Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали

Ще има глоби за снегопочистващи фирми
90
Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5  магистрали
Снимка: АПИ

"Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали. Това са "Европа", "Видин-Ботевград", "Струма", "Русе - Велико Търново" и "Хемус". Приоритет на България е да се свърже магистрално с всички свои съседни държави, защото това е ключът към икономическото и демографско развитие. Движението на стоки е важно за промишлеността и икономиката“. Това заяви пред bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

Той уточни, че шестата магистрала – от Дупница до Гюешево, е на фаза проектиране. Регионалният министър коментира, че страната ни закъснява изключително много с изграждането на транспортната свързаност. „За тази цел в следващите години България трябва да увеличи дела от БВП, който инвестира в нова пътна мрежа. В момента влагаме около 0.8%, но ако искаме да наваксаме сериозното изоставане трябва от 2025 г. да отделяме по 1,2 на сто от БВП“, каза Цеков.

Министърът допълни, че бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство догодина е изпълним и достатъчен, предвид проектната готовност. По думите му развитието на  Северна България е свързано с изграждането на вертикалните пътни връзки между Видин и Ботевград, Русе - Велико Търново и Дуранкулак - Варна.  

"Вече започнахме строителството на магистралата от Русе до Бяла, като сключените договори са за почти 1,5 млрд. лв. Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка. Магистралата е с дължина 132 км, но за да свърже пълноценно Северна и Южна България тя не трябва да спира при Велико Търново, а да се свърже с аутобаните "Тракия" и "Марица" и да стигне до Гърция през граничен пункт „Маказа“. Ето защо през 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до АМ „Марица“, отбеляза регионалният министър. Той посочи, че е ще се проведе анкета за име на новата магистрала от Русе до Велико Търново, като едно от обсъжданите предложения за име на магистралата е "Янтра".

Трасето Видин - Ботевград също се строи, посочи Цеков. И допълни, че проблемът по отношение на АМ „Струма“ е преминаването през Кресненското дефиле.

"Имаме решение и варианти от къде да мине магистралата. Според мен не е удачен избор едното платно да остане в дефилето, преминавайки по съществуващото трасе на Е-79. Ето защо обявяваме обществена поръчка за проектиране и на второто платно на магистралата извън дефилето – така ще запазим биоразнообразието и Е-79 като локален път“, коментира министър Цеков. Според него, това което може да забави проекта, е да се откажем от сега избрания вариант и да не започне да се строи източният обход, по който ще минава трафикът от Гърция към София. "Ако стартираме процеса по избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството с между 3 и 5 години. При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източното трасе трябва да започне да се строи. Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на Европейската комисия и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.

Регионалният министър обяви, че ключът за рестарт на строителството на  АМ „Хемус“ е решение на Народното събрание, с което да се позволи индексиране на цените по сключените договори. "В момента практически не се изпълнява строителство заради неактуалност на цените. Изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост – че цените от 2019 г. не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации – цените на желязо и бетон са много по-високи в момента. Разковничето е да се приеме законодателно изменение, което да позволи актуализация на тези цени, надявам се да се приеме със закона за бюджета. По предварителни оценки актуализацията ще доведе до 30% оскъпяване в зависимост от участъците“, коментира регионалният министър. Ако строителството се възобнови, до края на 2024 г. има възможност да бъдат почти завършени участъци 1, 2 и 3.

Министър Андрей Цеков коментира още, че при обилни снеговалежи и усложнена метеорологична обстановка трябва да се вземат превантивни мерки за временно ограничаване на тежкотоварния трафик, за да може да се почистят основните пътни артерии и да няма блокади. Той отбеляза, че като цяло фирмите са се справили относително добре с тежката обстановка, но в Северна България трудностите са дошли от съчетанието на обилен сняг, силен вятър, снегонавяване и паднали дървета, които доведоха до затваряне на пътища в редица области. „Имахме проблеми и с недостатъчна техника, декларирана в договорите с някои фирми. Заради пропуските им ще бъдат наложени санкции като неустойка за всяко констатирано неизпълнение“, подчерта министър Цеков. По думите му в областите  Плевен и Враца проблемите са дошли от много интензивния трафик, който се движи по обходни пътища заради строителството на  скоростния път Ботевград- Мездра.

Министърът информира още, че ще бъдат наложени глоби на строителя на АМ „Европа“ между Сливница и София, тъй като строителна техника е навлязла и замърсила с кал част от магистралата. Ще се приложат мерки и за обезопасяване на опасни участъци от пътищата, където има констатирани случаи на падащи камъни и свличане на земни маси. „Дъждовете и снеговалежите активират подобни срутищни процеси.  Трябва да се изследва геомеханиката на терените и ако се установи риск – ще се укрепват. Превенцията е много важна, още повече, че не можем да предвидим действията на природата“, каза министър Цеков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За 34 г. , всички управници имат едно и също МОТО:Трябва да се държи народа , КОЛКОТО ДА НЕ УМРЕ , ниски заплати и ниски пенсии... , иначе много ще се мотае в краката на управници и политици , също и всички коли , извън ГОЛЕМИЯТ ЦЕНТЪР,...КЪШ !
61
0
 
11
 
! Отговори
Грешен превод, ръб! преди 8 месеца
Посолството: По-скоро от 4 бази, ще изградите 5 американски бази!
60
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Посолството каЗА ,.. НиЕ !
59
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
''Слушай Радо думи ''... , и като се събуди , кво !Тия хуморески сме ги слушали ,..таман 34г. !Баба ми си храни кокошките с тия вицове !
58
0
 
5
 
! Отговори
Кирцата преди 8 месеца
Никой не може да ви даде това, което ние можем да ви обещаем!
57
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Първо ще теглим заеми за нато , щото скоро не сме теглилЕ !
56
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
База на Марс ще направим, преди Мъск!
55
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най-добре е един затвор да си построите, бъдете предвидливи, обезпечете бъдещето си, да ви е уютно!
54
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Да не се заблуждаваме : Обещанието , не е като даването !
53
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Първо , пари за НАТО и Украйна / Зеленски ...,И ако ОСТАНАТ , за бежанци - два вида !
52
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ха ха ха ха ха, и 5 моста и 10 тунела, нали?
51
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Гусин пореден министЕр , нИ сЪ изФръляйте като че-Ки-я на пясък , първо се допитайте до посолството ,...още колко пари ще им даваме за въоръжение и самолети , не си правете сметки , без кръчмар !
50
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
С това нищоправене от три години насам ще имаме 5 магистрали само на хартия! Струма има 25 км да бъде довършена и не виждам до 2030 г. как тези неграмотници ще я довършат. Хемус има от 200 -260 км за довършване и това няма да стане, а е толкова нужна за северна България. Евентуално Европа може да довършите до 2030 г., тъй като там се строи по вече сключени договори.
49
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Скептичен съм
48
0
 
1
 
! Отговори
Лекар ихтиманец преди 8 месеца
Сега имаме 2.
47
0
 
10
 
! Отговори
Инженер-милионер преди 8 месеца
Аз мисля, че е напълно реалистично да довършите ремонта на тунел Витиня до 2030-та г.
46
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ще построят таратанци, нищо не се строи освен молове и блокове. Краци! Хората в азия за толкова време цяла държава ще построят. А тук един път не могат тоест не искак.
45
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Те толкова години един тунел по Хемус не могат да ремонтират , до 2030 магистрали щял да построи . То не става сано с рушвет , трябва си и работа!
44
1
 
9
 
! Отговори
До40 преди 8 месеца
Боядисват се боядисват се, и магистралите се завършват, в източна Германия си ги завършиха и боядисаха и заводите си обновиха, ви па искате всичко бай Тошо да ви свърши, па вие само да крадете и рушите.
43
1
 
2
 
! Отговори
Аз преди 8 месеца
До До 38 - ми то това важи и за болниците и детските градини нали. Дай да боядисваме само новопостроените (след 89-та). за там поне пари ще има колкото искаш