Какви са мръсните тайни на електромобилната индустрия?

За човешката цена на технологичния напредък
Обновена: 20 юни 2024 07:46 | 20 юни 2024 07:03, Елка Василева
40

Материал на Bloomberg разказва за това какво стои зад лъскавите електромобили, които са носителят на зелената идея, но добивът и обработката на суровини, нужни за производството им, са по-скоро трагични. Разбира се, тук не трябва да бъде обвинявана технологията, а правителствата, които поставят работниците в заводите в тежки условия и неглижират сериозни животозастрашаващи ситуации. Филмът разказва за завод в Индонезия - страната, която до края на десетилетието може да държи две трети от доставките на никел - суровина, необходима за направата на електрическите автомобили. Материалът е излъчен в предаването "Чиста енергия" с водеща Вероника Денизова.

Индонезийският остров Сулавеси, някога покрит с гори, сега е глобален център за добив на никел – ключов елемент за батериите на електромобилите. Световните производители на батерии разчитат на никела от Сулавеси, което има тежки последици за местната общност и околната среда.

В индустриалния парк „Мороуали“, където никеловите заводи заменят джунглите и оризищата, икономиката процъфтява с ръст от 600% между 2015 и 2022 година. Местните обаче плащат висока цена: замърсяване на въздуха от въглищни съоръжения, респираторни заболявания и туберкулоза при децата, причинени от праха и мръсотията.

 „Това е място, което заема площ десет пъти по-голяма от Сентръл парк в Ню Йорк. Изглежда като огромна фабрика, която е пусната насред нещо, което е било реално джунгла и оризища, дори преди 15-20 години.“, казва Матю Кембъл от Bloomberg.

Работниците се сблъскват с опасни условия на труд, липса на защитно облекло и чести инциденти. На Бъдни вечер 2023 г. пожар в леярна за неръждаема стомана уби 21 души, а десетки други са ранени. Работници, говорещи при условие за анонимност, разказват за чести травми.

След инцидент в завод на Gunbuster Nickel Industry през 2022 г., когато двама работници изгарят живи, започват протести, които водят до насилие и смъртта на още двама души. Работници се оплакват от липса на корпоративна отговорност и опасни условия на труд.

    "Много съм притеснен от инциденти на работа, защото се страхувам, че те може да имат голям ефект върху мен и семейството ми, ако получа трайни увреждания или умра. Случи се инцидент с приятел - окото му беше ударено от искри при рязането на метала. Това причини необратими увреждания“, споделя работник в завода.

Въпреки критиките правителството поддържа политиката за развитие на никеловата индустрия, която държи две трети от световните доставки на никел. Докато политиците и компаниите се възползват от икономическия успех, местните общности страдат от последствията на този бърз растеж.

Тази история подчертава големите разходи и рискове, свързани с производството на „чисти“ електромобили, и напомня за човешката цена зад технологичния напредък.

 „Прогнозите на Bloomberg сочат, че със скоростта, с която се развиват събитията, Индонезия може държи две трети от доставките на никел в световен мащаб до края на това десетилетие. Така че ще бъдат доминиращия производител. Това е чудесен пример за това как ние си мислим, че нещо е много обикновено – като да си купиш кола, което хиляди хора по целия свят правят всеки ден - наистина има ефект върху реални хора и места, които са потенциално много далеч от нас“, казва Матю Кембъл, Bloomberg.

Индонезийски индустриален парк „Мороуали“ твърди, че „изисква от всички бизнеси да правят проверка на риска за безопасността и да правят съответните корекции“ и че компаниите, които работят в комплекса, „трябва да отговарят на всички закони и регулации за опазване на околната среда“, както и вътрешно-фирмените насоки за замърсяването.

Gunbuster Nickel Industry твърди, че спазва всички правила за безопасност и търси начини да подобри условията на труд.

Ford твърди, че работи в тясно сътрудничество с доставчици, сътрудници и партньори, за да се справи с всички проблеми, свързани с правата на човека по веригата за доставки и е отдадена на съблюдаването на стандартите за опазването на околната среда.

Tesla твърди, че инвестира значителни ресурси, за да се справи с риска за здравето и околната среда в Индонезия и че преходът към електромобили не би бил възможен без индонезийския никел.

Целия материал гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от Театър
Нова постановка пита “Съществува ли идеалният мъж”
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Е добре, че имате поне стая. В държавната администрация удрят ключа на кабинета и се ръбят по мръсни бюра, миндери и столове.
11
4
 
16
 
! Отговори
Дрямката преди 1 седмица
Вие си проверете мръсните тайни на жените, че ако знаете какви ги вършат докато са "на работа". В офиса имаме т.нар "нап руум". Излишно е да споменавам, че хората на си подремват там, а по-скоро разтоварваме с няколко колежки, които си ги въртим. Всички са омъжени, а има и една сгодена. Минах да споделя. Лек ден на всички.
10
1
 
16
 
! Отговори
Засега със старата преди 1 седмица
Заглеждам се по някоя нова кола(не че парите са ми в повече), но като ударя чертата не виждам в ежедневието какво в повече ще ми даде спрямо сегашната 8-годишна. LED фарове вместо ксенон, безключов достъп вместо с дистанционно, 10" екран вместо навигацията със 7".. Виж ако въртя предимно градско и си в задръствания може един хибрид или малка Ел да е по-добра.
9
1
 
28
 
! Отговори
Гошо преди 1 седмица
Екологично ли е да ми произведат 10 нови ел. коли само за моя престой на земята?Екологично е да си държиш една кола и да се грижиш за нея колкото може повече време.Повечето сменят коли за да си покажат статута на екологични.
8
13
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Всичко това иска да ви разкаже колко мръсен е капитализъмът... и единственото ви спасение е путинизъмът.
7
2
 
12
 
! Отговори
Зелените другари преди 1 седмица
Не бойте се, ще ви докараме никел от луната. В краен случай от Марс. Няма сега да усссираме цялата Земя и да изсичаме всички гори, за да можете вие да карате на тройни цени от сега нататък. Ще ги направим петорни цените и вие ще можете да позвате специални 4 колесни тротонетки с 5 км/ч да ходите до магазина и на работа. А може и през глово да си поръчвате храната и дистанционно да работите. То така или иначе дните ви на работещи са преброени. Ии ще ви уволни, аналогови отживелици.
6
25
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Хаха копейките изпушват от злоба и мъка че великата расия само помпи ресурси и ако спре да помпи и нея почват да я помпат китайци, индийци и други такива
5
2
 
32
 
! Отговори
ритник в задника ти преди 1 седмица
Казвал съм го стотици пъти, че провалът за този век е индустрията с електромобилите. Изискват се в пъти по-големи ресурси, десетки пъти по-голямо замръсяване, отколкото при производството на стандартните автомобили. Като добави факта, че електромобилите са абсолютно непрактични, не знам кой нормален човек би закупил нещо такова. Ама, нали "трябва да сме в крак с модата" и да се правим на гъзари, та кой го интересуват негативите, като в очите на п ростаците и "голямата работа".
4
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Малко са го огънали по демократически. Не кават никела за какви замърсяващи продукти се ползва а бърборят малко в страни.
3
3
 
13
 
! Отговори
До 2 преди 1 седмица
Хубаво е че няма да оставиш поколение което с npokажeния ти ген да мъpcи земята българска
2
25
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
И какво са виновни производителите на електроавтомобили че доставчиците из третия свят омазват всичко и си тровят децата? Тя Индонезия и тия държави са големи сметища и без друго
1
37
 
8
 
! Отговори
Картофена Принцеса преди 1 седмица
Тайната е, че Лукойл Умре и Нема вече Кинти под масата........П.С. На руснаците им е Много Вътрешно без Лубрикант. Клизма