но дори прие анексиране на цената, която нарасна от 148 млн. на 185 млн. евро. Министър Плевнелиев се похвали, че е намалил исканата от турската фирма строител индексация, което, разбира се, е повод за гордост, макар представянето на едно увеличение за намаление да е смущаващо! Де да беше само това обаче! Към цената трябва да добавим и пренебрегването на изискванията на закона за обществените поръчки (ЗОП), защото правителството допусна българските подизпълнители, включени като помагачи в строителството, да бъдат избрани без публична процедура. Заради бързането!!! Този факт няма как да не породи съмнения относно конфликт на интереси и прочие зависимости, чийто резултат обикновено рефлектира в размера на еврофинансирането, доколкото се приема като нарушаване на процедурите за откритост и прозрачност.Строителството на магистралите е съпътствано от един и същ проблем и той касае т.нар. чист старт . Това се отнася както за АМ "Люлин", АМ "Тракия", така и за АМ "Марица", дори и за АМ "Струма". Процедурите за избор на строител (АМ "Струма"), даже и самото строителство (АМ Тракия и АМ Марица) започват без ОВОС, завършени отчуждителни процедури, археология, работни проекти, строителни разрешителни. Повечето от тези етапи зависят пряко от държавните и общински чиновници. Всичко се прави, преправя и коригира паралелно, в движение! За сметка на какво и кого обаче?!!В суматохата на преследване на срокове и евромилиарди все по-вероятно е в жертва негласно да бъдат принесени качеството и безопасността. Между изливащия се върху ни възторжено оптимистичен водопад от информация за изпреварващо графика строителство все още трудно, но вече се прокрадват реплики за стресиращи и видимо прикривани нарушения.Прокуратурата разследва препроектирането на АМ "Люлин", вследствие на което част от предвидените в първоначалния вариант подпорни стени са заменени с предпазни мрежи, а колоните са по-малко от необходимото. Има съмнения, че новите проекти са съобразени с наличните съоръжения и кофраж на турската фирма строител, както и че вложени железни сглобки и профили не отговарят на стандартните.От браншова камара Пътища констатират наличие на потънало скеле вследствие тежестта на връхната конструкция на съоръжението, както и че никой не кара строителя да го изгради отново, а също и че отводнителните канавки се правят ръчно с лопати и мистрии, а не с машина, която да вибрира бетона, гарантираща неговата плътност и мразоустойчивост, и прогнозират, че скоро ще трябва да се подменят или ремонтират. При проверка на сцеплението на хидроизолацията на съоръженията е установено, че същата не отговаря на спецификацията и макар асфалтът да е положен, е направено предписание за премахване и направа отново, т.к. хидроизолацията се разслоява.Макар от края на март 2009 г. 16 камери да предават онлайн строителните работи, това не дисциплинира строителите, отчитащи в справките (от 8 януари 2011 г, например) 1000 работещи, когато в действителност на терена са едва 130, нито предотвратява наводняването на третия тунел и появата на пукнатини на пътен възел Църква седмица след пускане на движението по него! Истината е, че АМ "Люлин" се строи денонощно, на осветление и при лоши условия на труд. Констатираните нарушения от Инспекцията по труда са 200! Дали от бързане да се включат в графика, или за да се харесат на проверяващите, строителите на магистралата сложиха пътна маркировка преди нанасяне на последните два слоя асфалт!Запитан (на 10.03.2011) ще има ли проблеми със сигурността на преминаващите по АМ "Люлин", министър Плевнелиев отговаря: Срокът за пуск ще бъде спазен! Как ли трябва да се тълкува това?!!Преди дни до публичното пространство успяха да стигнат и резултати от направена проверка на строителството на АМ "Тракия" по поръчка на транспортното министерство. Несъответствия в геологията, високи подпочвени води, бликащи на 50 см под трасето (при заложена в проекта дълбочина 3,204 метра), отсъствие на 40 напоителни канала и 3 водопровода (в проекта на лот 4), които пресичат АМ, фиктивни проверки, приключващи час преди да е възложено започването им, влагане на нестандартни материали са само част от констатациите. Министър Плевнелиев отрича официалното наличие на доклада, както и констатациите в него. Затварянето на очите пред проблемите обаче не ги решава, а само ги задълбочава и отлага във времето. Още повече че ДНСК съобщава (март 2011 г) за издадени около 10 наказателни постановления на строителите на АМ "Тракия" за липса на сертификати за влаганите материали. Това медиите го пропуснаха. Министърът също! Както и въпроса за отговорността в случай на доказани нарушения! Пет институции си я разделят, но Плевнелиев не направи себе си съпричастен с тях! Дали трябва да сме изненадани?!! Едва ли, след като вече знаем, че това са магистрали на ръба.ОПАСНИТЕ ДЕФИЦИТИАко в стил ГЕРБ проследим темповете на строителство на българските магистрали, ще видим, че по времето на Тодор Живков за 15 години с пари от бюджета при централизирана планова икономиката са построени около 273 км. Впоследствие за 20 години (19892009 г.) с финансиране от европейски предприсъединителни програми и от бюджета 170 км. Скоростта, съпоставена с тази на Хърватия например, която за 10 г. след войната построи 1000 км сама, без участие на еврофондове, е направо катастрофална.Къде е проблемът ни? Очевидно не е в липсата на пари, колкото и странно да звучи на пръв поглед, защото пари има. Милиарди евро при това. Нашият проблем е друг. Нарича се липса на административен капацитет, констатиран многократно от ЕК, където не спират да се чудят на амбицията ни да усвояваме милиарди евро, след като се налага да ни обясняват азбучни истини от типа на тази, че парите на еврофондовете са предназначени за еврокоридори, а не за градски пътища.Този дефицит няма как да бъде скрит, нито ще бъде компенсиран с бодрите експертни изявления на министър Плевнелиев, още по-малко с десетките проверки-разходки и стотиците снимки на премиера сред кал, чакъл и асфалт по трасетата. И няма как да е иначе, предвид факта, че начело на МРРБ Борисов назначи човек, завършил информационни технологии, признаващ в ранните си интервюта: На мен строителството не ми е интересно, и съм управител на строителна фирма, неразбирайки самия процес на строителството. Същият обаче не се уморява ежедневно да ни натрапва чрез медиите качеството си на експерт. Едно не може да се отрече брилянтната експертна бързина, с която министърът, встъпвайки в длъжност, прокара законопроект, с който придърпа агенция пътна инфраструктура (АПИ) в свое подчинение, измъквайки я от транспортното и финансовото министерство.Последните кадрови промени, направени във висшия мениджмънт на АПИ, са повод както за недоумение, така и за сериозни съмнения относно намеренията на правителството да компенсира констатираните от ЕК пороци относно качествата на административния капацитет. Назначените не се състезават с други кандидати за позициите си, нито представят визия или програма за управление на структурата, която ще менажират, в същото време, когато дори за пост на обикновен младши експерт в администрацията кандидатите минават през няколко изпита! Това обаче на важи за Николина Николова юрист, назначена на мястото на Клаус Дитер Щоле (чийто договор изтече). Като съществен плюс за избора й Плевнелиев посочва владеенето на шест езика, както и че в момента учи още два. Разследване на в. "168 часа", направено преди седмица, установява, че бащата на Николова е собственик и съдружник в пътностроителни и пътноремонтни фирми: Графит комерс, Родопи строй инженеринг, БГ груп 2010, СК Пътремонтстрой и макар тя да работи в структура, която възлага и плаща ремонт и строеж на пътища, убедено твърди, че не се намира в казус на конфликт на интереси. Все още е рано да се каже дали пътният български синдром батко и братко няма да мутира в баща и дъщеря, а и не е толкова важно дали ние ще го признаем, или по стар обичай ще заровим глави в пясъка. Последната дума е на ЕК, която разписва пътните листове на евромилионите. И която ги спира също. Само след месеци Николова ще управлява милиарди в проектната компания за АМ "Струма", АМ "Хемус" и АМ "Черно море"Създаването на новата структура е повод за оставката на втория член на УС на АПИ Божидар Йотов, също юрист, назначен след издържан международен конкурс в състезание с още шест претендента. Мястото му е заето от Сергей Михалев инженер по електроника и автоматика, работил за "Ксерокс" и летище "София" като компютърен специалист. Личен избор на Плевнелиев, подкрепен от Борисов. Запитан за компетентността му по отношение на пътното строителство, Михалев отговаря: Всеки човек, който е живял в тази държава и пътува, разбира от това в какво състояние са били пътищата през тези години. Следователно въпросът ви на темата колко аз разбирам от пътища не е много точен и не е много коректен. След подобен анонс от новия шеф на АПИ всякакви внушения относно повишаване експертността и капацитета на институцията са лишени от смисъл.Въпреки че броят на работещите в агенцията е близо 1 700, там няма нито експертен, нито технически съвет, а пътните инженери са останали едва десетина, според шефа на браншова камара Пътища. Странно е отсъствието във висшето ръководство на представител на транспортното министерство, макар че именно то, а не МРРБ е първостепенен разпоредител с парите от ОП "Транспорт", на които разчитаме за автомагистралите. Не по-малко странно е присъствието едва на двама специалисти по пътища сред навалицата от юристи и икономисти в 10-членната комисия за строителството на АМ "Тракия", например.Има и друго. И то се нарича ДК Стратегически инфраструктурни проекти. Създаването на поредната нова структура цели усвояване на 4 млрд. евро за строежа на "Струма", "Черно море" и "Хемус". Изтекла информация за очаквани заплати на директорите от порядъка на 40005000 евро, а за инженерите от 2000 евро, (при средна заплата в АПИ 670820 лв.), поражда допълнително напрежение и демотивира специалистите. Запитан какъв ще е бюджетът на компанията и как ще работи с АПИ, министър Плевнелиев отговаря: Това са подробности, които не са съществени. Възможно е да е прав! Още повече че парите ще плащат данъкоплатците, а не министърът.Много по-съществено е обаче, че пътни инженери, обслужващи устремното строителство на магистрали, подготвят два ВУЗ-а в България, в които общият брой на щатните хабилитирани преподаватели е едва шест, а основната пътна дисциплина се учи по учебник, издаден през 1974 година! И този дефицит също няма как да игнорираме, нито пък да компенсираме с присъствието на други специалисти, пък били те и експерти в областта си.МАГИСТРАЛНАТА ИКОНОМИЧЕСКА И ПОЛИТИЧЕСКА ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТПовтарянето на една лъжа последователно, систематично и неотклонно хиляди пъти и по всички съществуващи медийни канали в крайна сметка я превръща в истина, срещу която аргументите и съпротивата са на границите на възможното. Това обаче не ги прави несъстоятелни.Истината на ГЕРБ за магистралите че ще доведат инвеститори и ще се превърнат в локомотив на растежа, който ще изтегли страната от кризата, вече се отърсва от маската си, зад която прозират очертанията на зловеща мегалъжа.Инвеститорите отиват там, където средата за правене на бизнес е прозрачна и предвидима, правилата ясни и установени, съдебната система способна да решава спорове в разумен срок, администрацията работи бързо, коректно и компетентно, данъчното и социалното облагане са прогнозируеми, нивото на корупция не е извиващо ръцете и потискащо всяка инициатива. Кое е от посочените условия е валидно за България или пък се е подобрило като следствие от целенасочена и последователна политика на правителството? Дори и с магистрали на световно ниво, но без другите условия, ние ще си останем транзитна територия в задния двор на Европа.Това, че строителството на аутобани не се превърна във фактор на растежа, вече се вижда и с просто око. Призна го неотдавна дори министър от правителството на ГЕРБ: България се прости с еуфорията, че строителството е двигател на икономиката и растежа. Трябва да се строят фабрики. Да се създават работни места Плевнелиев, 08.03.2011 г., при откриване на българската строителна седмица. Няма как да бъде по-различно, защото при инвестиции в инфраструктурата се работи с няколко мощни компании, като се съсредоточава ресурсът на държавата в тях; стимулира се ръст на ограничено число производства, при това съвсем не високотехнологични.Обещанията на правителството за разкриване на 13 000 работни места покрай магистралната инвазия се опровергават от строителите, които предвиждат в пиковите моменти на АМ "Тракия" да работят 5000, на АМ "Марица" 1300, на АМ "Люлин" 2000 работници.Парите за магистралите идват от бюджета (досега), както и от увеличаването на дефицита и трупането на дълг, който предстои да платим всички ние. Ударното инвестирането в инфраструктурно строителство означава и изземване на средства от други сфери, доколкото инвестиционният портфейл на държавата е относително постоянен. Никой не се е наел досега да изчисли възвръщаемостта на тази инвестиция. В същото време, стъпвайки встрани от аутобана, попадаме на пътища от времето на Т. Живков, които са на 3040 години, осеяни с кратери и едва ли има някой, който да може да преброи дупките по тях. Хиляди километри републиканска пътна мрежа са изоставени, а все още има населени места, до които дори няма път!Магистралите обаче са безопасно поле за демонстриране на активност от правителството, както и безспорно алиби за оправдаване на действия и бездействия в други сфери от живота на обществото. Те нямат опозиция и не предизвикват дебат като реформите или намеренията за реформи в здравеопазването, пенсионната система, образованието, данъците. Стискането на зъби, докато бъдат построени, едва ли ще помогне за решаване от само себе си на ескалиращата безработица, увеличаващата се неграмотност и сегрегираност на ромското малцинство, няма да пребори демографския колапс или да спре обедняването на огромна част от населението, нито ще скрие липсата на добри политики и отсъствието на политически решения.Противно на азбучната истина, че по време на криза се инвестира в образование, наука и технологии (становище на ЕС, съвет на Шимон Перес, мнение дори на С. Дянков в първите месеци от управлението), ГЕРБ заложи на асфалта. На малко хора обаче ще се хареса държава, пълна с магистрали по всички европейски стандарти, които свързват големи градове, пълни с простаци по всички световни стандарти (проф. Боян Биолчев ). Освен, може би, на управляващите ни
343
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Г-н Борисов не ни трябва Белене на тази цена там и документациата не е наред Правиш густо на ГОЦЕ и Овцаров
342
0
 
3
 
! Отговори
Уникат преди 13 години
Един мармот завива шоколада в станиол
341
1
 
7
 
! Отговори
Паричките преди 13 години
Бойко Бизнесмена - Колко ще ни излезе новият реактор на площадката в Козлодуй и колко на Белене? За Белене се знае 6.3 млрд, а в Козлодуй?Прости сметки.
340
0
 
4
 
! Отговори
ves666 преди 13 години
haide be napravi neshto be chovek ,ako ne mojesh napravi pone edna bela samo prikazvash ,vkarai tia depytati v rabota dai im po edna kirka i lopata da rinat tam v belene stiga sa iali ot narodnia gliab nagotovo prelichat na ohraneni shopari v kochina ,stanishev shte ti vzeme kokala toi e stara chervena lisica.