Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните

Кампания на испанец: Може да съм възрастен, но не съм идиот
Обновена: 10 фев 2022 07:06 | 10 фев 2022 07:03, Елка Василева
215
Бясна дигитализация - зад борда падат възрастните, хората с увреждания, бедните
Снимка: архив, БГНЕС

Карлос Сан Хуан е на 78 години. От няколко седмици цяла Испания знае името му. Причината: акцията му "Може да съм възрастен, но не съм идиот". С нея той иска да покаже как дигитализацията затрудни живота на възрастните испанци, пише Дойче веле.

Карлос Сан Хуан дълги години е работил като лекар. Като такъв е свикнал да гледа страдания и болки. Но пандемията го е засегнала особено силно. 78-годишният пенсионер от Валенсия е трябвало до се лиши от прекия си контакт с дъщерята и внуците. А освен това изведнъж се оказал изолиран и от своята банка. С нея той може да контактува вече само по телефона или след предварително направена онлайн заявка - и то само в много спешни случаи.

След отпадането на ограничителните мерки банките в Испания запазиха начина си на работа от времето на локдауна. Те са отворени за клиенти само сутрин до 11 часа и то единствено с предварително уговорен час. Пенсионери като Сан Хуан се оплакват и от това, че почти не са останали банкови филиали в близост до домовете им.

Апел за повече човечност и социална справедливост

След финансовата криза от 2008 г. Испания стана страната, която закри най-голям брой филиали на банки и спестовни каси - общо над 23 000. Оттогава досега в Испания бяха съкратени над 100 000 работни места в банковия сектор, а пандемията ускори този процес. За да увеличат печалбите си, банките допълнително изтъняват филиалната мрежа - особено в провинцията, но и в столицата Мадрид. Банковите консултанти все по-често се заместват от чатботове, а клиентите са принудени да се справят с електронни методи за разплащане, онлайн банкиране и биометрични банкомати. Във всички тези процеси Испания беше водеща в ЕС.

Търпението на Карлос Сан Хуан обаче постепенно се е изчерпало. Преди няколко седмици 78-годишният пенсионер стартира подписка, която го превърна в медийна звезда. В нея той апелира банките да осигурят наличен персонал поне преди обяд и то без предварително уговорен час за среща, така че пенсионерите да могат да теглят пари и да плащат сметки.

Акцията на Карлос, озаглавена "Може да съм възрастен, но не съм идиот", има забележителен успех. Междувременно са събрани над половин милион подписа. В петицията Карлос посочва и друго: че хиляди хора като него не са заслужили да бъдат изолирани по този начин. С подписката си той пледира за повече човечност и социална справедливост.

Пенсионерът вече бе канен във всички телевизии и радиостанции за интервюта, дори шефът на Испанската централна банка бе впечатлен от огромния резонанс на акцията. От правителството обещават подобрения.

Сан Хуан обаче е скептично настроен: "Ще се опитат до облекчат обслужването на автоматите с помощта на консултанти. Но аз съм с акъла си, не съм идиот. Работата е в това, че съм болен от Паркинсон. Ръцете ми треперят и понякога натискам грешния клавиш", казва Сан Хуан пред ДВ.

Страх го е, че така може да загуби доста пари. Казва, че е наблюдавал вече случаи как възрастни клиенти се борят с новите парични автомати. Един път дори бил свидетел как жена била ограбена от млад мъж, който твърдял, че иска да ѝ помогне.

Проблемът с бясно напредващата дигитализация

И в останалата част от модерния свят възрастните, по-бедните и хората с увреждания на практика са изключени от бясно напредващата дигитализация. В Испания обаче този проблем е особено голям, защото страната се слави с най-дългата продължителност на живота след Япония и същевременно втората най-ниска раждаемост в ЕС.

Близо една четвърт от населението на Испания е над 64 години. При това страната е рядко населена - клиенти пътуват по 30 и повече километра, за да се срещнат с банков консултант. А от допитване на испанския Съюз на пенсионерите стана ясно, че 40% от анкетираните възрастни хора никога не са влизали в интернет.

Сан Хуан се дразни и от това, че по време на финансовата криза банките бяха подкрепени с данъчни средства за над 40 милиарда евро, а сега оставят възрастните хора на произвола на съдбата. Неговата подписка може да излезе дори успешна, но той иска да постигне много повече - иска общественият сектор да се промени радикално, така че да се вслушват и в гласа на по-възрастните хора. "Наскоро ми се обади едно 14-годишно момиченце и каза, че иска някой ден, като остарее, да стане като мен - защото се застъпвам за хората, чийто глас не се чува. Това ме развълнува много силно", казва Карлос.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


215
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
29
 
1
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
До 73 И като ще станем някога си пенсионери дайте да спрем развитието на човешката цивилизация и да си тъпчем на едно място! То по твоята логика да сме още по дърветата защото прогреса пречи на старите! А замислихте ли се, че колкото повече дигитализация има толкова по малко ще ви се налага да се редите на опашка за документ Х защото служител У ще има директен достъп до него и няма да те разхожда до институция А за да ти го издадат? А, че ще има по малко хора на опашката?
36
13
 
1
 
! Отговори
dakotabg преди 2 години
Радослава,браво за страхотното разсъждение!
35
0
 
32
 
! Отговори
Майка преди 2 години
До Радослав!Радославе чедо,прав си ,дигитализацията за добро или зло е бъдещето.Само,не забравяй, че преди да се усетиш и ти ще си пенсионер.Вярвяй ми,от опит говоря
34
27
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
Проблема им не е, че няма да се справят с дигиталното! Проблема им е, че ще загубят възможността да занимават работещата на гише жена с това да и пълнят главата с какво се е случило през последните 50 епизода на дързост и красота! Масата от пенсионери приемат работещите на каса хора като психолог и ги занимават с глупостите си защото са скарани с останалите пенсии от блока и няма на кои да си кажат приказката! Разбирам, че искат човешки контакт, ама да го търсят при наборите си!
33
3
 
9
 
! Отговори
Шаман Пагба Лама преди 2 години
Господ скоро ще направи 0-та и 1-цата...равни, че да ви дойде акълът в манерките дето са на раменете ви!
32
39
 
6
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
Дигитализацията е страхотна и бъдещето! Това, че дигитализацията лишава няколко пенсионера от удоволствието да губят времето на работещите и да ги занимават с глупости си е техен проблем! Вижте нашите пенсионери! Направиха им в началото на пандемията специален коридор да пазаруват само те, но не! Те по време на коридора не стъпваха по магазините и чакаха да стане 17 часа когато масата от нормални хора свършват работа за да се натикат в масовката и да се жалват, че трябва да чакат на опашки!
31
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 65 Тука е такаКакви са тези анти"социални"?Те трябва да отидат до човека,който няма крака,а не да изискват той да ходи по служби,които често са и на етаж 2 .Защо всичко е толкова сбъркано в тази държава?Защоооооооооо
30
0
 
24
 
! Отговори
Котка преди 2 години
До Тука е така Простата истина е, че трябва да може и по двата начина - и на гише, и от къщи.
29
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Когато вдигахме двата пръста по митингите, тактично се премълчаваше, че на запад има бедни и то доста.
28
0
 
32
 
! Отговори
Тука е така преди 2 години
Алтернатива без дигитализация (пример - БГ), същите тези хора трябва да обикалят различни институции за да се блъскат в гишета "тук не е информация" и да умират във фоайетата. Говоря от опит. Близък с отрязани крака трябваше да отиде до социалните за социална пенсия. Пита се КАК?
27
2
 
33
 
! Отговори
до 32 преди 2 години
За твое сведение, явно си по-загубен и от старците, много хора над 70 не виждат, поради увреждане на макулата на окото. Нямат централно зрение, някои нямат дори и странично в повечето случаи. Това означава, че не може да чете, не може да различава предмети пред него, и..... много ясно , че няма как да позлва каквито и да било дигитални услуги, да въвежда пин на банкомат или пос ит.н. НО такива като тебе за тези неща не мислят и не ги интересуват, докато не им опре ножът до гърлотои не пострадат!
26
0
 
22
 
! Отговори
кой преди 2 години
И най-обичам като звънна на някой номер 0700, дето те цака с импулси, близо 3 минути да ме уведомяват как ми пазят данните и къде да науча повече за това... (един пример: спи.ди)
25
0
 
16
 
! Отговори
кой преди 2 години
А какво да кажем за GDPR- застраховката е 1 лист,а съгласието за личните ми данни, (които аз давам доброволно), е 4 !!!!!
24
16
 
1
 
! Отговори
дърт преди 2 години
До ;) 7 - Всички сметки можеш да си платиш през изипей, а ако си на 70+ години какво ще търсиш в КАТ?
23
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дигитализацията може да е проблем в Испания,ние възрастните в България имаме по -спешни проблеми,а и сме свикнали да чакаме :(:(Трамвай номер 6 в София,със стъпало с 40 см височина.Не е нужно да имаш Паркинсон,виждам и 45 годишни да се оглеждат безпомощно, защото няма парапет за който да се издърпаш или нещо такова.Всеки трябва да види себе си във възрастния човек,защото всички отиваме натам.Да остарееш и да се разболееш е неизбежен факт от живота.
22
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
много евтино излиза освен месечна такса от 2.90лв.на месец и мобилен телефон с договор.който човек на 80г.не може да се научи да ползва поради деменция.алцхаймер.паркинсон.
21
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Има м две баби живи и двете никога не са влизали в интернет, никога не са ползвали дигитално банкиране или държавните дигитални услуги. Възрастните хора са напълно дискриминирани от дигитализацията. А в същото време те са с най-голям дял от населението на България.
20
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
О,времена,о,нрави.Някога внуците са четяли на неграмотните баба и дядо вестниците,за да научат новините.Днес ги учат как да боравят с новите технологии ,които действително се развиват с бясна скорост.Гадно е да не си в крак с времето.Но,спокойно.Много от тези,които ги виждаме по върховете са кръгли лаици в тази област.
19
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
то и в БГ е така.в банка ДСК вчера отварях сметки на 85г.си родители ,за да получават пенсиите си с ***.карти.не можело 1 телефон да получава известията с СМС.сега ще им купувам телефони ,за да мога пасивно да контролирам кога и какви пенсии са превели по сметките им.и двамата са с деменции и трудноподвижни.не могат без мен да се справят.нито с банкомат.нито с телефон.преди пощальон носеше пенсиите в къщи.сега не чеват и звънеца на вратата.затова отидох в банка.
18
36
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Светът върви напред, а не назад. Твърде много време имаха хората да се научат, какво е Интернет. 20г е доста голям период. Неможе всички да седим изостанали в дигитализацията, защото група хора отказват да се учат или интегрират.