PISA - наклонената кула на образователната реформа

Рожбите на просветните промени изкараха най-ниските резултати от години
6 дек 2023 10:08, Стела Стоянова
78
PISA - наклонената кула на образователната реформа
Снимка БГНЕС, архив

Край на зубренето, тестовете стават по модела на PISA.

Под такива бодряшки заглавия бяха оповестени намеренията на МОН да въведе повече практически задачи в тестовете, за да бъдат учениците по-подготвени за живота. Нищо лошо, освен това, че с подобни обещания вече близо десет години просветните чиновници направиха българското образование на салата, местейки безцелно материал от по-горен в по-долен клас и променяйки изпитни формати. От което децата не станаха нито по-грамотни, нито по-подготвени за живота.

Всъщност стана точно обратното – резултатите на деветокласниците от международните тестове PISA, които бяха оповестени вчера, са най-ниските, откакто страната ни участва в това изследване. Те са последни по математика в ЕС и предпоследни – по четене. И тези деветокласници са точно рожба на образователната реформа, започнала през 2016 година със сериозни промени на програмите. Промени, направени с цел уж да имат по-практическа насоченост и със стремеж да подготвят по-добре учениците за живота. Резултатите са най-голямото доказателство, че реформата се провали.

Защото големият проблем на българското образование не са тестовете, а неговото съдържание. Или по-точно, липсата на една по-глобална концепция  за това какво искаме от образованието, какво трябва да представлява то, така че да създаде тези по-подготвени хора. Подобна промяна няма как да бъде направена от чиновниците в образователното министерство, защото те от години са едни и същи. И само чакат да бъде назначен поредният образователен министър, за да отупат от праха някоя позабравена учебна програма, да променят едно-две неща и да му я пробутат като реформа. И понеже министрите се сменят твърде често напоследък, така и няма шанс да се проследи какво става с въпросните реформи, носят ли те някаква реална промяна и било ли е въобще смислено провеждането им. За да не повтарям лафа за новия бардак и старите участници в него, само ще кажа, че в момента промените в образованието се правят от анонимни хора, които са заседнали в МОН или гравитират като експерти около министерството от години, но нито излизат с имената си, нито поемат някаква персонална отговорност за направеното от тях.

Резултатът е, че в момента училището готви учениците за тестове, а не ги образова. Готви ги да издържат някакво безсмислено „ниво“, в което част от въпросите са игра на тото, а не да прилагат знанията си в живота или професията. Впрочем то не дава и особено много знания, доколкото учителите все по-често са свеждани до аниматори, които трябва да забавляват и да правят фокуси, за да принудят някого да научи поне Питагоровата теорема. Учебниците са небалансирани и често пъти тежки, а познанията в тях са поднесени „на парче“, така че наистина е много трудно учениците да направят връзката какво означава това нещо, с какво е свързано и най-вече защо им е нужно то. И са такива, защото всички промени в програмите са с цел да се „натъпче“ материал, все едно по какъв начин и в кой клас, а не да се осмисли той. От натрупването на термини, често пъти ненужни, в учебниците по български език, децата не са в състояние да научат къде се слага пълен член и къде – запетая. Част от литературните термини спокойно могат да бъдат спестени за студентите филолози – не те са това, което ще събуди вкус към четенето. Същото в една или друга степен важи и за останалите предмети. На коренна промяна би трябвало да подлежи не само образованието, а самото отношение към него. И тя би трябвало да бъде подкрепена не само с декларации, а и с пари, въпреки че авторите на бюджета демонстрират категорично обратното мнение, орязвайки парите за образование.

Още по темата

Вместо да се дискутират тези теми, дори и образователният министър заяви вчера, че трябва да се адаптира системата, за да бъдат децата подготвени за новия формат на изпита. Не да научат нещо, а да си вземат изпита. Е, той така или иначе е знаел резултатите от PISA и е бързал да поднесе на публиката обвивката преди киселото бонбонче.

На практика резултатът от периодичните промени на изпитни формати и програми са само повече пари, наливани от родителите в частни уроци, защото при всички добри намерения, с които се реформира системата, това води само до повишен стрес – ще бъде ли прието детето в желаното училище. Цялата ни образователна система е сведена до изкачване от ниво на ниво, придобиване от сертификат на сертификат и от диплома на диплома.
И докато нейната философия е такава, всяка реформа е обречена. Нашата в момента е по-крива от наклонената кула в Пиза.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


78
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
6
 
6
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 8 месеца
Тестовете ПИСА са зле направени. Това е всичко. Те не са свързани нито с ежедневието, нито с някакви реални проблеми, нито с наука.
53
2
 
18
 
! Отговори
М..да преди 8 месеца
Грешката е другаде. Няма нужда 99,99 от неграмотното население задължително да получи диплома за средно или висшо. Със или без диплома неграмотния си е неграмотен. Системата в момента раздава дипломи на всеки. Това е като да идеш за банички от баничарницата. В резултат Образованието не се цени и не представлява ценност, тъй като е достъпно и за тези, които не го заслужават
52
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
След десетина години няма да остане един математик и физик в България, пък хората искат още да намаляват заплатите на даскалите. Ами станете даскали и покажете как се учи дете, което не иска и не иска нищо да прави! Като искате научете го по-добре вкъщи, нали всички сте много умни.
51
1
 
14
 
! Отговори
мда преди 8 месеца
В днешното потребителско общество бъдещия Лекар си мисли, че учителят и частните уроци ще го направят Лекар. Никой не си дава сметка за труд, лишения от свободно време, упоритост, постоянен интерес и усъвършенстване. Няма по-глух, от този, който не иска да чуе. Менделеев кой го направи най-великия химик на планетата. Дали въобще е ходил на училище със педагогически специалисти Химици с ПКС-ета
50
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Явно реформите са били в съвсем грешна посока и това са резултатите. А принципът "парите следват студента" са направо върха на сладоледа!
49
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Казах Ви : питайте пожарникаря Боко и той ще ви обясни "материала" :)))) Стига сте ми мъдреели и умнеели тук пенсионирани даскаля скучаещи такива
48
1
 
3
 
! Отговори
Mda преди 8 месеца
Не става въпрос за програми и реформи. Става въпрос за отношение към самата институция. Колкото до успехите на учениците..те са пълна катастрофа. Системата не толерира ...обикновенния детски труд, който всъщност е ученето. самостоятелната подготовка, упоритост и постоянство. Ако има ученолюбиви деца, който съзнават, че сами и със собствен труд променят съдбата си...то тогава никоя образователна система не може да им попречи.
47
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ПИСА задачите не изискват сложен математически апарат, но изискват преди това да разбереш текста за да я формализираш математически. БГ образованието още си върви по соц инерция и не стимулира ученика да се изразява свободно, да чете свободно с разбиране и да пита като не разбира. На ви тука един учебник и едни упражнения за да може да минете контролното...
46
1
 
2
 
! Отговори
Deep Zone преди 8 месеца
Като се изметат директорите, надолу всичко ще си е същото. Имал съм учител по история, който ни е водил на кино-Ромео и Жулиета, Да срещнеш Джо Блек, Черна котка, Бял Котарак, Амистад и Спасяването на редник Райън, имах и математичка, която бухаше само по учебника. Познай в кои часове ходех с кеф и в кои с погнуса? А математиката никога не ми е била проблем... Казусите на ПИСА са абсолютен смях, всички, завършили преди 2000 година, правим 100%- как да изчислиш средна стойност, гравитация и т.н.
45
2
 
3
 
! Отговори
УЧЕБНИКАРНИЦА преди 8 месеца
PISAтм и OECD/PISAтм са търговски марки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). СЕГА РАЗБРАХТЕ ЛИ ЗА КАКВО СТАВА ВЪПРОС. АХ, ЧЕ НИСКА МИ Е ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ!!! Я МИ ПРОДАЙТЕ НЯКОЕ УЧЕБНИЧЕ ЗА 50 ЛЕВА ДА СИ Я ПОВИША... И ИМАМ ВЪПРОС - КАКВО Е ЧЕТИВНА ГРАМОТНОСТ???!...
44
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най-най-найййй умния човек в тая държава, пожарникаря Боко Ви го е обяснил простичко: бракуван матриял сте Вие българите еййй! Пълен брак...и дечурлигите Ви и те ей ги на...питайте го него той ще ви каже какви са и защо са такива
43
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Яаа- какви ръководни кадри преди 10 бълнуваш ,тези с рабфаговете ли? Или пък след 10 -ти ,когато всички партийни функционери на т.н от теб "ръководни постове" ,демек НОМЕНКЛАТУРИ , бяха вкарани в училище , да не останат без работа , с десетки години не са преподавали - само плампане на партийни постулати , и в същото време намериха хитри начини да съкратят завършили за учители с номенклатурни хватки , оттам започна и пропадането ,щото програмите трябваше да се нагласят за некадърниците
42
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Един учител каза сутринта в интервю какво е лекарството за образованието: - " Да се изметат няколко етажа от МОН. От високите етажи, Директори на дирекции".
41
1
 
11
 
! Отговори
Deep Zone преди 8 месеца
Проблемът не е само в образователната система, проблемът е цялостен при малките - не се четат книги, не се играят стойностни видеоигри, каквито има много, включително с логически задачи и пъзели, а се цъка Фортнайт и CS, уникални тъппотии, които ти развиват само рефлексите, а не логиката. Подслушан разговор от тези дни на двама тийна в автобуса - "Брат, имаме един час до даскало, дай да играемЕ Фортнайт.. Ок, брат.. Брат, пишеш ли домашното по история.. Да, пиша по едно изречение на ден..."
40
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 35, ще е същото защото трябва д амахнат не само не! Но да, ще е добро начало! Бабишкерата така е засмукала грантовете и бонусите, че до смърт ще се бори да седи там. Съсипва образованието заради едното его! И не е само тя! ЦЕЛИЯТ МОН е за изриване! Родителите в момента имат една единствена задача и тя е да спасят децата си от МОН!
39
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Събота и неделя синът ми се оплака, че не разбира написан текст. 8ми клас. изненадах се. Взех "Принципи" на Рей Далио и го накарах да чете. Ми всичко си разбра детето. Чете на глас и дискутира написаното. 100% успеваемост. След което дискутирахме как е стигнал до извода, че не разбира написан текст. И тогава уточни, че не разбира учебниците. Думите били непознати и нямало дефиниции. Книгата била написана на разбираем език. Толкова за образованието в БГ. Бабишкетите да си ходят!На по 70 години са
38
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Математиката в БГ училищното образование е механично решаване на еднотипни задачи без учениците да схващат смисъла на съответните абстракции. В 9-10 клас ги мъчат с тригонометрия, логаритми, степени и те само се учат да заместват изрази по правила от таблици без да могат да прилагат математика в ежедневието.
37
0
 
15
 
! Отговори
АНАЛ-лизатор преди 8 месеца
и без ПИСА и с нея то се вижда по улиците ежедневно ...разпространена е простащинката във всяка възрастова група.Уважението и респекта отстъпиха мястто на злобата и завистта.Продажността влезе и в храма на бог и в храма на Темида и в храма на София.....липсват ни будители
36
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Трябва да тестват и учителите.
35
1
 
4
 
! Отговори
Яааа преди 8 месеца
До Доктор Сър Пичук И особено Подкрепа ,която ликвидира всички ръководни кадри след 10-ти!Престъпници!