Образователната ни система не работи за никого

Фокусът е към запаметяване, а не прилагане в реални казуси
19 юли 2023 13:11, Анисия Иванова
31
Образователната ни система не работи за никого
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Министерството на образованието и науката трябва да заяви, че образованието е "ключов национален приоритет" и да състави подробна пътна карта за неговото развитие с ясни промени, как и за колко време ще бъдат постигнати, кой ще е отговорен, "за да не е постоянна какафония какво трябва да се променя". Изготвянето на визия за развитието на образователната система не трябва да бъде за краткосрочни мерки и може да бъде сравнително лесно постигнато, ако се опре на експертиза от страната и чужбина и опита на чужди системи. Това коментира Траян Траянов, изпълнителен директор "Заедно в час", в ефира на предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

"Българските учители в мнозинството си са уморени и фрустрирани от промени на парче. Ако дадеш ясна пътна карта какво ще се случва, как ще се промени макрорамката, стимулите, дадеш възможност на хората да кажат съображенията си, имаш диалог с тях и след това им дадеш много ясен хоризонт какви промени ще се случват, кога и каква подкрепа ще получат, промените са възможни. Много образователни системи правят радикални промени и се преобразуват - просто не става с малки кръпки."

Макар да разбират проблемите, често администрациите в МОН погрешно влизат в режим на реагиране на създала се ситуация и излизат с недообмислени идеи, смята Траянов.

Учебните програми са "един остарял и политически документ", който е компромис на гледните точки на най-различни заинтересовани страни, каза Траянов. "Всеки има някакъв възглед какво трябва да се преподава и резултатът е тази учебна програма, която е абсолютно неадекватна на нуждите на съвремието." Промените трябва да бъдат правени от експерти, за продължителен период от време, така че да не зависят от моментното управление или настроения в страната, добави той.

Резултатите от матурите тази година са лоши, като това е част от продължаващ тренд, каза Траянов.

"Нашата образователна система не работи нито за най-мотивираните ученици, нито за тези, които растат в лишения или неподкрепяща среда", смята гостът.

Траянов даде за пример споделеното от ученичката, показала най-висок резултат на матурата по БЕЛ тази година - че от години ходи на извънкласни уроци и че се е опасявала да изрази собствено мнение на матурата, за да не получи по-ниска оценка.

"В този смисъл системата не работи за ученици като нея, които имат мотивация да учат, да се развиват, не насърчава оригиналност, а в бъдещия пазар на труда нерутинни умения като креативност, оригиналност, иновативност са много ключови", добави той.

Има две почти паралелни образователни системи в страната, каза Траянов. Едната е на профилираните училища, където се учи интензивно по профила, докато учениците в останалите заведения отпадат преди гимназията или попадат в общообразователно или професионално училище.

 "Образователната ни система на практика се проваля в това да подготвя учениците да водят съзидателен живот, да бъдат активни граждани и да се включат в икономиката на бъдещето."

Според изследването PISA средният български ученик изостава над две години в развитието на ключови когнитивни умения спрямо връстниците си в Европа, като 47% от 15-годишните в България не могат да приложат наученото към реални казуси. Това е заради фокуса към запаметяване на учебните програми и начина на преподаване, смята Траянов.

По думите на Траянов качественото образование не е функция на това дали училището е частно, или държавно, то е функция на това как са построени стимулите и кои са хората, които работят там.

През последните десет години образователната система е преминала от недостиг към свръхпредлагане на учители по повечето предмети. Това обаче не променя драстично демографския профил на учителите, като средната възраст остава 54 години.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Напротив работи за себе си !!!!
27
0
 
8
 
! Отговори
Неразумно е и преди 1 година
по паралелките да разпределят деца със специални потребности, базирани на психични заболявания и забавено умствено развитие. За такива деца трябва да има специални училища, за да се социализират доколкото е възможно. Също и онези от индийчетата, които нямат никакво намерение да усвояват преподавания материал - още в първи-втори клас си проличава кои са от тази категория. И за тях трябват специални училища, в които да усвоят занаят още докъм 12-14 г. После не можеш да ги накараш да стъпят в у-ще.
26
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много е вреднапрактиката да се смесват в една и съща паралелка два вида деца - едните научени у дома си, че трябва да внимават в час, да си пишат домашните, да изкласят до абитуриентския бал и след това да вземат професия, другите подгонвани сутрин с крясъци, че ако не отидат "у даскълъту" ще им спрат част от помощите и ще пропуснат да получат безплатнатахрана, коятоим сеполага днес. И вторите от малкиполучават напътствия в живота - още на 14 г. да станат родители, за да си подсигурят доходи.
25
0
 
3
 
! Отговори
... преди 1 година
Значи 1. Учебник платен от държавата струва 54лв. Същия учебник на свободния пазар струва 11лв. Знам го поради проблеми с учебници дадени ни от училището! 2. Няма как да научих химия физика да свириш на пиано или да дриблираш с топка ако гледаш клипове на телевизора как точно се прави това! 3. Няма как да вкараш знание на някой които твърдо НЕ иска и/или НЕ може да получи тези знания! Има и още, но искам тези които децата им тръгват тази есен на училище да се изненадат само на училището!
24
1
 
17
 
! Отговори
РАБОТЕЩ ЧОВЕК преди 1 година
Училището е да даде базисни знания и умения.Много организации,фондации и пр. паразитират в образованието.Прибират пари по европроекти,а резултат-никакъв.Училището не е забавление.Крайно време е да се разбере,че там се полагат усилия,изисква се дисциплина и т.н.А и родителите взеха много да се месят,да наставляват учителите.Ама ако решиш да им дадеш акъл как да си вършат тяхната работа,ще подскочат.Една част от у-щата са се превърнали в прюти за децата,за да не са на главите на родителите си.
23
1
 
12
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Защо никой не говори, че основният проблем е как да накараме учениците да учат. Как да възпроизведат нещо след като то е минало покрай тях или поне по-голямата част от тях. В гимназиалната степен мнозинството я карат айляк, ден да мине - друг да дойде, нито домашни правят, нито в час работят.
22
0
 
2
 
! Отговори
Киро преди 1 година
Запомнянето е съществена част от ученето. Ако си ***, не разбираш нещо и се опитваш да го запомниш - това е зазубряне. Казваш верни неща, които не разбираш. Едно време по математика се учехме да извеждаме формулите и да доказваме теоремите. Сега има телефони с готови таблици. Дори един търговец трябва да наизусти таблицата за умножение и изразяването на пропорциите в проценти за да си сметне ДДС
21
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не позволявайте на образователната система да пречи на вашето образование! Сега всеки човек има достъп до цялото знание на света и може да се учи чрез примери директно от практиката както от най добрите учители. Училището на практика вече е отживелица и ако човек иска наистина да научи нещо може да го направи по всяко време и от всяка точка на света. Въпрос на мотивация.
20
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Май вече никой не си спомня какво са децата и защо ходят на училище... защо имаме писменост и книги. Какво е науката, какво - практиката, какво е творчество и кой е творец, кой - плагиат...Може ли да има знание, мислене, развитие без памет?
19
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 11, абсолютно! И ако не го възпроизведеш оценката ти падаше веднага. БГ образУванието НИКОГА не е било добро! Просто пропагандата е била много сериозна.
18
0
 
3
 
! Отговори
Обобщител преди 1 година
Виновни са Путин, Байдън, Тръмп, бедите, наследени от Тодор Живков, приватизацията под скиптъра на Иван Костов и некадърното управление на правителството на Филип Димитров! А, щях да забравя, и онези действия на парапета, и те са допринесли за влошаването на качеството на образованието у нас! Пфу! Резил!
17
3
 
9
 
! Отговори
Сърце да е широко! преди 1 година
Важното е децата да минават от клас в клас и накрая да вземат диплома, даскалята да си получават редовно заплатите и да протестират за увеличение, а онези, които пишат и одобряват учебниците да получават още по-високи научни степени и хонорари. Ура!
16
0
 
8
 
! Отговори
Петров преди 1 година
тоя пед.........а л Траянов да види първо себе си и финансираната си от американци фондация заедно в час и после да ръси глупости. срещал съм се лично и с него и с негови наемници пълни ***.......
15
2
 
4
 
! Отговори
Е преди 1 година
Що? Нали Бойко им вдигаше всяка година заплатите на учителите....кво стана сега?
14
1
 
5
 
! Отговори
Охооо преди 1 година
Работи и още как ....против децата нин
13
0
 
11
 
! Отговори
Ами не работи преди 1 година
За сметка на това я колко иновативни училища се навъдиха. Бълват оли.г.офрени на килограм
12
1
 
5
 
! Отговори
Георги Илиев Митев преди 1 година
Това министерство , което доброволно е служило и служи на властта си позволява да лъже и залъгва поколения българи . Именно това министерство е репресирало невинни български граждани по политически причини и дори не даваше дипломи на реално завършили средно образование и с дипломи с невярно съдържание , а не на загубени от самия собственик . Да не споменавам, че само определени от властта хора заминаваха , за да продължат образованието си в чужбина . Това министерство назначаваше и на работа ...
11
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това за ученето с разбиране, а не запаметяване аз не го помня. Завършил съм гимназия по времето на соца. Зубреше се дословно, включително разсъжденията се диктуваха и се учеха.
10
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
О, работи тя. За кликата преподаватели с частни уроци в училищата и такива които запълват норматив с материал от 70-десетте в университетите. Те извличат завидни ползи. Други - не мисля.
9
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
През последните десет години образователната система е преминала от недостиг към свръхпредлагане на учители по повечето предмети. Това обаче не променя драстично демографския профил на учителите, като средната възраст остава 54 години.---Преведено като за седесари - децата силно намаляха. До къде ни доведе седесарската политика на ниски заплати!