Магазините на бъдещето: Ще пазаруваме без каси и продавачи

Броят на магазините с каси на самообслужване продължава да нараства
105
Магазините на бъдещето: Ще пазаруваме без каси и продавачи
Снимка на Peggy Chai от Pixabay

Все повече магазини в Германия и Европа използват каси на самообслужване, които автоматично разпознават всеки продукт - без ръчно сканиране, без контакт с продавачи и без пари в брой. Така ли ще пазаруваме в бъдеще?

В най-големия си филиал в Европа испанската модна верига Bershka предлага футуристично преживяване при пазаруване: клиентите просто поставят стоките си на специална каса, която автоматично разпознава артикула - без всякакво сканиране или контакт със служител. После клиентът плаща, сам премахва защитата срещу кражба и си тръгва със стоката.

Огромно увеличение

Според изследователския институт EHI броят на магазините с каси на самообслужване продължава да нараства през последните години. Ако през 2019 г. в Германия е имало 903 магазина, които са предлагали Self-Checkout, през миналата 2023 г. броят им е нараснал до 4270. Освен това има мобилни системи за самообслужване, които работят с помощта на ръчен скенер или приложение за смартфон. Някои магазини дори предлагат и двете.

При продажбата на хранителни стоки, освен РЕВЕ и Едека, дискаунтърите Лидл и Алди също вече предлагат новата услуга. Броят на магазините, оборудвани по този начин, вече е толкова голям, че спокойно може да се каже, че те покриват вече почти цялата територия на страната, казва пред АРД експертът по търговия на дребно Йорг Фундер от Университета за приложни науки във Вормс.

Предимствата

Веригата дрогерии dm също предлага каси на самообслужване от 2022 г. насам. По данни на компанията те вече се предлагат в повече от 350 магазина в Германия, а новият начин на пазаруване се посреща добре от клиентите – особено в пиковите часове, когато има много хора, когато то им спестява много време.

Не само клиентите имат полза. Търговските фирми могат да използват по-рационално персонала си – служителите, вместо касиери, могат да консултират клиентите и да им помагат. Според Йорг Фундер, това ще позволи на търговците на дребно да увеличат обема на покупките, а оттам и на печалбите.

От dm изрично уточняват, че касите на самообслужване не означават, че фирмите ще съкращават персонал или ще намаляват работното време на служителите си, пояснява АРД.

Новите технологии срещу традициите

Докато много търговци на дребно виждат предимствата на касите на самообслужване, за други те не са опция. Особено за по-малките магазини, които не правят голям оборот, капиталовложението не се рентира. Освен това зависи от вида на продаваните стоки: ако за една дрогерия е особено важно бързото обслужване на клиентите, в модния бранш това не е много желателно.

В тази връзка АРД цитира управител на магазин за мода, който казва, че за неговата фирма най-важен е личният контакт с клиента – особено, когато става дума за скъпи дрехи. Това е още една причина, поради която познатите касови зони там ще продължат да съществуват - въпреки възхода на касите на самообслужване.

Въпреки това технологиите непрекъснато се развиват и ще предлагат нови възможности за подобряване на пазаруването. Подобно на Bershka, други големи компании, като Zara, Uniqlo и Decathlon вече също предлагат функцията за касово самообслужване без сканиране, подчертава АРД.

Следващата стъпка: автоматизирано плащане

В момента Amazon тества още по-нова технология в Лондон, която ще направи излишни дори касите на самообслужване. Просто клиентът ще поставя в чантата си желаните продукти, а на излизане от магазина специални радиочестотни чипове ще разпознават автоматично избраните стоки. Последното действие е удържането на сумата за покупката от сметката на клиента. Така ще отпадне нуждата от преминаване през каса на самообслужване и целият физически процес на плащане.

Но при цена от осем до десет цента за чип, новите устройства все още са сравнително скъпи и не са рентабилни за всички търговци на дребно. Това важи особено за търговията с хранителни стоки, където въпросните чипове биха оскъпили пазаруването значително, отбелязва още АРД.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
81
2
 
43
 
! Отговори
anonimen преди 1 седмица
Никога няма да ползвам системата без касиер. Това е един човек, който работи и издържа семейство, обичайно не особено компетентен и който трудно ще си намери по-добра работа. Или за студенти. Работят възрастни жени пред пенсия също. Назначете хора и плащайте осигуровки! Стига само сте грабили!
80
5
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Не ми пречат никакви "кисели физиономии", минавам си на касата, усмихвам се на касиерката, държа се мило, защото и тя е човек. А вие виждате "киселите физиономии", защото самите сте киселаци. Било много удобно на касата на самообслужване - ще спестиш 5 минути (евентуално), чудо голямо! Един пък не искал да вади продуктите от количката, щото го мързи да гледа и не може да извърши още 5 движения. Сигурно и до WC някои ще искат да ходят без да стават от леглото.
79
2
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Да, това е най-голямата наглост. Не получаваме никакви предимства затова, че ние самите трябва да сме си касиери. На всичкото отгоре редовно някакви кодове се прецакват и не можеш да сканираш продукта. Всеки път, когато съм си купувал повече от 6 бройки от продукт и системата зацикля. Откъде накъде ще вършим работата на касиери и на всичкото отгоре да си плащаме за това??? Долни наглеци!
78
14
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Анонимен 77, пазарувай онлайн. И аз не искам да съм служител в магазин, но не ми е и по вкуса да търпя настроенията на служителите им. И пазарувам онлайн. По-приятно и по-лесно е.
77
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Майстора, ако смяната на масло се свежда до това да се закачат два маркуча... и цената е по-ниска от услугата от човек... със сигурност ще бъде предпочетено :) Така че, моето лично мнение е за автоматизация на подобни процеси.
76
2
 
32
 
! Отговори
Майстора преди 1 седмица
Ако отидете в сервиза за смяна на маслото на автомобила, и ви предложат да "спестите" време, като се обслужите сами - ей там има инструменти и леген на самообслужване - ще разберете веднага защо идеята е безумна и не трябва да се приема, нали? Само защото в супермаркета е малко по-осъществимо, не означава че трябва да го приемете! А, да - и цената на "услугата" си е все същата.
75
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
НЕ ЖЕЛАЯ ДА БЪДА СЛУЖИТЕЛ В МАГАЗИНА.
74
6
 
20
 
! Отговори
Малка подробност преди 1 седмица
Ако искате да пазарувате в такъв магазин трябва да ви набодат чип в челото и в дясната ръка, за ваше улеснение и удобство и за безопасността на всички :)
73
22
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ще пазаруваме тия, дето имаме пари. Бачкаторите с ниска квалификация, дето ще ги съкратят от супермаркетите ще просят отпред.
72
0
 
5
 
! Отговори
анонимен преди 1 седмица
Кога ще построим комунизма.....
71
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
"Просто клиентът ще поставя в чантата си желаните продукти, а на излизане от магазина специални радиочестотни чипове ще разпознават автоматично избраните стоки" - леко удобно сте пропуснали, че по същия начин ще се идентифицира и купувача - чрез неговия чип. Господи Иисусе, съкрати тежките времена на изпитания за да успеем да се спасим, амин!
70
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ахааа, с чипа на челото или на десницата?? Предпочитам изобщо да не пазарувам тогава. Да ме опази Господ да устоя!
69
4
 
8
 
! Отговори
Шукар Бей преди 1 седмица
Малцинствата и разните маргинали ще ви се зарадват много. Ще се самообслужват още повече.
68
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
А така, капиталиста за да не плаща заплати на служители ще ни впрегне всички нас да работим и накрая да си дадем парите. От къде на къде аз ще си се самообслужвам. Няма шанс да ме накарат да им работя ако трябва ще си поръчам с доставка до вкъщи. Взе да ми писва от тази алчност.
67
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ще таксуват ли хората, които изяждат продукти преди да напуснат магазина? В Пловдив, в Била преди дни намерих на метри преди касата кокал от пилешко бутче. И друг път съм виждал изядени продукти. Преди два дни в друга верига намерих изядена опаковка от шоколадова вафла. Глад мори добитъка. Как ще следят гладните клиенти на магазините?
66
2
 
5
 
! Отговори
Бай Илийчо преди 1 седмица
Епаа нема ли са краде бре?
65
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Това не може да се случи (скоро време) в кварталните магазинчета. Във веригите кой ще зарежда продуктите? Човешкият фактор винаги ще е приоритет за хората. Все пак да не подценяваме продавач - консултантите. Във веригите за храна често се налага съдействие от хора. Не можеш да попиташ машините къде се намира дадена стока. Те трябва да помислят и за консултиращи машини.
64
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 64, щом не искаш не се развивай. Стой си беден и неможещ. На мен лично ми е все едно.
63
2
 
14
 
! Отговори
СКОРО.... преди 1 седмица
И ХОРА НЯМА ДА ИМА ДА ПАЗАРУВАТ..... МАГАЗИНИТЕ ДА ЧАКАТ ДРУГИ МАШИНИ ДА ИМ ИДВАТ ДА ПАЗАРУВАТ...
62
4
 
16
 
! Отговори
до 63 преди 1 седмица
"Учете и се развивайте" - кво да уча и как да се развивам, че да стана като шИшИ и БокУ - Милиардер с 1 прочетена книга?!

Спонсорирани публикации