Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните

Кампания на испанец: Може да съм възрастен, но не съм идиот
Обновена: 10 фев 2022 07:06 | 10 фев 2022 07:03, Елка Василева
215
Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните
Снимка: архив, БГНЕС

Карлос Сан Хуан е на 78 години. От няколко седмици цяла Испания знае името му. Причината: акцията му "Може да съм възрастен, но не съм идиот". С нея той иска да покаже как дигитализацията затрудни живота на възрастните испанци, пише Дойче веле.

Карлос Сан Хуан дълги години е работил като лекар. Като такъв е свикнал да гледа страдания и болки. Но пандемията го е засегнала особено силно. 78-годишният пенсионер от Валенсия е трябвало до се лиши от прекия си контакт с дъщерята и внуците. А освен това изведнъж се оказал изолиран и от своята банка. С нея той може да контактува вече само по телефона или след предварително направена онлайн заявка - и то само в много спешни случаи.

След отпадането на ограничителните мерки банките в Испания запазиха начина си на работа от времето на локдауна. Те са отворени за клиенти само сутрин до 11 часа и то единствено с предварително уговорен час. Пенсионери като Сан Хуан се оплакват и от това, че почти не са останали банкови филиали в близост до домовете им.

Апел за повече човечност и социална справедливост

След финансовата криза от 2008 г. Испания стана страната, която закри най-голям брой филиали на банки и спестовни каси - общо над 23 000. Оттогава досега в Испания бяха съкратени над 100 000 работни места в банковия сектор, а пандемията ускори този процес. За да увеличат печалбите си, банките допълнително изтъняват филиалната мрежа - особено в провинцията, но и в столицата Мадрид. Банковите консултанти все по-често се заместват от чатботове, а клиентите са принудени да се справят с електронни методи за разплащане, онлайн банкиране и биометрични банкомати. Във всички тези процеси Испания беше водеща в ЕС.

Търпението на Карлос Сан Хуан обаче постепенно се е изчерпало. Преди няколко седмици 78-годишният пенсионер стартира подписка, която го превърна в медийна звезда. В нея той апелира банките да осигурят наличен персонал поне преди обяд и то без предварително уговорен час за среща, така че пенсионерите да могат да теглят пари и да плащат сметки.

Акцията на Карлос, озаглавена "Може да съм възрастен, но не съм идиот", има забележителен успех. Междувременно са събрани над половин милион подписа. В петицията Карлос посочва и друго: че хиляди хора като него не са заслужили да бъдат изолирани по този начин. С подписката си той пледира за повече човечност и социална справедливост.

Пенсионерът вече бе канен във всички телевизии и радиостанции за интервюта, дори шефът на Испанската централна банка бе впечатлен от огромния резонанс на акцията. От правителството обещават подобрения.

Сан Хуан обаче е скептично настроен: "Ще се опитат до облекчат обслужването на автоматите с помощта на консултанти. Но аз съм с акъла си, не съм идиот. Работата е в това, че съм болен от Паркинсон. Ръцете ми треперят и понякога натискам грешния клавиш", казва Сан Хуан пред ДВ.

Страх го е, че така може да загуби доста пари. Казва, че е наблюдавал вече случаи как възрастни клиенти се борят с новите парични автомати. Един път дори бил свидетел как жена била ограбена от млад мъж, който твърдял, че иска да ѝ помогне.

Проблемът с бясно напредващата дигитализация

И в останалата част от модерния свят възрастните, по-бедните и хората с увреждания на практика са изключени от бясно напредващата дигитализация. В Испания обаче този проблем е особено голям, защото страната се слави с най-дългата продължителност на живота след Япония и същевременно втората най-ниска раждаемост в ЕС.

Близо една четвърт от населението на Испания е над 64 години. При това страната е рядко населена - клиенти пътуват по 30 и повече километра, за да се срещнат с банков консултант. А от допитване на испанския Съюз на пенсионерите стана ясно, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет.

Сан Хуан се дразни и от това, че по време на финансовата криза банките бяха подкрепени с данъчни средства за над 40 милиарда евро, а сега оставят възрастните хора на произвола на съдбата. Неговата подписка може да излезе дори успешна, но той иска да постигне много повече - иска общественият сектор да се промени радикално, така че да се вслушват и в гласа на по-възрастните хора. "Наскоро ми се обади едно 14-годишно момиченце и каза, че иска някой ден, като остарее, да стане като мен - защото се застъпвам за хората, чийто глас не се чува. Това ме развълнува много силно", казва Карлос.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


215
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
31
 
10
 
! Отговори
циник преди 2 години
Хуан реве, защото единственото нещо, което му липсва е да се пльосне в банката и един час да занимава служител с глупости за свои кеф, а през това време другите клиенти да събират нерви. Същото е и в магазини и навсякъде. Има огромен брой възрастни хора, които съзнателно по цял ден се размотават из града и създават работа на другите, вместо да се разхождат в парка.
16
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Банките дискриминират хората по признак смартфон. Ако не искаш да ползваш смартфон, не можеш да потвърдиш самоличността си по телефона или не можеш да превеждаш пари дигитално. Можеш с компютър единствено ако имаш личен КЕП, а колко от хората притежават такъв?
15
2
 
15
 
! Отговори
До 12 преди 2 години
Извинявай за откровеноето, но баща ми почина от паркинсон след 10 години борба с болестта. Благодарение на пръстов отпечатък с помощта на семейството можеше да се разплати от стола. Защото и болните плащат! А дигитализацията за която говори Хуан няма нищо общо с опашката и чакането пред лекарския кабинет.
14
6
 
42
 
! Отговори
В. преди 2 години
Здравейте Е., Т.н. Дигитализация служи единствено държавата да контролира гражданите, а корпорациите да трупат печалби на гърба на клиентите и служителите си. Времето загубено в поддържане на последни версии на програми, поддържате на подписи, съгласуване с правилата на страници, разходите за осъвременяване на устройства и програми са по-натоварващи от едно отиване на гише. Питам се как банките преди поддържаха офисите и персонал при по-малки такси.
13
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как само написано ! "бясна дигитализация" ! и едни джурналисте и едни медии мале мале
12
15
 
10
 
! Отговори
До 8 преди 2 години
Стига глупости. Електронният подпис е вече 6лв на година - колкото едни цигари. Та стига оправдания и т.н.
11
5
 
25
 
! Отговори
отговор преди 2 години
До ;) 7 А ти откъде си сигурен/а, че Хуан Карлос не се реди на опашка??? Знаеш ли как се ходи на лекар и колко се чака в Испания??? И явно не знаеш какво е да си болен от паркинсон!!! Маняна не значи утре със сигурност....а когато и да е, т.е. някога...като му дойде времето!
10
40
 
17
 
! Отговори
Факт преди 2 години
Нещо подобно се случва и в България. Осемдесет процента от населението са гениални антиваксъри, но интернет ползват само за да шернът някой фейк във фейсбук. За нещо повече не ги търси.
9
3
 
29
 
! Отговори
До Сахар преди 2 години
Искаш да кажеш свръхнедостиг на роби за без пари?
8
4
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Я да поговорим за отказа от хартиените сметка. Знаете ли, че за да се откажа от такава на ВиК трябва да отида до офиса им да подам декларация, че се отказвам. Пробвах да го направя чрез мейл, не става. Искат да им отидеш на крака. Ха познайте дали го направих и дали пощата ми се пълни с техните сметки?
7
5
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най ме кефи момента в който всичко е написано и готово за подаване в онлайн и изведнъж ти искат някоя декларация, която трябва да е ръчно подписана или с Ел подпис. Само че за да поддържаш последния трябва да плащаш годишна такса в размер на 100 лв. И много хора заради едната декларация няма да си направят Ел подпис, а ще отидат на опашката с един куп хартия, която могат да подадат през нета. Но такава е системата, как го казваха старите хора- царя дава, падаря не дава! Та и тука така.
6
10
 
34
 
! Отговори
;) преди 2 години
Когато Хуан Карлос се нареди на опашката на 8ми пред пощенския клон за да получи пенсията си, след това отиде до ЧЕЗ да си плати сметката, мине през ВиК за същото, отскочи до ИзиПей за да плати кеш превод до сина си и отиде за медицинско, за да изтегли номер 156 в Кат за да си подаде документи за нова книжка Вероятно тогава ще се съглася с него ;)
5
3
 
63
 
! Отговори
36410 преди 2 години
За да свършиш нещо в банка, КАТ, община, кмет...трябва да си вземеш отпуска и да си човек с железни нерви, стабилно кръвно и здраво сърце! Кел файда, че имало компютри...става все по-гадно за живеене! На някой места трябва да изпишеш един тон мастило, вместо да удариш един подпис, печат и с лична карта. То не са молби, чудеса, пари....**ти живота!
4
7
 
24
 
! Отговори
Сахар преди 2 години
В България има свръхнедостиг на работници и служители и затова няма място за притеснение.
3
4
 
58
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Проведено допитване на испанския Съюз на пенсионерите показа, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет. Бясно напредващата дигитализация е дискриминация.
2
7
 
80
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това с банките е пълна гнус. Аз съм човек, който има онлайн банкиране и го ползвам редовно. Но на последъщ не мога да си платя сметката за телефона, защото гениите от А1 са решили че като плащам с карта трябва специален код. А този специален код не е обикновения код, който банката ми издава, а е код генериран допълнително чрез апс. Този апс е само за телефони, а аз не искам банковата ми сметка да е на телефона, защото е много уязвимо. Телефоните се хакват по-лесно. Сега плащам на каса.
1
4
 
51
 
! Отговори
В Ход е преди 2 години
Бясна дибелизация