С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух

Шофьорите свикват бързо с промяната
13 фев 2020 17:15, Нели Христова
57
С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух
Снимка: БГНЕС

Берлин е един от първите големи европейски градове, въвели ограничение на скоростта за автомобили от 30 км/час. Експериментът, започнал през 2018 г., вече е установено правило, пише "Дойче веле”.

Дори и извън пиковите часове движението в центъра на Берлин наподобява филм на забавен кадър. Дори по широките многолентови магистрали колите пъплят едва-едва.

Естествено, в началото шофьорите не бяха очаровани от нововъведението на градските власти. Сега обаче започват да свикват с умерената скорост от 30 километра в час.

Берлин с населението си от 3,7 милиона души е най големия град в Германия. Всяка година тук пристигат по още 20 000 човека заедно с автомобилите си. За да бъде предотвратен транспортен колапс и да се намали шумът и замърсяването на въздуха, общинската управа взе нетрадиционни мерки, едната от които е ограничаването на скоростта на много места в града до 30 километра в час.

Берлин е един от германските градове, чиято средногодишна норма на съдържание азотен диоксид във въздуха надхвърля установената от ЕС норма от 40 микрограма за кубически метър. Според експерти по околната среда, повишеното замърсяване на въздуха вреди на човешкото здраве и може да предизвика астма.

Въведеният експеримент с ограничаването на скоростта е дал добри резултати – съдържанието на азотен диоксид е намаляло с 4%, а на места е отчетен спад от 11%.

Разбира се, само ограничаването на скоростта не е достатъчно. За постигнатите резултати роля са изиграли обновяването на автопарка и снабдяването на градските автобуси със специални катализатори.

Азотният диоксид е в най-голяма концентрация при отработените газове на старите дизелови двигатели. Затова в Берлин са се погрижили да забранят преминаването по определени улици на дизелови автомобили с еко-стандарт от Евро 1 до Евро 5.

Първият град в света, решил да ограничи драстично скоростта на движение по улиците си, е Букстехуде, югозападно от Хамбург.

В началото на 80-те години на миналия век близо до центъра на града е построен нов микрорайон с многоетажни блокове. Рязко повишената интензивност на пътното движение принудила през 1983 г.местните власти да въведат за някои улици ограничение на скоростта от 30 километра в час. Някои от пътните участъци дори били стеснени с помощта на бетонни кашпи с цветя.

Шофьорите не свикват лесно с ограничението на скоростта, но за това пък има различни начини да им се помогне – не само посредством глоби. Според експерти по планиране на транспортния поток, трябва достатъчно начесто да бъдат поставени знаци с допълнителни уточнения "деца”, "училище”, "пешеходна пътека”, "ограничаване на шума” или "запазване на въздуха чист”, както е в момента в Берлин.

Наблюденията показват, че след няколко месеца водачите свикват с ограниченията и скоростта на движение намалява.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
8
 
! Отговори
Аз имам по-добро... преди 4 години
Решение. Всички да карат трабанти, е това е. После няма никаква нужда от ограничение за скоростта. Бързо да се забранят всички коли, освен трабанта.
14
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Немците като искат електрички после там да си рециклират батериите не да ни ги натресат на нас в България.
13
1
 
14
 
! Отговори
Astarot преди 4 години
Като цяло, немците изкъртват с тъпоумни решения през последните 15 години. Ако въведат такси за влизане в центъра, както направиха в Лондон, ще постигнат по-добри резултати.А за решението им да се откажат поетапно от ядрена енергетика, няма какво да коментираме. Това си остава един от методите за генериране на максимална енергия от минимални ресурси (и минимална площ).
12
1
 
12
 
! Отговори
Astarot преди 4 години
Това е поредната рестрикция, която да кара шофьорите да оставят колите и да пътуват с метро за много по-малко време.Пълна дезинформация е, че бавното каране ще намали емисиите. Дори напротив, както отбелязаха много хора по-долу. В градско, разходът на гориво неслучайно се покачва, заради тапите. Повече изгоряло гориво = повече вредни емисии.
11
4
 
8
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Зихтпункт, може ли да те помоля да престанеш да пишеш в български сайтове и форуми и да си пишеш в Германия с немците.Ти вече културно нямаш нищо общо с българите. Практически не си българин по менталитет, така че няма смисъл да ни досаждаш с присъствието си.Можеш да ме молиш колкото си искаш. :)))
10
1
 
12
 
! Отговори
73195 преди 4 години
По-голяма тъпотия от тази статия няма.
9
8
 
7
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Напротив при каране на висока скорост, автомобила обработва по-бързо горивото и се изхвърлят повече остатъчни изпарения. При бавното шофиране тези остатъчни изпарения изгарят в по голям процент.
8
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До SichtpunktЗихтпункт, може ли да те помоля да престанеш да пишеш в български сайтове и форуми и да си пишеш в Германия с немците. Ти вече културно нямаш нищо общо с българите. Практически не си българин по менталитет, така че няма смисъл да ни досаждаш с присъствието си.
7
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Останал ли е човек, който да не е разбрал, че немските политици вече не са адекватни?Берлин въведе комунистическа мярка цените на наемите да не могат да се вдигат и в последствие вече никой няма сметка да строи нови жилища и хората вече няма къде да живеят. И сега те карат да караш на първа с 30км/ч въпреки, че съвременните автомобили харчат най-малко бензин при скорост от 60-80 км/ч. За това как поканиха бежанците въобще не споменавам.
6
12
 
4
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Аз съм задължил шофьора на колата ми да шофира в градът максимално с 30 км/ч. Браво на Берлин! Тук нашите джигите жугат с 170 км/ч по Цариградско.
5
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
30 е абсолютно безумие, като оправдание "екология". При 30 колата не замърсява по малко отколкото с 50. Покрай училища, градини е ок, но иначе това предизвиква дори повече тапи. Ноо пък дава възможност за глоби. С други думи е касичка.
4
3
 
26
 
! Отговори
hah преди 4 години
Ако карат с 30 км/ч замърсяването е по-голямо, защото колите преминават по-бавно през града и реално по-дълго време обгазяват. Глупаво решение. По-добре да бяха въвели файтони хаха
3
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При 30 км в час градско разходът е бая висок не там е проблемът.
2
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Въздухът е чист защото хората остаиха колите. На кой му се кара с 30???
1
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Някой направи ли си труда да изчисли с колко тона нарастнаха изхвърлените емисии в атмосферата, благодарение на лобисткото законче за фаровете на банкянския?