Вълчев: Не можем да учим децата с методи отпреди 40 години

ВУЗ-овете поддържали губещи специалности и магистратури
Обновена: 10 дек 2019 14:46 | 10 дек 2019 14:46, Анисия Иванова
83
Вълчев: Не можем да учим децата с методи отпреди 40 години
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Обучението на учениците трябва да е по-интересно, да дава повече умения, другите страни са осъзнали, че това е един от начините да се подготвят по-добре децата за утрешния живот.

Според проучвания днешните деца в бъдеще ще променят от три до девет професии, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на конференцията "Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21-и век".

По думите му досега образованието е обучавало децата за една професия, но вече не е така.

Фокусът на образователната система се променя, защото се променя светът и поколенческите характеристики на децата. Днешното поколение деца не може да бъде учено по същия начин, по който ние сме учени - преди 30 или 40 години, каза министърът.

По думите му резултатите на учениците се определят от няколко фактора - учебните програми, методите на преподаване и върху какво се изпитва, организацията на дейностите в системата, мотивирани и добре подготвени учители, финансирането. Два от тези фактора - учителите и методите за преподаване, в голяма степен зависят от висшите училища.

И занапред ще има хора, които ще останат в една професия - и това са учителите. Професиите, свързани с хора, в по-голяма степен ще се запазят в бъдеще, но много бързо ще се променят професиите, свързани с работата с машини, обясни Вълчев.

Висшите училища трябва "да дават" мотивацията и уменията на бъдещите учители - по какъв начин да преподават в училище. Вълчев коментира обаче, че "учебните планове във висшите училища са - да има до пенсия хорариум за преподавателя от катедрата, но ако трябва, ще се преквалифицира този преподавател".

Според него се поддържат губещи специалности и губещи магистърски програми, за да изкара някой до пенсия, това е системата, която служи на статуквото, а не на развитието. Педагогическото образование в България не е регулирано, но то трябва да бъде споделена отговорност - между държавата и университетите. Нямаме инструмент за това, но догодина ще предложим национална програма, която ще насърчава висшите училища със средства, ако направят определени промени, каза министърът.

В следващата стратегия за висшето образование вероятно ще предложим създаването на мрежи и на споделени ресурси, както целта е да привлечем повече млади преподаватели не само в училище, но и в университетите. В следващите десетилетия цялата система ще работи с по-малко студенти, включително и в педагогическите факултети, и затова ще е необходимо да имаме мрежа от споделени ресурси и мрежа от преподаватели.

По тази причина е възможно в един момент да говорим за общи дипломи, но сега трябва да формулираме предложения как да се променят учебните планове във висшите училища през следващите години, каза Вълчев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
0
 
11
 
! Отговори
Радослав преди 4 години
Образованието ще е в колапс до момента в които Разбойко и компания не осъзнаят, че за да я има тази държава и да има от къде да се краде трябва да има данъкоплатци, а за да ги има тях трябва да има условия за отглеждането им! За съжаление Разбойко и компания ще се замислят за данъкоплатците когато те вече са изчезващ вид и в държавата почти не са останали хора които да изхранват цялата армия държавни служители, родата на ГЕРБ и гласоподавателите от маалите! Когато братята се вдигнат защото нямат
41
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен.........само да допълня,че лабораторното оборудване и експерименти бяха през соца.Сега не знам как е.
40
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонименПри нас си имаше лаборатории към всички предмети,с изключение на литературата и езиците,а по биология и всеки си имаше микроскоп под чина,непрекъснато са ни правили и сме правили експерименти и то в училище,което не е в София,а в нормален окръжен град,така,че това зависи от желанието на учителя и управниците на града.А средното имахме и практически занятия.
39
1
 
14
 
! Отговори
Г-н Вълчев преди 4 години
моля явете се лично на тест на PISA за да ви видим дали можете да четете с разбиране, та да правите изводи и предложения за промени в образователната система. Впрочем и тези от МО едва ли ще изкарат повече точки от българските ученици на този вид тестове. Както казват - Крушката си има опашка.
38
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Докато масово учители са пенсионирани жени не виждам какво ще се промени.Децата не учат заради тях .А пък този бизнес с учебниците в който са всички вузове ???Срамен и позорен акт .
37
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
........Плюс лъжите в хуманитарните науки,които изкривяват истината.
36
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонименСредното образование е възпитателен процес..Целия материал на средното образование може се усвои до 8-9клас ,но тогава какво ще правят учителите.. И насякаде е така няма САЩ , няма Русия или западна Европа.-----Точно обратното,ние учихме таблицата за умножение в 3 клас,сега я учат във 2-ри,в чужбина я учат чак около 4-5 клас,много неща не са за тяхната възраст или е на недостъпен за тяхната възраст текст и това също е една от пречките да възприемат наученото децата.Плюс лъжите в х
35
5
 
3
 
! Отговори
Жоро преди 4 години
До Анонимен 45Мда-а-а, аз си мислех, че си умствено изостанал, но ти явно си с психично заболяване. Желая ти бързо излекуване.
34
3
 
6
 
! Отговори
Пипи дългото чорапч преди 4 години
До 9:Влязох в училище.Отврат.Незаинтересовани учители,зам директорката не и стига заплата от1350лева с рисуване,че си гледа частия бизнес като преподава английски и мисли повече за него.Държавната и работа между другото.Слаба подготовка на половината учители отбиват номера ама стоят заради парите и ваканциите.В Америка от която взимаме тоз прекрасен пример отличник е дете което ходи редовно на у ще.Знания няма.Аз ли трябва да уча децата си на една култура и знания а друг да взима пари за това.
33
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако се замислите, винаги българското образование залага на теория, но не и на практика. И да, нещата се променят, децата също, изискванията също, много професии ще изчезнат, но ще се появят други. Родена съм 1980 и прекарах 12 години в родното училище и за тези години видях един експеримент по химия, това е. Но иначе имах 6 от езикова гимназия. Но и отношението на моите родители беше много важно, защото за тях образованието беше важно и това е и една причините да учех.
32
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
сега ли го разбрахте,че образованието ни нищо те струва...просто се хвърлиха едни пари за заплати...вместо да се помисли какво и как да се изучава...дори и да има безплатна храна в училище до 8 клас...
31
4
 
5
 
! Отговори
Жоро преди 4 години
До Анонимен 40А ти очевидно си мозъчен донор, защото вече съвсем не знаеш за какво говориш. Това, което казах, е че няма подготвени икономисти и това е факт. Щом за теб това е някакво предателство, ОК.
30
0
 
11
 
! Отговори
ист преди 4 години
Гимназиите произвеждат среднисти с обща култура, а един контакт не могат да сменят.Излишните предмети са 50 % и са най обемисти и неразбираеми. Подготвяме общи работници за запада.
29
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ЖороАми тази,заради която изхвърлиха почтения директор на социалното,за да настанят нея на неговото място е Соросоидка.Всички на главните постове не са компетентни хора,а калинки,които се наместват,според това,каквото му диктуват на Бойко,а не според знанията,уменията,опита и компетентността.
28
1
 
8
 
! Отговори
Пипи дългото чорапч преди 4 години
А защо им вдигате заплатите на некадърните учители.В училището на дъщеря ми 4 ,5,6имат само тези които ходят на курсове в СМГ и допълнителни частни уроци.Що за безумие да държиш некадърен учител по математика и всички 7 класове да са с проблеми по този предмет а те са 6паралелки.И на тая пишман даскалица която е толкоз груба,безпардонна не обича предмета как въобще преподава.Става дума за известно сф уще
27
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Промени се образованието. Дъските бяха черни, а тебеширът - бял. Днес всичко се промени - дъската е бяла, а флумастерът - черен.
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Промени се образованието.Дъските бяха черни, а тебеширът - бял.Днес всичко се промени - дъската е бяла, а флумастерът - бял.
25
1
 
12
 
! Отговори
роб преди 4 години
ако беше от преди 40 г. - добре, но за съжаление е от новият вид - османско присъствие, джендър простотии и тотална деградация.
24
6
 
2
 
! Отговори
Жоро преди 4 години
До Анонимен 21Разкри ме! Аз съм Джордж Сорос и вися във форума на днес.бг, за да очерня перфектното българско образование. Това е част от пъкления ми рептилско - илюминатски план за поробване на човечеството!
23
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма нищо общо от едно време образованието, сега нищо не струва. Нарочно се прави това, както и с промяната на историята. Умен човек не можеш да маниполираш и управляваш. Независимо от промяната, ще уча детето си на това, което махат от учебния процес умишлено - то трябва да знае истината, не само за историята но и тия продажници, които я променят.