Патриотичното възпитание в училище бе занемарено, точно затова се появиха батки с татуси

Славомир Томов: Защо експертите на МОН, които правят програмите, не излязат с имената си?
5 авг 2023 17:00, Стела Стоянова
248
Патриотичното възпитание в училище бе занемарено, точно затова се появиха батки с татуси
Снимка Личен архив

МОН предлага поредните промени в учебните програми, вкючително в тези по литература. За тях и за проблемите на образованието по български и литература Dnes.bg разговаря със Славомир Томов, дългогодишен преподавател по литература, автор на две учебни помагала. В момента преподава в частен учебен център "Софроний" в столицата.

-  Господин Томов, МОН предлага някои промени в учебните програми, за да се разтоварят учениците. „Под игото“ слиза от 10-и в 9-и клас. В същото време преподаватели твърдят, че това ще ощети програмите откъм изучаване на западноевропейска литература. Удачни ли са идеите на МОН за промяна според Вас? И добър ли е сегашният вариант в 11-и и 12-и клас да се изучава литература по конкретни теми, а не хронологично?

-  Погледнато глобално, аз съм за това в 11-и и 12-и клас да се затвърждават познанията за литература като исторически процес. Предметът не се казва интертекстуалистика, а литература. Това предполага да се учи литературна история – българска, европейска и малко руска, но най-вече история на българската литература.
Затова аз възприемам леко скептично това – в 11-и и 12-и клас литературата да не се учи на исторически принцип, а да се правят малко произволни, малко хаотични, а понякога и много добре намерени интертекстуални връзки между избрани произведения. Но по този начин не се казва нищо за епохата. Добре, има тема за любовта в българската литература в три произведения, сред които няма нито едно произведение на Яворов, който е знаков автор на тази тема. Или историческото ни минало, но без „Опълченците на Шипка“ и „Под игото“, които вече се учат в по-долни класове. Къде по-ярко, отколкото в тези произведения, българинът е разбрал какво е неговото историческо минало. Или без някои от по-наскоро писалите наши автори като Емилиян Станев, Ивайло Петров, Генчо Стоев, Фани Попова – Мутафова.

Така че съм скептичен към възможностите за интертекстуалистика, които уж са дадени във формата на матурата. В него трябва да има малко повече литературна история и малко повече възможност учениците да интерпретират, без да ги правим литературни критици все пак. Те трябва да могат да разглеждат една литературна творба в съответния контекст, а в програмата в последните два класа това се губи.

-  Това не е ли доста амбициозно на фона на нивото на част от училищата, особено професионалните гимназии, които я изучават и с по-малко часове?

-  Аз съм преподавал в професионална гимназия и децата там не бяха много по-неграмотни литературно от тези във водещите гимназии. Но още си спомням думите на една директорка на училище в ромско гето, която твърдеше, че само техните резултати са реални, защото само техните ученици не са ходили на частни уроци. Докато учениците в т. нар. елитни гимназии масово ходят.

Но, понеже говорим за изпита, матурата по бългаски език и българска литература, в която няма знакови произведения – нито едно стихотворение на Смирненски, няма го „Под игото“, е някак си съмнителна. Те останаха за изпита в 10-и клас, който обаче така и не получи необходимата тежест, защото с него не се кандидатства никъде. Докато матурата в 12-и клас има такава тежест. Произведенията в тези класове са малко, затова трябва да се изучават малко по-задълбочено. Повече обем трябва на тази матура. Учениците не бива да остават с впечатлението, че българската класика са трийсетина текста, по-точно 27 - защото толкова се изучават.

-    Те дори и тях не четат...

-    Да, имал съм и такива ученици – умни, находчиви, с компютърни умения. Но проблемът е, че тези иначе интелигентни деца не включват четенето на литература като белег на интелигентност или престиж.

Още по темата

Ето това се промени през последните 30 години и за него не може да бъде винено образованието. То просто се напасваше към появилия се модел литературното образование да бъде изтласквано на заден план. За разлика от преди, сега вече има много алтернативни начини да се доказваш, без да си чел или ходил на театър, и все повече не се гледа с уважение на хората, които се занимават с литература. Владеенето на българския език и литература, които иначе са на първо място във всеки учебен план, е дискредитирано от нагласите на обществото, а МОН през цялото време се нагаждаше. Експертите от министерството се напасваха към това литературата да се неглижира. Дори един министър на образованието, когото аз иначе уважавам като учен, преди време казваше „За какво им е да четат Балзак, това не им трябва. Трябва да умеят да правят презентации с пауър пойнт“.

-  Сега Балзак наистина може да отпадне, за да остане в 9-и клас място за „Под игото“...

-  „Под игото“ е друго, трябва да бъде изучавано повече като извор на национално самочувствие. И да се преподава така, че да се разбере, че да си патриот не означава да си татуираш „Свобода или смърт“ и след това да ходиш да пребиеш някого, а да живееш с тези ценности. Това е буквално учебник по българознание. Патриотичното възпитание в училище дълги години беше занемарено. И точно затова се нароиха „батки“ с подобни тауировки. И в същото време сега се чудят в кой ли клас да го включат, когато от него има нужда по всяко време – с различни глави, с различни начини на виждане. Това е най-българската книга, заедно със „Записки по българските въстания“. По този повод няма ли да влязат в програмата и те?

-    Правенето на тези програми на парче доведе до няколко неграмотни поколения...

-    Въпросът е кой ги прави тези програми. Много анонимно се казва „експертите от МОН“. Кой ги знае тези експерти? Те присъстват ли в публичното пространство, застават ли с имената си зад това, което са изготвили и предложили и зад своята позиция? Ние говорим за някаква абстрактна категория хора. Става като в „Параграф 22“.

-  Подобен проблем имаше и с оценяването на матурите – министърът каза дори, че оценителите „не били подготвени“. А оценителите, които са учители по литература, и те бяха поставяли оценки по шаблон, зададен точно от тези хора. Не трябва ли те също да излязат от анонимност?

-  Трябва. И тук вече идва въпросът дали в литературното ни образование има изградени достатъчно специалисти, чието име да е, ако не меродавно, то поне достатъчно респектиращо. Тоест, ученикът да знае, че когато е написал нещо и този човек му го проверява, мнението му е достатъчно компетентно. При въпросите с така наречения „отворен отговор“ бяха задавани шаблони, а това вече е насилие срещу самата литература. Имало е въпроси „Каква е ролята на диалога" в даден разказ на Елин Пелин, който е изграден изцяло върху диалог и пейзаж. Как при това положение диалогът да има само една функция и ученикът да уцели точно какво имат предвид авторите на теста? И само който е отговорил според зададения шаблон, получава точки. Нали затова е „отворен въпрос“ – за да допуска различни видове отговори, а не шаблони.

И тук идва сериозното ми съмнение дали познанията по литература трябва да се проверяват с тест. С тест се проверяват правопис и пунктуация. Но когато става въпрос за литературата, ако проверяваме по този начин, единствените отговори трябва да са свързани с факти – кога е написано произведението, през кой век е живял авторът. В теста не може да се искат литературни интерпретации, защото те са едно необозримо поле. Ние ги караме да учат в схеми.

Почти премахнахме литературно-интерпретативното съчинение или поне намалихме неговата роля, защото навремето се твърдеше, че ученците само наизустявали известни литературни критици и теоретици. Ами с тези тестове не правим ли същото? Ако хората, които ги създават, наистина са филолози, не могат да имат такъв поглед към литературата – че само един отговор е верен. Литературата не посочва вернте отговори, тя е едно поле от натрупвания, в които може да има разнопосочни инерпретации. Мои колеги бяха много възмутени от това, че техни ученици не получават точки за смислени и интелигентни отговори, които не отговарят на прокламирания като единствено верен отговор на този въпрос.

Това е скандално схематизиране на литературните знания. Чувал съм, че определени преподаватели налагат своите виждания в случая. Не знам дали е вярно, но ако и това сме допуснали, нещата са минали вече към провал.
Време е да затворим едноплановото мислене за литературата, заради което значителна част от учениците я неглижират. Не им се казва, че това е безкрайно поле за интерпретация. Че литературната ни свързва с безкрайното, метафизичното, онова, което не познаваме, че е необятно знание. И да я схематизираме е абсурд!
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


248
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
5
 
5
 
! Отговори
още ли преди 1 година
Обичайните нагли глупости.
16
7
 
3
 
! Отговори
От 6 преди 1 година
Бака - нека ти го обясня сега. Четеш книжки, за да можеш да правиш парички. Цаката е рано-рано да се захванеш! Да облечеш якото костмче, да се качиш на някоя екзотика и да е състезаваш със себеподобни по пътишавта и финансовите върхове :) ... Всичко останало са глупсоти!
15
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А вероучението, което комунистите забраниха от 1944 г. насам. Тийнейджърите се хилотят на "Почитай майка си и баща си, не убивай, не кради, не лъжесвидетелствай" и пр. "Не си прави идоли". Идолопоклоничат на поразия, оперират се като идолите си и си ги татуират на баджаците.
14
3
 
9
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 година
ЕС отрича патриотизма, така че....
13
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Toвa нe e oт вчepa. Mopaлнaтa gerpagaция ce gължи нa няkoлko nokoлeния aтeизъм. 3aмянaтa нa Вярата c иgeoлorии лeka noлeka oтвъpнa нapoga oт тpagициoннитe цeннocти и нaлoжи т.нap. "нoви". Пpegcтaвaтa зa goбpo и злo ce paзми и взe ga ce тълkyвa npeвpaтнo, нe бeз peшaвaщaтa noмoщ нa мegиитe ocoбeнo cрeg бyмa нa тexнoлorиитe...
12
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
У нас има нужда от един важен закон, който да забрани: чалгата, чалготеките, казината, баровете с наркотици и алкохол, чалгари, чалгарки и всякакви инфлуенсъри, съмнителни кредитни бюра, охранители съмнителни, ***, педофили и секса под 18 години.
11
3
 
2
 
! Отговори
От 6 преди 1 година
Ау ей! Кви са тея минуси, уе!
10
4
 
1
 
! Отговори
Асд преди 1 година
Щем, нещем, истински мъже без казарма, не дай, Боже, война, не можем да отгледаме.
9
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Едно от първите неща, които направиха СДС (Стани ДА Седна), беше да очернят и да заличат паметта за Георги Димитров. За тази цел беше използвана амбициозна студентка (Милена Милотинова). Г. Д. е ПЪРВИЯТ в света, който е победил публично хитлерофашистката пропаганда. Обвинен в палеж на Райхстага (огромна масивна публична сграда), той се защитатава сам, включително в двубой с министър на пропагандата.Процесът е предаван по целия свят в реално време. Предизвиква многодневни и многохилядни митинги.
8
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
30г. обществото деградира благодарение на Посолството и неговите слуги
7
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До факт - Не. оЧаквам, чеще измрат от глад.
6
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 3 - Смисленият труд е този, които води до висока печалба :) ... Освен това, зависи от книги. А кдъе забравяш и духовните ценности или не е комунистично?
5
7
 
17
 
! Отговори
факт преди 1 година
късно е вече , опростачването в България е тотално ! нали не смятате че поколението на батките с татуси ше създаде нормално поколение .
4
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
TAka e! Едо време ни ни ЧУУУПИХА ОТ БАЙ, ама ставахме зверски кoпелдаци! Давах ни по еидн калашник и на ускаха да се оправяме!
3
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абсолютно вярно! Човекът е човек, когато има мозък и морал! Само книгите и смисленият труд, може да оформят личността!
2
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Aм'чи, тe тaka ro cъrлacyвaxa oт nocoлcтвoтo, k'вo ga ce npa'и...
1
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ППДБ правят закон за домашното насилие с мутрата бойко който е насилвал жени пред охраната си, това те установиха на комисия след първия парламент след протестите, първия парламент , който реално можеше да нарпави промяната, но беше умишлено канслеиран от Слави по нареждане на Пееевски, да се стигене до сегашното положение в което Пеевски управлява