ЕК вдига мита за китайски електромобили

Мярката влиза от 5 юли
4 юли 2024 20:10, Стела Стоянова
60
ЕК вдига мита за китайски електромобили
Снимка БГНЕС, архив

Решението е взето - ЕК обяви, че вносът на електрически превозни средства, произведени в Китай, ще бъде облаган с по-високи мита, като при това мярката ще влезе в сила незабавно, тоест от 5 юли.

Вдигането на митата се обсъжда доста време и предизвика много спорове, защото Пекин заплаши с ответен удар срещу ключови стоки от ЕС, пише "Сега".

Брюксел започна разследване заради съмнения, че Китай субсидира местните автомобилни заводи, което заедно с по-ниските разходи за труд и енергия им позволява да конкурират с много ниски цени производителите, базирани в Европа.   

След 9-месечна работа разследващите потвърдиха - Пекин осигурява държавни помощи по цялата верига на производството на  EV (електрически превозни средства) - от добива на материали за батериите  до транспортирането на готовите автомобили до пристанища в Европа. В резултат делът на китайските електромобили в Европа е скочил от скромните 3,9% през 2020 г. до 25% в края на 2023 г.

Вълната от евтин внос представлява „заплаха от икономическа вреда“ за индустрията на ЕС, която може да доведе до опустошителни загуби и да изложи на риск повече от 12 милиона преки и непреки работни места - това е мотивът на Брюксел да използва митническата тарифа, за да защити европейските автозаводи.  

Скокът на митата е разчетен така, че да обезсили дотациите от китайската държава. Ставките, които ще са в сила от утре, варират според това коя е компанията, какви са годишните й обороти и печалби и колко големи субсидии е получила. Така към действащите в момента 10% мито за BYD ще се добавят 17,4%, за Geely - 19,9%, а за SAIC - 37,6%.

Има друга група производители на ЕV в Китай - като Tesla, BMW и т.н, които са съдействали по време на разследването. За тях наказателната ставка ще е 20,8%. А за онези, които са отказали да сътрудничат - 37.6 на сто.   

"Наказателните" мита се въвеждат временно. Митническите власти ще изискват банкови гаранции, а не пари в брой, от китайските износители, което означава, че крайните клиенти може да не усетят веднага поскъпване.

Държавите членки ще проведат първо гласуване след две седмици, но то ще бъде необвързващо и ще служи за проверка на политическите нагласи, посочва Euronews. Митата ще останат в сила, докато не бъде взето окончателно решение след четири месеца, което страните могат да блокират с квалифицирано мнозинство.

Германия и Унгария са сред страните, които вероятно ще се противопоставят. За да бъде блокиран скокът на митата, са необходими гласовете на поне 15 държави. Междувременно Брюксел и Пекин ще потърсят решения, които да предотвратят превръщането на временно повишените мита в постоянни. Обрат обаче е малко вероятен, твърди Euronews.

Пекин обвини ЕК, че „преувеличава проблема със субсидиите“, и заплаши, че ще „вземе всички необходими мерки за твърда защита на законните права и интереси на бизнеса в Китай".

Факт е, че като ответен удар през юни Китай започна разследване за дъмпингов внос на свинско месо от ЕС.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


60
Още по темата: митоЕКелектромобили
Още от ЕС
За ядреното възраждане в Европа липсват квалифицирани кадри
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
0
 
0
 
! Отговори
Хмм преди 2 дни
Сега, започва смятането, на чия държава ще пострада повече износът за Китай. Защото, Китай ще си вземе тия пари обратно. Вероятно, най- много на Германия, която и без това не е цъфнала и завързала.
57
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
До 57 АнонименИ кои са тия западни модели за да ги имитира Китай ? Било е някога копирането но сега почти всичко се произвежса в Китай и то стоки които ги няма на европейския пазар а сега Брйксел слагат и мита на всичко от китой и ще купуваме скъпибоклуци евроатлантически
56
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Бях в няколко страни в Азия.Всички китайски магазини колкото и да са големи и претъпкани със стоки бяха празни.Нямаше или тук там купувачи.Просто китайските стоки имитация на западни модели са нискокачественни и негодни за употреба.От електрониката до маратонките.Една страна световен парий до преди 30 години без традиции и фамилии в производството има да измине много път за да се нареди сред световните производители.Много са надценени китайците и тези мита са за некачественните им стоки
55
1
 
7
 
! Отговори
Петър преди 2 дни
Германия не забавно трябва да премине от страната на Русия и Китай ако иска да цъде добре ,да видим тогава Англосаксонците какво ще правят буахахаха
54
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
И това при заплати в Китай по-високи от българските ....
53
1
 
10
 
! Отговори
По същество преди 2 дни
ЕСССР на кратко. Да им купуваме скъпите и нескопосани европейски електромобили. А китайците ако вдигнат цените на батериите, панелите и всичко, което ЕСССР си доставя на 90% от Китай, ЕС какво ще прави?
52
11
 
0
 
! Отговори
Елементарно Уотсън преди 2 дни
Защото китайците използват робски труд на политически опоненти, а в Европа плащат тлъсти заплати.
51
0
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 дни
Извинявам се - 300 милиона.
50
1
 
4
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 дни
До 43 "Въпроса е Европейският съюз защо не прави същото като Китай?" - ми прави. Даде 1 милиард на Фолксваген та да купят преди година и нещо ноу хау от Китай, как се правят електрически автомобили, а тази година Фолксваген налива 300000 в американска фирма да го прилагат в САЩ.
49
3
 
1
 
! Отговори
Кааааадо преди 2 дни
До БАНко не ти аааресва бе бааате - границите са отворени - не е като при комонизамат! За много умни ли се мииислехтееее бе баааате?
48
7
 
0
 
! Отговори
Айдеееее преди 2 дни
обратно по оризищата - или по дърветата. Маймуни с маймуните!
47
4
 
10
 
! Отговори
БАНко преди 2 дни
СКАПАНАТА ЕВРОПА !!!
46
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Не ти се получи я, щото реалността е друга, хората ще внасят китайските от трети страни, както каза даже твоята шефка, американката - маайната му на ес. То не само това, 90те години всички "демократчета" плямпаха че не трябвало да има мита, free shop овете били пазарна икономика, сега плямпат точно наобратно. А няма един осъден от тия.
45
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Нали всички трябваше да караме евтини електрички, за да спрем климатичните промени ? Green transition и т.н. Сега евротроцкистите оскъпяват електричките от Китай, без да си дават сметка, че батериите за VW, BMW и Tesla се произвеждат точно от BYD. Сега ККП реципрочно ще завиши цените на батериите за EU и USA и резултатът ще бъде, че всички електрички ще станат скъпи.
44
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Удрай балъците ,да караме скъпите германски ***
43
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Въпроса е Европейският съюз защо не прави същото като Китай?А отговорът е ми щото предпочита да налива пари за оръжие и помощ на Украйна! Производството на оръжие носи по голяма печалба май. И сега животновъдите ще го духат.
42
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Няма как да дам една камара пари и да вися по пътищата на зарядна станция с часове. Никога не знаеш кога ще стигнеш, там за където си тръгнал. За зимата в България и електричка няма да коментирам. Има много по-силно от мен да кажат колко е прекрасно.
41
2
 
14
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 дни
Зелените ди'во'тии на ЕС приключват. И BP, и Shell се отказват от строежи на повече вятърни и слънчеви паркове, сега и от заводи за биогориво. Мерцедес инвестира в дизели, металургията обещавала на Брюксел да мине на ток се връща към въглища. За производството на синтетично гориво само за самолетите на голямо летище са нужни 13 централи като Козлодуй. Всичко "зелено" на ЕК беше САМО корупция!
40
4
 
12
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 дни
Китай пък реципрочно ще вдигне митото за свински уши и карантии... не по-малко болезнено за селскостопанския ЕС.
39
6
 
21
 
! Отговори
Мишо преди 2 дни
ЕС е пристъпна организация! Създадена от колонизатори, лицемери и убийци.