С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух

Шофьорите свикват бързо с промяната
13 фев 2020 17:15, Нели Христова
57
С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух
Снимка: БГНЕС

Берлин е един от първите големи европейски градове, въвели ограничение на скоростта за автомобили от 30 км/час. Експериментът, започнал през 2018 г., вече е установено правило, пише "Дойче веле”.

Дори и извън пиковите часове движението в центъра на Берлин наподобява филм на забавен кадър. Дори по широките многолентови магистрали колите пъплят едва-едва.

Естествено, в началото шофьорите не бяха очаровани от нововъведението на градските власти. Сега обаче започват да свикват с умерената скорост от 30 километра в час.

Берлин с населението си от 3,7 милиона души е най големия град в Германия. Всяка година тук пристигат по още 20 000 човека заедно с автомобилите си. За да бъде предотвратен транспортен колапс и да се намали шумът и замърсяването на въздуха, общинската управа взе нетрадиционни мерки, едната от които е ограничаването на скоростта на много места в града до 30 километра в час.

Берлин е един от германските градове, чиято средногодишна норма на съдържание азотен диоксид във въздуха надхвърля установената от ЕС норма от 40 микрограма за кубически метър. Според експерти по околната среда, повишеното замърсяване на въздуха вреди на човешкото здраве и може да предизвика астма.

Въведеният експеримент с ограничаването на скоростта е дал добри резултати – съдържанието на азотен диоксид е намаляло с 4%, а на места е отчетен спад от 11%.

Разбира се, само ограничаването на скоростта не е достатъчно. За постигнатите резултати роля са изиграли обновяването на автопарка и снабдяването на градските автобуси със специални катализатори.

Азотният диоксид е в най-голяма концентрация при отработените газове на старите дизелови двигатели. Затова в Берлин са се погрижили да забранят преминаването по определени улици на дизелови автомобили с еко-стандарт от Евро 1 до Евро 5.

Първият град в света, решил да ограничи драстично скоростта на движение по улиците си, е Букстехуде, югозападно от Хамбург.

В началото на 80-те години на миналия век близо до центъра на града е построен нов микрорайон с многоетажни блокове. Рязко повишената интензивност на пътното движение принудила през 1983 г.местните власти да въведат за някои улици ограничение на скоростта от 30 километра в час. Някои от пътните участъци дори били стеснени с помощта на бетонни кашпи с цветя.

Шофьорите не свикват лесно с ограничението на скоростта, но за това пък има различни начини да им се помогне – не само посредством глоби. Според експерти по планиране на транспортния поток, трябва достатъчно начесто да бъдат поставени знаци с допълнителни уточнения "деца”, "училище”, "пешеходна пътека”, "ограничаване на шума” или "запазване на въздуха чист”, както е в момента в Берлин.

Наблюденията показват, че след няколко месеца водачите свикват с ограниченията и скоростта на движение намалява.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тоест искат да накарат жените да пътуват с градския транспорт за да са по-удобни на бежанците да ги причакват вечерно време около спирките.
34
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Берлин е един от градовете с най-добре уреден градски транспорт в света и изглежда това се прави с цел колкото се може повече хора въобще да се откажат от автомобилите в градски условия. Някои трамвайни линии пътуват един след друг в 3-минутен такт, а някои линии на метрото дори през 2 минути. Първо забраниха старите дизели в града (което удари най-бедните собственици на автомобили), сега и това.
33
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
за да минеш 100км в градска среда с 30км/ч ще караш 3ч и 20мин на 2-ра скорост,а на 50 км/ч за 2ч на трета,и искат да кажат,че ще замърсиш по-малко на бавната???? ,олиго френи ли ни имат,и много моля колите да карат в бавната лента за да мога да ги изпреварвам с колелото в лявата
32
14
 
0
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Първо, двигателят работи в по-замърсяващ режим.Ха ха ха, това уби коня с лопатата! За първи път чувам за подобен режим.Явно hi tech-a в новите брички зе развива скорострелно. Продължавай в същия режим.
31
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Sichtpunkt"прогресивната част от обществото"Това, че американците го наричат това прогрисивност, не означава, че това е прогрес. Няколко пъти в историята имаше утописти на власт и никога това не свърши добре. Съвременните "прогресивни" са просто нова версия на комунистите и на нацистите. Налагат своите доктрини на останалите защото се смятат за най-умни и най-красиви. И доктрините им имат накрая печални последствия.
30
1
 
9
 
! Отговори
шматка преди 4 години
ХахаС 30км/ч трябва да караш на втора предавка в режим от 2500 оборота в мин.Тези съвсем изтъпяха.Не замърсява скоростта а режима на работа на двигагеля.Умишленото забавяне на движението води до по голямо замърсяване.По ниска скорост-по дълго пътуване-повече газове.Немска им работа
29
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Даже рискът от катастрофи не намалява, а се увеличава при движение с 30 км/час. Ненужно бавната скорост приспива и се будиш от удара в другата кола.
28
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пълни глупости при движение с 30 км единствено се намалява риска от катрастрофи, но не и вредните газове от автомобилите. При тази скорост двигателите не са ефективни и работят в режим при който вредните газове са повече.
27
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При 30 км/час въздухът очевидно ще по-замърсен отколкото при 50 км/час. Оптималната скорост за чистотата на въздуха обикновено е 90 км/час.
26
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
По-бавната скорост води до по-голямо замърсяване на въздуха. Първо, двигателят работи в по-замърсяващ режим. Второ, ниската скорост намалява пропускателната способност на улиците, което води до задръствания. Преди 1989 по Цариградско шосе преминаваха за единица време повече автомобили от сега, защо? Защото тогава разрешената скорост беше до 110 км/час и нямаше задръствания. Задръстванията там се появиха, когато смъкнаха разрешената скорост на 80 км/час.
25
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Моля леличките да гледат дечица не да се месят в други юрисдикции.
24
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Затоплистите всеки ден бълват все по - нови кретенизми.
23
3
 
7
 
! Отговори
АТАКИСТ преди 4 години
"Шофьорите свикват бързо с промяната" Германците преди началото на ВСВ имаха твърд характер!Дойде руснака и им го смаза!И сега германеца търпи такава като Меркел дето напълни цяла Германия с бoклуk от изтока. Търпи всичко, защото му е смазано самочувствието още от ВСВ.Няма протести срещу имигранти, няма нищо.Жалко!
22
5
 
2
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Те са вследствие от зле уреденият трафик и инфраструктура, а не от скоростта.Не напразно в големите градове за да се избегнат "тапите" се изграждат обходни пътища и се прави светофарна вълна (ако си чувал въобще).
21
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Че аз по- добре да бягам по алеята за да стигна до работа по-бързо.
20
1
 
7
 
! Отговори
До 20 преди 4 години
Не ми се струва да се движи напред.От 50 километра, на 30 не е напред, а назад.
19
11
 
0
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Никога няма да се върнат старите порядки и норми, света еволюира постоянно. И той се движи напред, заради прогресивната част от обществото.
18
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ауслендерСмятай какво е било от 1980 до 2000 година.
17
2
 
10
 
! Отговори
ауслендер преди 4 години
В Германия навремето беше хубаво (2000-2004) ама сега е шайсе
16
9
 
3
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
В градско, разходът на гориво неслучайно се покачва, заради тапите.Защо "варкваш" като аргумент "тапите"? Те са вследствие от зле уреденият трафик и инфраструктура, а не от скоростта. Въвеждаш аудиторията в заблуждение!