След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA

Последни по математика в ЕС, предпоследни по четене
5 дек 2023 16:08, Стела Стоянова
178
След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA
Снимка БГНЕС, архив

Образователната реформа се провали. 54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки.

Това показва последното издание на едно от най-авторитетните международни изследвания на грамотността PISA 2022, оценяващо знанията и уменията на 15-годишните ученици по математика, четене и природни науки. Сривът в резултатите на нашите ученици е шокиращ - постиженията им са сред най-слабите, наблюдавани някога и при трите предмета. По математика те са последни в ЕС, а по четене - предпоследни.

Важно е да се знае, че това са ученици, които от 5 клас учат по нови учебни програми, влезли в сила след голямата промяна в образованието през 2016 г. и уж насочени към формирането на умения, т.е. катастрофалните резултати днес са достатъчно ясна оценка за образователната реформа, пише "Сега".

Какво е PISA?

PISA се провежда на всеки 3 г. от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Последното изданиетрябваше да се проведе през 2021 г., но бе отложено с 1 г. заради пандемията. През 2022 г. в проучването са участвали около 690 000 ученици от 81 държави.

Българските ученици, решавали тестовете, са 6107 от 202 училища, което представлява около 53 400 ученици, или приблизително 80% от общата популация на 15-годишните. Те са полагали два едночасови теста, всеки посветен на един предмет. На различните ученици са били дадени различни тестови въпроси и различни комбинации от предмети (например математика, последвана от четене, или наука, последвана от математика и т.н.).

Самите тестове изследват доколко учениците могат да решават сложни проблеми, да мислят критично и да комуникират ефективно, което дава представа колко добре образователните системи подготвят учениците за предизвикателства в реалния живот и бъдещия им успех. Въпросите оценяват способността на учениците не да възпроизвеждат факти, а да разсъждават и прилагат знанията си към нови ситуации, т.е. няма значение дали те са учили дадени български или чужди автори, от тях се иска просто да разбират основни принципи и концепции.

PISA 2022 се фокусира върху математиката, с четене и природни науки като второстепенни области. Творческото мислене е иновативна област на оценяване, резултатите от която ще бъдат представени през 2024 г., както и тези от оценката на финансовата грамотност на младежите, която не е била задължителна за страните.

Къде сме ние?

Както и при предишните изследвания, през 2022 г. резултатите на България от PISA са под средните за ОИСР, но сега те са сред "най-ниските, наблюдавани някога и при трите предмета", се отбелязва в доклада за страната ни. При разглеждане на всички оценки на PISA от 2006 г. насам и при трите предмета резултатите описват дъга - първоначално постиженията се повишават, следва спад, започнал около 2015 г., след което средните постижения през 2022 г. се връщат до нивото от 2006 г.

Спрямо 2018 г. средните резултати на българските деветокласници през 2022 г. се понижават значително по математика и четене и по-малко по природни науки. Сривът по математика е най-голям - учениците с най-слаби резултати се увеличават с 10 процентни пункта - от 44% на 54%, по четене учениците с най-големи дефицити се увеличават от 47% на 53%, а по природни науки - от 47% на 48%. Спрямо 2012 г. делът на учениците с резултат под базовото ниво на владеене (ниво 2) се е увеличил с 9 процентни пункта по математика, с 13 по четене и с 11 по природни науки.

Особено тревожно е, че през последния период (от 2018 до 2022 г.) разликата между учениците с най-високи резултати (10% с най-високи резултати) и най-слабите ученици (10% с най-ниски резултати) не се е променила значително по математика, четене и природни науки. По математика представянето е спаднало в сходна степен както за учениците с високи, така и за тези със слаби постижения. По-малък дял от учениците в България, отколкото средно в страните от ОИСР, са били най-добри (на ниво 5 или 6) по поне един предмет. В същото време по-малък дял от нашите ученици от средното за ОИСР са постигнали минимално ниво на владеене (ниво 2 или по-високо) и по трите предмета.

Математика

Средният резултат на учениците по математика е 417 точки при 436 през 2018 г. С това се нареждаме след Бразилия и Мексико, а преди нас са САЩ.

9-класниците в България без елементарни знания и умения по математика, които са под второто базово ниво, се увеличават от 44% на 54%, при средно ниво за ОИСР от 31%. Учениците ни, които са достигнали поне ниво 2 на владеене на математика, са едва 46%, което отново е значително под средното ниво за ОИСР - 69%. Като минимум тези ученици могат да интерпретират и разпознават, без директни инструкции, как една проста ситуация може да бъде представена математически - например да сравнят общото разстояние между два алтернативни маршрута или да превърнат цените в различна валута. За сравнение, на второ или по-високо ниво са се представили над 85% от учениците в Сингапур, Макао (Китай), Япония, Хонконг (Китай), Тайван и Естония.

Около 3% от учениците в България са постигнали най-високите нива 5 или 6 в теста по математика, което означава, че те могат да моделират математически сложни ситуации, както и да избират, сравняват и оценяват подходящи стратегии за решаване на проблеми, за да се справят с поставените задачи. Средно за останалите държави този процент е три пъти по-висок - 9 на сто. Шест азиатски страни имат най-голям дял най-добри ученици - те са 41% в Сингапур, 32% в Тайван, 29% в Макао (Китай), 27% в Хонконг (Китай) и по 23% в Япония и в Корея. Само в 16 от 81 държави повече от 10% от учениците са достигнали ниво 5 или 6 по математика.

Четене

Средно по четене деветокласниците ни са постигнали 404 точки при 420 през 2018 г., с което се нареждаме след Индонезия и Филипините, а след нас е Бразилия.

Учениците ни с липса на елементарни умения по четене, т.е. неразбиращи какво четат, се увеличават от 47% на 53%, или те са близо два-пъти повече от средното ниво за ОИСР за 2022 г. от 26%. Младежите, които са постигнали ниво 2 или по-високо по четене, са 47% при средно за ОИСР от 74%. Като минимум, тези ученици могат да идентифицират основната идея в текст с умерена дължина, да намират информация въз основа на ясни, макар и понякога сложни, критерии, и да разсъждават върху целта и формата на текстовете, когато са изрично насочени да го направят. Делът на 15-годишните ученици, постигнали минимални нива на владеене на четене (ниво 2 или по-високо), варира от 89% в Сингапур до 8% в Камбоджа.

В България само 2% от учениците (при 2.4% през 2018 г.) са постигнали ниво 5 или по-високо по четене, при средно ниво за останалите страни от 7%. Тези ученици могат да разбират дълги текстове, да се справят с абстрактни понятия и да правят разграничения между факти и мнения въз основа на имплицитни знаци, отнасящи се до съдържанието или източника на информация.

Природни науки

По природни науки средният резултат на учениците намалява незначително - от 424 на 421 точки, като с този резултат сме след Мексико и Бразилия.

Слабите ученици също са почти същият процент като на предното издание на изследването. Българските ученици с липса на базови познания по природни науки се увеличават от 47% на 48%, при среден процент за ОИСР от 24 на сто. Деветокласниците ни, които са достигнали ниво 2 или по-високо по природни науки, са 52% (средно за ОИСР - 76%). Тези ученици могат да разпознаят правилното обяснение на познати научни явления и могат да използват тези знания, за да идентифицират, в прости случаи, дали едно заключение е валидно въз основа на предоставените данни.

Само 1% от учениците в България са били най-добри в природните науки, т.е. са постигнали високите нива 5 или 6. Средно за ОИСР най-добрите ученици по наука са 7%. Те могат творчески и автономно да прилагат знанията си за науката в голямо разнообразие от ситуации, включително такива, които са им непознати.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
91
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До до 115 Опа, поправям се - смяташ Кирчо за интелигентен. Не за образован. Така си писал - "интелигентен"... Обърках, защото дори не мога да си представя, че някой ще сложи в едно изречение "Кирчо" и "интелигентен"...
90
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До до 115 "Кирчо НЕ е с много над моите доходи, с по-малки е." Оо, милото дете, щом вярваш, че Кирчо взима само едничката си държавна заплатка! Сигурно и в дядо Коледа вярваш. А колко каза, че си над средното ниво като интелект? Щото не ти личи, особено щом смяташ Кирчо за образован...
89
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
И КАК ТАКА СМЕ ПЪРВИ ПО МАТЕМАТИКА ДОРИ НА СВЕТОВНИ КОНКУРСИ, ПОСЛЕДНО ПОБЕДИХМЕ КИТАЙ!
88
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ДАЙТЕ КОНКРЕТНИТЕ ЗАДАЧИ ОТ ТЕСТА - ДА ВИДИМ ДАЛИ НАШИТЕ ПОЛИТИЦИ ЩЕ ГИ РЕШАТ ЗА ЕДИН ЧАС, КОЛКОТО Е ТЕСТЪТ.
87
2
 
14
 
! Отговори
РУССКИЙ ОККУПАНТ преди 8 месеца
Важното е да се теглят всякакви кредити и да има банани ! М а й н ата му на образованието !
86
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тати тираджия или строител, мама общински работник е какво да стане детето? Ядрен физик или инжинер химик?
85
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А добро утро. От некадърни законотворци гледащи какво да откраднат толкова. А най умния академик оправи образованието и го сложиха от посолството за премиер.
84
1
 
4
 
! Отговори
Образован преди 8 месеца
И сега ко праим ,нЪскоро пАтовах с един бос , еми то един не можише да къже едно иречение кото хората...нема много бъдеще
83
8
 
2
 
! Отговори
до 115 преди 8 месеца
Кирчо НЕ е с много над моите доходи, с по-малки е. И още как е критерий. Кирчо е успял млад мъж, интелигентен. А ти си просто беден хейтър- факти. Просто с това мислене- толкоз за тебе. И 6к заплата от геврека на тира са ти много.
82
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
След като сметнахме, че с вдигането на учителските заплати,ще решим и задачата с науката, отново сбъркахме! Безхаберието, че материално може да бъде решен научния процес на обучение, ще ни докара до там, отец Паисий да се черви от срам на оня свят!
81
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 110 "Моите деца са доста над средното ниво, затова и ние сме с доста над средните доходи." А пък Кирчо е с много над твоите доходи. Така че това не може да е критерий.
80
2
 
6
 
! Отговори
do 110 преди 8 месеца
амида на мене даржавата ми пречи!аз съм сас вишо образувание от унсс и работиа като сирвитйорка!а сам гарамотна сас виши!но несам вразкарка затова немога да оспея!
79
1
 
6
 
! Отговори
Крундел преди 8 месеца
напълно нормално, от 80% менталноограничени(др0гаре, не го казвам аз, казва го вашият другар иво 80% менталноограничени христов) как да се пръкнат "гении"?Невъзможно е.Да не говорим че тик ток е направо китайска умоизтривалка и трябва да се забрани...
78
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
То гледаш родителите им и ти става ясно. Родителското тяло с претенции до небесата. Много умно било, ама видиш ли- пречела му държавата, затова рине дъното бачкатор някъде с 3-4к заплата. Отиде в ЕС да слугува- таван шофьор. С лош материал- толкоз. Моите деца са доста над средното ниво, затова и ние сме с доста над средните доходи. Всеки според акъла си в общия случай. Разбира се, има и изключения- нередно е доцент в СУ да взима 3-4к колкото складажия.
77
1
 
8
 
! Отговори
РаЯ преди 8 месеца
Междувременно на олимпиади по математика мачкаме. Което означава, че имаме 50% неграмотници и 1% супер подготвени. Може би не е лошо.
76
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Още се ичи по съветска система!
75
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Всичките реформи след 1990 са такива!!! Затова нямаме образование, здравеопазване, армия, правосъдие и всичко останало!!!! И с всяка реформа нещата стават все по-зле и по-зле!!!
74
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
PISA резултатите са надолу глобално.
73
2
 
4
 
! Отговори
Владо преди 8 месеца
До "USA SUPER КИРО НОФ" - толкова неграмотен, всяка дума с правописна грешка и без припинателни знаци. Продукт на БГ образованието. Сигурно си плоскоземец и вярваш, че Сорос управлява кмета на селото ти :)
72
1
 
11
 
! Отговори
9 преди 8 месеца
Кво значение има!? Чалгата и тикток вървят, всичко друго е без значение! Лайф ис лайф...